Εικαστική Έκθεση «Γιώργος Ιωάννου (1926-2017)-POP(?)»

Γιώργος Ιωάννου

Οι Kalfayan Galleries παρουσιάζουν την έκθεση «Γιώργος Ιωάννου (1926-2017)-POP(?)», η οποία αποτελεί την αφετηρία μιας σειράς μελλοντικών project που έχουν ως στόχο την ανάδειξη –τόσο στην Ελλάδα και όσο και στο εξωτερικό– του έργου του Ιωάννου, ενός από τους σημαντικότερους ζωγράφους της μεταπολεμικής περιόδου.

Συλλέκτης εικόνων και αντικειμένων με επιρροές από τα κόμικ και την pop art ως την art nouveau, ο Ιωάννου ανέπτυξε ένα καθαρά προσωπικό εικαστικό ιδίωμα όπου το βίωμα γίνεται εικόνα, το κόμικ συμβαδίζει οργανικά με το καυστικό κοινωνικοπολιτικό σχόλιο, η προσωπική μνήμη συναντά τη συλλογική, η επικαιρότητα συνυπάρχει με το ιστορικό παρελθόν και η πραγματικότητα εμπλέκεται με το φανταστικό.

Η έκθεση παρουσιάζει έργα κυρίως της δεκαετίας του ’70 και φωτίζει τον υβριδικό, ουσιαστικά αντι-pop χαρακτήρα του έργου του Ιωάννου. Ο Γιώργος Ιωάννου σαφώς και χρησιμοποίησε τη γλώσσα της pop (κόμικ, αφίσα, συσκευασία προϊόντος), αλλά ποτέ δεν ασπάστηκε την pop κουλτούρα της εποχής του όντας καχύποπτος απέναντί της.

Η pop art του Έλληνα καλλιτέχνη υπήρξε καταγγελτική και δεν συμμεριζόταν την αισιοδοξία της αμερικανικής έκφανσής της. Ο Ιωάννου οικειοποιείται το οπτικό ιδίωμα της pop για να αντιπαρατεθεί στην πολιτική κατάσταση και την τότε αναδυόμενη κουλτούρα της κατανάλωσης και της συμβολικής χρήσης της ως συνώνυμου της ελευθερίας στον δυτικό κόσμο.

Δεν είναι τυχαίο πως πρωτοχρησιμοποίησε την pop εκφραστική γλώσσα, κυρίως με την τεχνοτροπία των κόμικ (έντονο πλακάτο χρώμα, αυστηρό μαύρο περίγραμμα), μόλις ένιωσε την ανάγκη να καταγγείλει τη δικτατορία στην Ελλάδα της περιόδου 1967-1974.

Εντάσσεται έτσι σε μια παράδοση καλλιτεχνών που λειτουργούν ακαριαία απέναντι στην εποχή τους και χρησιμοποιούν την καθαρή γλώσσα ενός μέσου ώστε να είναι εφικτή η αμεσότητα του μηνύματος, όπως ο George Grosz τη δεκαετία του ’20 χρησιμοποιεί την καρικατούρα, ο John Heartfield τη δεκαετία του ’30 το φωτομοντάζ, το οποίο χρησιμοποιούν και τη δεκαετία του ’60 και του ’70 καλλιτέχνες όπως οι Martha Rosler και Linder Sterling.

Με παρόμοιο τρόπο χρησιμοποιεί ο Ιωάννου το κόμικ: μια γλώσσα απαραίτητη για την αμεσότητα της καταγγελίας του σε μια σκοτεινή περίοδο της νεότερης ελληνικής ιστορίας.

Βασικό άξονα στην έκθεση αποτελούν τα έργα της δεκαετίας του ’70, που συνδυάζουν χαρακτηριστικά της pop art με ναΐφ και έντονα σουρεαλιστικά στοιχεία, τα οποία συνθέτουν μια ιδιοσυγκρασιακή ζωγραφική, μια ανεξάρτητη τάση στην ελληνική ζωγραφική της περιόδου.

