Φωτογράφος του Μήνα | Παύλος Παυλίδης

Τη νέα χρονιά στην αθηΝΕΑ σκεφτήκαμε να αναζητήσουμε προσωπικές ματιές. Τις ματιές 12 φωτογράφων: έναν/μία για κάθε μήνα του χρόνου. Η επιθυμία μας είναι να μοιραστούν μαζί μας αγαπημένες φωτογραφίες τους, αλλά και να αποκαλύψουν τον κόσμο τους πίσω από τα κλικ της μηχανής τους. Προσκεκλημένος φωτογράφος για τον Φεβρουάριο είναι ο Παύλος Παυλίδης.

Ο Παύλος Παυλίδης είναι γραφίστας και φωτογράφος. Γεννήθηκε στην Αθήνα, όπου ζει και εργάζεται μέχρι σήμερα. Σπούδασε στο Τμήμα Γραφιστικής στη Σχολή Γραφικών και Διακοσμητικών Τεχνών του ΤΕΙ Αθήνας και από το 1984 διατηρεί μικρό δημιουργικό γραφείο. Υπήρξε μέλος της εικαστικής ομάδας Κέντρο Απόκεντρο και του Φωτογραφικού Κύκλου και ιδρυτικό μέλος της φωτογραφικής γκαλερί Luminous Eye.

Σήμερα, παράλληλα µε τη γραφιστική του δραστηριότητα, εργάζεται ως επαγγελματίας φωτογράφος και διδάσκει φωτογραφία και ψηφιακή επεξεργασία. Έχει συμμετάσχει σε εκθέσεις και εικαστικές δράσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Photo credit: Pavlos Pavlidis

Τι είναι αυτό που θα τραβήξει το βλέμμα και θα σας κάνει να σηκώσετε την κάμερα; Είναι ο φωτογράφος ένας καλλιτέχνης που φιλοσοφεί για μια στιγμή; Για όσο κρατάει ένα κλικ;

Παρατηρώ και προσπαθώ να αποτυπώσω απλές καθημερινές εικόνες που περνούν απαρατήρητες με μια πρώτη ματιά. Εικόνες που είναι συνδεδεμένες με το θυμικό και δημιουργούν συγκίνηση όταν αποκαλυφθούν και μεταμορφωθούν τελικά σε κάτι που, υπό κανονικές συνθήκες, παραμένει κρυμμένο.

Το «φιλοσοφεί» ηχεί αρκετά βαρύγδουπο στα αυτιά μου. Απλώς ο φωτογράφος προσπαθεί να εκφράσει οτιδήποτε θέλει να πει σε ένα απειροελάχιστο σημείο του χρόνου, γνωρίζοντας ότι αυτή η στιγμή έχει μείνει στο παρελθόν παγωμένη για πάντα.

«Η ουσία της φωτογραφίας είναι ο τρόπος με τον οποίο βλέπουμε και αντιλαμβανόμαστε το περιβάλλον».

Θα θέλατε να μας συστήσετε τις αγαπημένες σας φωτογραφικές μηχανές;

Συγκεκριμένες φωτογραφικές μηχανές δεν έχω να συστήσω. «Κατηγορίες» φωτογραφικών μηχανών, ίσως. Ανάλογα με τον σκοπό της φωτογράφησης χρησιμοποιώ και τον κατάλληλο εξοπλισμό. Διαφορετικό για κάποια επαγγελματική φωτογράφηση, διαφορετικό για κάποια προσωπική, καθημερινή φωτογραφία.

Στην πρώτη περίπτωση χρησιμοποιώ full frame φωτογραφική μηχανή της Canon, με τον ανάλογο εξοπλισμό σε φακούς και περιφερειακά. Στη δεύτερη περίπτωση προτιμώ να χρησιμοποιώ κάτι που μεταφέρεται εύκολα και μπορώ να έχω πάντα μαζί μου. Μία Olympus OMD 5 με καλύπτει απόλυτα, αλλά και το κινητό μου είναι καλή εναλλακτική εφόσον φροντίζω να έχει καλά φωτογραφικά χαρακτηριστικά.

Photo credit: Pavlos Pavlidis

Από την αναλογική κάμερα στην πλήρη ψηφιοποίηση. Καθώς αλλάζει ο εξοπλισμός, αλλάζει και ο τρόπος με τον οποίο φωτογραφίζουμε;

Σαφώς η ψηφιακή μετάβαση έχει κάνει τη διαδικασία απλούστερη και γρήγορη. Φωτογραφίζουμε λοιπόν πιο ελεύθερα, χωρίς να σκεφτόμαστε το κόστος επεξεργασίας του φιλμ. Έχουμε τη δυνατότητα να δούμε επιτόπου το αποτέλεσμα της λήψης και να κάνουμε τις ανάλογες διορθώσεις εκφώτησης-σύνθεσης.

Αυτό όμως που δεν έχει αλλάξει, και τελικά είναι η ουσία της φωτογραφίας, είναι ο τρόπος με τον οποίο βλέπουμε και αντιλαμβανόμαστε το περιβάλλον. Αυτός παραμένει ίδιος, είτε φωτογραφίζουμε αναλογικά είτε ψηφιακά, και καθορίζει την προσωπική ματιά: την ταυτότητα κάθε φωτογράφου.

