Με ένα ερώτημα μένουμε στο τέλος για την ταυτότητα ενός προσώπου που πρωταγωνιστεί χωρίς να αποτελεί σκηνική παρουσία, του John, γύρω από τον οποίο περιστρέφονται σε πρώτο επίπεδο όλοι οι ήρωες της παράστασης, οι οποίοι όμως εν τέλει αποτελούν το κέντρο της δικής τους περιστροφής. Σε δραματουργικό επίπεδο πρόκειται για ένα έργο-γρίφος για τις ανθρώπινες σχέσεις που περιπλέκονται και χρήζουν αποκωδικοποίησης.
Όπως η αράχνη υφαίνει τον ιστό της, έτσι και η Annie Baker «υφαίνει» συγγραφικά τους χαρακτήρες που θα βρεθούν στο μικρό απομονωμένο πανδοχείο-εξομολογητήριο – για να στοχαστούν, να διαλογιστούν, να αναμετρηθούν με τις φοβίες τους, να λύσουν τις εσωτερικές και εξωτερικές συγκρούσεις τους και να επαναπροσδιορίσουν τον εαυτό τους.
Η Annie Baker συνεπώς συνδυάζει το ψυχολογικό δράμα με στοιχεία φιλοσοφίας και υπερφυσικό μυστήριο, ενώ η γραφή της είναι ακριβής στη συνύπαρξη των πολύπλοκων χαρακτήρων στη σκηνή, οι οποίοι αλλάζουν διάθεση και μορφή, που γίνεται απόκοσμη και μυστηριώδης ενόσω οι διάλογοι διατηρούν τον ρεαλισμό τους.
Μια Ιστορία Μυστικισμού
Με σκηνικά, τα οποία έχει επιμεληθεί η Ζωή Μολυβδά Φαμέλη –υπεύθυνη και για τους φωτισμούς– ώστε να δημιουργούν μια μυσταγωγική ατμόσφαιρα, το κοινό εισάγεται σε μια ιστορία μυστικισμού και ατομικής βύθισης, στην οποία κυριαρχούν παιδικά τραύματα, λατινικά ξόρκια, πνεύματα, νεοπλατωνικές αρχές και πλάσματα βγαλμένα από τις ιστορίες του Lovercraft.
Ο Μιχάλης Πανάδης αναγνωρίζει την ικανότητα της Annie Baker να μεταφέρει στη σκηνή μικρές αλλά σημαντικές λεπτομέρειες της ανθρώπινης ζωής και για αυτό, από τη σκηνοθετική του προσέγγιση, φαίνεται πως η ανάγνωση του έργου έχει γίνει σωστά, όπως και η επιλογή του καστ που πραγματώνει την ιδιαίτερη αυτή παράσταση.
Οι πολυδιάστατοι, βαθιά ανθρώπινοι χαρακτήρες, των οποίων η επικοινωνία ενέχει υπονοούμενα/σημαινόμενα, ενώ άλλοτε η σιωπή τους είναι εκκωφαντική, ευτυχούν στην ενσάρκωσή τους από την εξαιρετική Κόρα Καρβούνη στον ρόλο της παράξενης αλλά φιλόξενης Mertis, την απολαυστική Γιούλη Τσαγκαράκη στον ρόλο της εκκεντρικής Genevieve, τον Χρήστο Κοντογεώργη και την Καλλιόπη Παναγιωτίδου στους ρόλους των Elias και Jenny αντίστοιχα, του ζευγαριού δηλαδή με την προβληματική σχέση.
Ο Μιχάλης Πανάδης συστήνει ένα έργο που δεν είναι τόσο οικείο στον θεατή, και άρα δεν μπορεί να συγκριθεί με άλλες παραστάσεις, καθώς πρόκειται για ένα έργο πιο σκοτεινό, με λεπτές αποχρώσεις κωμικότητας που ισορροπούν με το δραματικό στοιχείο και ιδιάζουσας αισθητικής σε επίπεδο κειμένου, σκηνογραφίας και ερμηνείας, με τον θεατή να εγκλιματίζεται άμεσα στην παράσταση ήδη κατά την εισόδό του μέσα από τα αριστοτεχνικά σκηνικά.
Πληροφορίες
Το έργο «John» της της βραβευμένης με Πούλιτζερ Annie Baker παρουσιάζεται στο θέατρο Δίπυλον (Σαμουήλ Καλογήρου 2, Αθήνα, τηλ.
210 323 0803) έως τις 16 Φεβρουαρίου.
Συντελεστές
Μετάφραση: Χρύσα Κοτταράκου | Σκηνοθεσία: Μιχάλης Πανάδης | Δραματουργία: Παύλος Παυλίδης | Σκηνικά-Φωτισμοί: Ζωή Μολυβδά Φαμέλη | Κοστούμια: Αλέγια Παπαγεωργίου | Ειδικές κατασκευές κοστουμιών: Αλέξανδρος Λόγγος | Κομμώσεις: Θωμάς Γαλαζούλας | Μουσική: Βασίλης Μαντζούκης | Βοηθός σκηνογράφου: Νέλη Ζερίτη | Βοηθός ενδυματολόγου: Νικολέττα Αναστασιάδου, Φωτογραφίες: Δομνίκη Μητροπούλου | Διεύθυνση και Εκτέλεση Παραγωγής: Kart Productions | Παραγωγή: Τεχνηχώρος.
Ερμηνεύουν (σε αλφαβητική σειρά): Κόρα Καρβούνη, Χρήστος Κοντογεώργης, Καλλιόπη Παναγιωτίδου, Γιούλη Τσαγκαράκη
Διαβάστε επίσης στην αθηΝΕΑ:
Οι Γοητευτικές Ιστορίες του Μουσείου της Βιέννης