Στην έκθεση συμπεριλαμβάνονται πρώιμα έργα με τις πρώτες χρήσεις της αφίσας ως εικαστικού στοιχείου στη σύνθεση, καθώς και μεταγενέστερα, όταν ο Γιώργος Ιωάννου, έχοντας προχωρήσει σε διαφορετικές αναζητήσεις περιεχομένου, χρησιμοποιεί στοιχεία της pop art αλλά σε μια πλέον απόλυτα προσωπική βιωματική ζωγραφική.

O Κυριότερος Εκπροσωπος της Pop Art στην Ελλάδα

Ο Γιώργος Ιωάννου γεννήθηκε στην Αθήνα τον Δεκέμβριο του 1926. Έκανε σπουδές ζωγραφικής στην Αθήνα και στο Παρίσι. Μετά την επιστροφή του από το Παρίσι προχώρησε σε ένα αποκλειστικά δικό του τρόπο έκφρασης. Η δουλειά του επηρεάστηκε απο τα κόμικ και θεωρήθηκε ο κυριότερος εκπρόσωπος της pop art στην Ελλάδα. Στη συνέχεια τα στοιχεία της pop art συνδυάζονται με τις διατυπώσεις του σουρεαλισμού, σε μια προσωπική βιωματική ζωγραφική.

Εκπροσώπησε την Ελλάδα σε πολλές διεθνείς εκθέσεις, όπως στην 35η Μπιενάλε της Βενετίας, στο Museumam Ostwall (Ντόρμουντ), στην II Biennale delle Regioni (Ιταλία), στην Ιntegrafik (Βερολίνο), στη Regard 73 (Βρυξέλλες, όπου εξέθεσε μαζί με έργα των Magritte, Buffet, Dalí, Labus, Delmotte, Foujita).

Συμμετείχε επίσης σε ομαδικές εκθέσεις στο Centre Culturel d’Ostend, στο Institut fur Auslandsbeziehungen (Στουτγκάρδη), στην Europa Arte (Ιταλία), στα Europalia 82 (Βρυξέλλες), στο Salon International de L’ Art Libre (Παρίσι), στο Μέγαρο ΕΟΚ (Βρυξέλλες). Επίσης, στις αίθουσες τέχνης Isy Brachot (Βρυξέλλες), Grosvenor Galleries (Λονδίνο), Εnglish Speaking Union (Εδιμβούργο), Ateneui Roman (Boυκουρέστι), C.N.A Gallery (Σικάγο), μεταξύ άλλων.

Η πρώτη του παρουσίαση έγινε στην γκαλερί Ζυγός της οδού Βουκουρεστίου τον Οκτώβριο του 1959, για να ακολουθήσουν περισσότερες απο 25 ατομικές παρουσιάσεις σε γκαλερί της Αθήνας. Στο εξωτερικό έχει παρουσιάσει δουλειά του σε ατομικές εκθέσεις, μεταξύ άλλων στο Musée des Beaux Arts d’Ostende, στην γκαλερί Isy Brachot στις Βρυξέλλες (της οποίας υπήρξε μόνιμος συνεργάτης) και στην γκαλερί Pagani στο Μιλάνο.

Η δουλειά του έχει βραβευθεί στον Πανευρωπαικό Διαγωνισμό Prix Europa de Peinture de la Ville d’Ostende, με έπαθλο ατομική έκθεση στο Musée des Beaux Arts d’Ostende. Μεταξύ των μελών της κριτικής επιτροπής ήταν οι Hodin, Apolllonio, Argan, Penrose, Restany, Matney. Έχει διακριθεί επίσης στην ΙΙ Biennale delle Regioni και στο Premio Internationale Europa Arte στην Ιταλία.

