Σινεμά: Από τη Μεσαιωνική Γαλλία στη Σύγχρονη, Διεφθαρμένη Ρουμανία

Η τελευταία μονομαχία Σινεμά

Εβδομάδα κατάλληλη για σινεμά χάρη σε δύο άξιες λόγου ταινίες: την “Τελευταία Μονομαχία” του Ridley Scott, που συνδυάζει αριστοτεχνικά το υπερθέαμα με το ψυχολογικό δράμα και την ταινία εποχής με το σύγχρονο κοινωνικό σχόλιο, και το “Collective” του Alexander Nanau, ένα σοκαριστικό ντοκιμαντέρ με στόφα πολιτικού θρίλερ.

Η Τελευταία Μονομαχία | Ridley Scott | Matt Damon, Adam Driver, Jodie Comer, Ben Affleck | Ηνωμένο Βασίλειο, ΗΠΑ

Η τελευταία μονομαχία

Matt Damon as Jean de Carrouges and Jodie Comer as Marguerite de Carrouges in 20th Century Studios’ THE LAST DUEL. © 2021 20th Century Studios. All Rights Reserved.

Όταν ο ιππότης Ζαν ντε Καρούζ, επιστρέφοντας από το πεδίο της μάχης, μαθαίνει πως ο ακόλουθος και φίλος του Ζακ Λε Γκρι βίασε τη γυναίκα του Μαργκερίτ, τον καλεί σε μονομαχία για να σώσει την τιμή του. Ο Λε Γκρι αποδέχεται την πρόκληση, για να σώσει τη δική του τιμή. Και η Μαργκερίτ, η οποία αποκάλυψε στον άνδρα της τον βιασμό, κινδυνεύει να καεί στην πυρά, εάν οι κατηγορίες της αποδειχθούν ψευδείς.

Η τελευταία μονομαχίαΣτη Γαλλία του 14ου αιώνα, όμως, το ήθος και η τιμή καθορίζονται από το αξίωμα και, ασφαλώς, το φύλο. Ο Καρούζ, ένας ατρόμητος και αγράμματος ιππότης, θεωρεί πως ο παλιός του φίλος θέλει να τον καταστρέψει και πως γι’ αυτό βίασε τη γυναίκα του. Ο Λε Γκρι υποστηρίζει πως δεν υπήρξε βιασμός, αφού και εκείνη τον ποθούσε. Η Μαργκερίτ αισθάνεται εμπορεύσιμο είδος, κακοποιημένο όχι μόνο από τον βιαστή της, αλλά και από τον άνδρα της.

Υπερθέαμα με Σύγχρονο Κοινωνικό Σχόλιο

Με μια αλά “Ρασομόν” του Akira Kurosawa προσέγγιση, η ιστορία της βασισμένης σε αληθινά πρόσωπα και γεγονότα της τελευταίας επίσημης μονομαχίας στη Γαλλία πραγματεύεται θέματα εξουσίας, δικαιοσύνης, εκδίκησης, ηθικής και, φυσικά, του απόλυτου υποβιβασμού της γυναίκας σε υποχείριο των ανδρών. Η ταινία διαθέτει αποκαλυπτικές ερμηνείες και από τους τέσσερις πρωταγωνιστές, Matt Damon (Ζαν ντε Καρούζ),  Adam Driver (Ζακ Λε Γκρι), Jodie Comer (Μαργκερίτ) και έναν έξοχο Ben Affleck (στον ρόλο του κόμη Pierre d’Alençon).

Διαθέτει, ακόμη, εντυπωσιακά κοστούμια και σκηνικά, αλλά πρωτίστως  καλογραμμένο σενάριο. Ο Scott αναπλάθει τη μεσαιωνική εποχή και τις αιματηρές μάχες εν μέσω του Εκατονταετούς Πολέμου, αλλά επικεντρώνεται στην πατριαρχική αντίληψη της εποχής και στην προσπάθεια μιας γυναίκας να υπερασπιστεί μόνη της τον εαυτό της.

