Nicola Piovani: Ο Συνθέτης Που Ταύτισε Το Όνομά Του Με Το Σινεμά

Με αφορμή την προχθεσινή συναυλία (13/3) του βραβευμένου με Όσκαρ Ιταλού μουσικοσυνθέτη Nicola Piovani στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, μαζί με τον Στέφανο Κορκολή και τη σύμπραξη της Ορχήστρας Σύγχρονης Μουσικής της ΕΡΤ, για τους σκοπούς του Ιδρύματος Coeurs pour Tous Hellas (Καρδιές για Όλους)*, ευκαιρία για ένα μικρό αφιέρωμα σ’ έναν καλλιτέχνη που έχει ταυτίσει απόλυτα το όνομά του με την 7η τέχνη.

“Η κάθε ταινία έχει τη δική της προσωπικότητα. Πρέπει να παραμερίζεις τις φιλοδοξίες σου, όταν συνθέτεις ένα soundtrack και να ταυτίζεσαι με την ταινία.”
Γεννήθηκε στη Ρώμη το Μάιο του 1946. Από πολύ νωρίς συνειδητοποίησε την αγάπη του για τη μουσική, κι έτσι έσπευσε να τη σπουδάσει στο Πανεπιστήμιο Sapienza, ενώ στα 21 του πήρε το δίπλωμά του στο πιάνο από το Ωδείο Verdi στο Μιλάνο.

Τα επόμενα χρόνια μελέτησε ενορχήστρωση και συνεργάστηκε στενά και συστηματικά με τον Μάνο Χατζιδάκι, του οποίου δηλώνει μαθητής και μεγάλος θαυμαστής. “Τα μισά απ’ όσα ξέρω τα οφείλω στον Χατζιδάκι”, τονίζει κάθε φορά που τον ρωτούν για τη σχέση του με τον κορυφαίο Έλληνα συνθέτη. Την αγάπη του για την Ελλάδα και τους δημιουργούς της επιβεβαίωσε πάλι, χρόνια αργότερα, όταν συνεργάστηκε με τον σκηνοθέτη Περικλή Χούρσογλου, για τις ανάγκες της ταινίας του “Ο Κύριος με τα Γκρι”.

Έχοντας δουλέψει με τους σημαντικότερους Ιταλούς σκηνοθέτες, με περισσότερες από 130 ταινίες να φέρουν τη μουσική υπογραφή του, ξεχώρισε γρήγορα για τις δουλειές του στις ταινίες του Federico Fellini, του οποίου υπήρξε πιστός συνεργάτης και συνοδοιπόρος μέχρι το τέλος. Μόλις σε ηλικία 31 ετών, ο Piovani συνέθεσε τη μουσική για τη μεγάλη νικήτρια ταινία στο Φεστιβάλ των Καννών “L’ Intervista”, ενώ έναν χρόνο πριν συνυπέγραφε τη μουσική επένδυση της υποψήφιας για καλύτερη ξενόγλωσση ταινία “Ginger e Fred”.

Κομβικές για την καριέρα του υπήρξαν επίσης οι συνεργασίες του με τον Marco Bellocchio στις ταινίες “Slap the Monster on Page One” και “A Leap in the Dark”, με τον Francesco Barilli στην ταινία τρόμου “The Perfume of the Lady in Black”, αλλά και με τους αδερφούς Τaviani στην πολεμική ταινία φαντασίας “The Night of the Shooting Stars” και στο δράμα “Kaos”.

Μάλιστα, η μουσική που συνέθεσε για το Kaos, το οποίο βασίστηκε σε μικρές ιστορίες του Νομπελίστα ποιητή και λογοτέχνη Luigi Pirandello, θεωρείται από πολλούς ως ένα από τα καλύτερα soundtracks που έχουν γραφτεί ποτέ.

Το 1998 κέρδισε παγκόσμια αναγνώριση για τη μουσική που έγραψε για την ταινία του Roberto Benigni “La Vita e Bella» (“Η Ζωή Είναι Ωραία”), ένα από τα ωραιότερα soundtrack όλων των εποχών, που του χάρισε όχι μόνο το Όσκαρ, αλλά και μια θέση στην αιωνιότητα.

Δέκα χρόνια μετά, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ των Καννών, τιμήθηκε με τον τίτλο του Ιππότη του Τάγματος Τεχνών και Γραμμάτων (Cavalier de l’ Ordre des Arts et des Lettres), στο πλαίσιο της συνεργασίας του με αξιόλογους Γάλλους σκηνοθέτες.

Όπως έχει δηλώσει στο παρελθόν “ένας συνθέτης που έχει στο ενεργητικό του πολλές μουσικές επενδύσεις για ταινίες, φτάνει στο σημείο το έργο του να γίνεται μονότονο και βαρετό. Στο θέατρο όμως η μουσική, σε επίπεδο δημιουργικότητας, είναι δεξιοτεχνία”.

Σήμερα, λοιπόν, στα 72 του, ο… δεξιοτέχνης Piovani εξακολουθεί να κάνει ακριβώς αυτό που αγαπά, γράφοντας μουσική για το θέατρο.

* Σκοπός του Ιδρύματος Coeurs pour Tous Hellas (Καρδιές για Όλους), στο οποίο διατέθηκαν τα έσοδα της συναυλίας, είναι να ξαναβρούν το χαμόγελο άπορα παιδιά με συγγενή καρδιοπάθεια. Το Coeurs pour Tous Hellas έχει ανθρωπιστικό, μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα και κύριος σκοπός της λειτουργίας του είναι να χειρουργούνται παιδιά με συγγενείς ή επίκτητες καρδιοπάθειες σε αναπτυσσόμενες χώρες και σε ασθενείς οικονομικά ομάδες.

Αρθρογράφος

Απόφοιτη του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ του ΕΚΠΑ. Έχει εργαστεί στην τηλεόραση, σε εφημερίδες και στον ηλεκτρονικό Τύπο, ωστόσο η δημοσιογραφική της καρδιά ανήκει στο ραδιόφωνο και τα περιοδικά.

Σχολιασμός

Σχολιασμός