Photo credit: Pavlos Pavlidis

Επεξεργάζεστε τις φωτογραφίες σας; Η ψηφιακή επεξεργασία είναι απαραίτητη συνθήκη στη φωτογραφία σήμερα;

Θεωρώ ότι κάποια διόρθωση στην τονικότητα ή στα χρώματα της φωτογραφίας πρέπει να γίνεται. Από εκεί και πέρα, οποιαδήποτε παρέμβαση με επεξεργασία στη φωτογραφία που βοηθά τον φωτογράφο στο να αποδώσει αυτό που έχει στο μυαλό του είναι καλοδεχούμενη, αρκεί να πείθει τον θεατή. Να μην ξενίζει με την πρώτη ματιά και να μην υπερτερεί του θέματος.

«Ο φωτογράφος προσπαθεί να εκφράσει οτιδήποτε θέλει να πει σε ένα απειροελάχιστο σημείο του χρόνου, γνωρίζοντας ότι αυτή η στιγμή έχει μείνει στο παρελθόν παγωμένη για πάντα».

Εκτυπώνετε τις φωτογραφίες σας;

Μόνο εάν πρόκειται να εκτεθούν, είτε σε κάποια έκθεση είτε σε κάποιο βιβλίο.

Photo credit: Pavlos Pavlidis

Σε ποιους φωτογράφους έχετε «αδυναμία»; Θέλετε να αναφέρετε τους αγαπημένους σας;

Πολλοί είναι οι φωτογράφοι που θα μπορούσα να αναφέρω. Θα σταθώ όμως ιδιαίτερα σε τρεις που θεωρώ ότι επηρέασαν τον τρόπο με τον οποίο φωτογραφίζω – και κατά κάποιο τρόπο το έργο καθενός από αυτούς αποτελεί συνέχεια του άλλου. Κατά χρονολογική σειρά λοιπόν είναι ο Walker Evans, ο Stephen Shore και ο Alec Soth.

Τελικά, τι σημαίνει για εσάς η φωτογραφία; Καταγραφή και αποτύπωση της πραγματικότητας, «μεταμόρφωση» της πραγματικότητας, έκφραση, άσκηση «ύφους»;

Είναι καταγραφή και αποτύπωση της πραγματικότητας και ταυτόχρονα προσπάθεια μεταμόρφωσής της. Είναι άσκηση εξερεύνησης σπαραγμάτων του περιβάλλοντος και του χρόνου που περνούν απαρατήρητα.

Περισσότερες φωτογραφίες του Παύλου Παυλίδη μπορείτε να δείτε στο www.pavlospavlidis.photography.

 

Διαβάστε επίσης στην αθηΝΕΑ: 

Φωτογράφος του Μήνα | Μάνος Μανιός

Marketing και Φωτογραφία: Μαζί Δεν Κάνουνε και Χώρια Δεν Μπορούνε

Η «Αυτοκρατορία του Φωτός» Ανήκει στους Ευαίσθητους

 

 

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΣ
Συντάκτρια | Thunder Road
Συντάκτρια | Thunder Road

H Μαρία Σπανουδάκη γεννήθηκε στην Αθήνα. Είναι μητέρα τριών παιδιών, πτυχιούχος του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθήνας (Τμήμα Οικ. Επιστήμης) και του Εθνικού Ωδείου Αθήνας (Πιάνο). Την κέρδισε η μουσική, με την οποία ασχολείται επαγγελματικά. Αγαπά τους ήχους, τις παύσεις, τη φωτογραφία, το τρέξιμο, το διάβασμα, τα ταξίδια, τη μαύρη σοκολάτα, τα βαμβακερά σεντόνια και κάποια ξεχωριστά τρυφερά χέρια. Προτιμά τις ανατολές από τα ηλιοβασιλέματα, το τσάι αντί του καφέ και στο μεγάλο δίλημμα «κιθαρίστας ή ντράμερ» διαλέγει «μπασίστας».

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΣ
ΕΠΙΜΕΛΗΤΡΙΑ ΚΕΙΜΕΝΩΝ
ΕΠΙΜΕΛΗΤΡΙΑ ΚΕΙΜΕΝΩΝ

H Δέσποινα Ράμμου διορθώνει και επιμελείται τα κείμενα της αθηΝΕΑς. Σπούδασε Θεολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και εργάστηκε ως διευθύντρια σύνταξης στην παιδική έκδοση της Καθημερινής, «Οι Ερευνητές Πάνε Παντού», και ως αρχισυντάκτρια στο περιοδικό GEO, που κυκλοφορεί ένθετο στο Βήμα. Έχει συνεργαστεί ως επιμελήτρια κειμένων με περιοδικά και εκδοτικούς οίκους. Θεωρεί πως οι ωραίες ιστορίες αξίζει να ειπωθούν τόσο στα παιδιά όσο και στους μεγάλους.

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

Τα σημαντικότερα νέα της ημέρας, στο inbox σου κάθε μεσημέρι!

ΕΓΓPΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER

+