Η ταινία, βασισμένη στο ομότιτλο μυθιστόρημα του Eric Jager, θα μπορούσε να είναι ένα φαντασμαγορικό υπερθέαμα για “πολεμοχαρείς” θεατές. Ο Ridley Scott όμως, ο σκηνοθέτης του “Blade Runner”, του “Μονομάχου”, αλλά και του “Θέλμα και Λουίζ”, στα 84 του χρόνια ενώνει τη δύναμή του με το δίδυμο Damon-Affleck, οι οποίοι συνυπογράφουν με τη Nicole Holofcener το σενάριο, για να φτιάξει μια ταινία που συνδυάζει αριστοτεχνικά το υπερθέαμα με το ψυχολογικό δράμα και την ταινία εποχής με το σύγχρονο κοινωνικό σχόλιο.

Collective | Alexander Nanau | Dan Alexandru Condrea, Liviu Iolu, Razvan Lutac | Ρουμανία

CollectiveΕίκοσι επτά νεκροί και 180 τραυματίες είναι ο τραγικός απολογισμός της πυρκαγιάς που ξέσπασε το 2015 στο κλαμπ “Colectiv” στο Βουκουρέστι. Οι περισσότεροι από τους εγκαυματίες, παρότι η κατάστασή τους δεν είναι τόσο σοβαρή, πεθαίνουν στα νοσοκομεία. Αιτία θανάτου οι βακτηριακές λοιμώξεις, που οφείλονται σε αραιωμένα αντισηπτικά άκρως ακατάλληλα για την υγιεινή ασθενών και γιατρών, οι οποίοι, ουσιαστικά, χειρουργούν με βρόμικα χέρια.

Ένα Σοκαριστικό Ντοκιμαντέρ με Στόφα Πολιτικού Θρίλερ

ColllectiveΟ συντάκτης της “Sports Gazette” Catalin Tolontan ερευνά τους ύποπτους θανάτους. Και ενώ ο σοσιαλδημοκράτης Υπουργός Υγείας Nicolae Banicioiu καυχιέται για το σύστημα υγείας της Ρουμανίας, το σκάνδαλο αποκαλύπτεται. Ο υπουργός αντικαθίσταται προσωρινά από τον ακτιβιστή Vlad Voiculescu, ο οποίος όμως δεν καταφέρνει να ανατρέψει το σάπιο σύστημα της χώρας.

Ένα καθηλωτικό ντοκιμαντέρ με αφηγηματική ροή, που αναδεικνύει τη διεφθαρμένη πολιτική, αλλά και την έντιμη πλευρά της μαχητικής δημοσιογραφίας. Με την ένταξη στην ταινία της Tedy Ursuleanu, μιας γυναίκας με καμένο πρόσωπο και ακρωτηριασμένα από τη σήψη χέρια που έχει την τόλμη να παρουσιάζεται δημοσίως, η ταινία αποκτά τη στόφα πολιτικού θρίλερ. Με τη μόνη διαφορά πως ό,τι διαδραματίζεται στην οθόνη είναι αληθινό γεγονός. Και η συγκεκριμένη αλήθεια προκαλεί τρόμο.

Διαβάστε ακόμη στην αθηΝΕΑ:

Βροχή Έξω; Ταινίες και Σειρές Μέσα

Φεμινισμός και Κοινωνική Σάτιρα στη Μεγάλη Οθόνη

Διάλεξε το Χάπι Σου: Matrix No4

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΣ
Δημοσιογράφος | NO MAN'S LAND
Δημοσιογράφος | NO MAN'S LAND

Η Κυβέλη Χατζηζήση σπούδασε δημοσιογραφία και εργάστηκε σε εφημερίδες και περιοδικά μεγάλης κυκλοφορίας (Έθνος, Βήμα, Marie Claire), στο Mega και το ΑΠΕ-ΜΠΕ. Ασχολήθηκε με το καλλιτεχνικό, το κοινωνικό και το διεθνές ρεπορτάζ, καθώς και την κοινωνική επιχειρηματικότητα. Μετά από τριάντα χρόνια στον χώρο, ξαναρχίζει να σπουδάζει (Ευρωπαϊκό Πολιτισμό στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο) και να ενδιαφέρεται, όπως πάντα, να εντοπίζει ιστορίες άξιες να ειπωθούν.

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

Τα σημαντικότερα νέα της ημέρας, στο inbox σου κάθε μεσημέρι!

ΕΓΓPΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER

+