Σε πολύ νεαρή ηλικία έλαβε μέρος στην Εθνική Αντίσταση και τα βιώματά του από την περίοδο εκείνη, αλλά και από τη δράση του την περίοδο της χούντας, αποτύπωσε στο «Λεύκωμα 1940-1974» (Εκδόσεις Παπαζήση, 1981), μια σημαντική κατάθεση του χαρακτικού του έργου, που περιλαμβάνει εκατό μονοτυπίες με θέματα από τον Ελληνοϊταλικό πόλεμo, την Κατοχή και την Αντίσταση, τον Εμφύλιο και τη Δικτατορία.

To 2001 κυκλοφόρησε το φωτογραφικό λεύκωμα «Η Αθήνα μέσα από τις καρτ ποστάλ του παρελθόντος» από τις Εκδόσεις Σιδέρη, με καρτ ποστάλ από τις πλούσιες συλλογές του. Έχει ασχοληθεί με τη μελέτη θεμάτων τέχνης και κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στον ημερήσιο και περιοδικό Τύπο.Έχει εικονογραφήσει εξώφυλλα δίσκων, καθώς και πολλών βιβλίων. Έργα του βρίσκονται σε εταιρικές και μουσειακές συλλογές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, όπως μεταξύ άλλων: Musée des Beaux Arts d’Ostende, Εθνική Πινακοθήκη Αθήνα, Πινακοθήκη της Ρόδου, ‘Ιδρυμα Εθνικής Τραπέζης, γκαλερί House of Ritchie του Τορόντο, Στέγη Καλών Τεχνών και Γραμμάτων, Υπουργεία Παιδείας, Προεδρίας Κυβερνήσεως, Πολιτισμού. Επίσης, σε ιδιωτικές συλλογές σε Ελλάδα, Βέλγιο, Ιταλία, Γαλλία, Αγγλία, ΗΠΑ και Καναδά.

Το 2012 βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών για το σύνολο της καλλιτεχνικής του δημιουργίας. Τα τελευταία χρόνια της ζωής του, λόγω σοβαρής ασθένειας, είχε εγκαταλείψει τη ζωγραφική. Ως το 2008 όμως που ήταν ενεργός είχε συμπληρώσει 50 χρόνια συνεχούς παρουσίας στην εικαστική ζωή του τόπου.

Ο Γιώργος Ιωάννου πέθανε στην Αθήνα τον Φεβρουαρίο του 2017, σε ηλικία 90 ετών. Το 2022 έγινε η αναδρομική έκθεση στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων, σε επιμέλεια του Χριστόφορου Μαρίνου, και το 2023 στη Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης Casa Bianca.

Πληροφορίες

Εγκαίνια: Πέμπτη, 4 Ιουλίου, 20:00-22:00 | Διάρκεια: 4 Ιουλίου-21 Σεπτεμβρίου 2024 | Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα 11:00-15:00 | Τρίτη-Παρασκευή 11:00 -19:00 | Σάββατο 11:00- 15:00 | Kalfayan Galleries: Χάρητος 11, Κολωνάκι, Αθήνα

 

Διαβάστε επίσης στην αθηΝΕΑ: 

Οι Κούκλες Kewpie στον Αγώνα για το Δικαίωμα Ψήφου

Φωτογράφος του Μήνα | Βασιλική Σανδάλη

#BraveNewArt: Όταν η Tεχνολογία Προσφέρει στους Καλλιτέχνες μια Νέα Διέξοδο

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΣ

Η αθηΝΕΑ είναι ένα μέσο ενημέρωσης που έχει τα μάτια του στραμμένα στο μέλλον. Απευθύνεται σε μια νέα γενιά Ελλήνων, δυναμική, κοσμοπολίτικη, μορφωμένη και απαιτητική, που θέλει μια ολοκληρωμένη ενημέρωση για τα δικά της ενδιαφέροντα. Με αιχμή του δόρατος το βραβευμένο ομώνυμο newsletter, η αθηΝΕΑ αγκαλιάζει την καθημερινότητά σας με ερεθίσματα που σας κάνουν να σκέφτεστε διαφορετικά.

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

Τα σημαντικότερα νέα της ημέρας, στο inbox σου κάθε μεσημέρι!

ΕΓΓPΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER

+