Ο Γιάννης Μόραλης (1916-2009), ένας από τους εκπροσώπους της σπουδαίας Γενιάς του ’30, είναι ένας από τους επιφανέστερους Έλληνες καλλιτέχνες. “Θεωρείται από τους πλέον ολοκληρωμένους εκφραστές του ελληνικού μοντερνισμού που συνδιαλέγεται τόσο με τον ελληνικό κόσμο, όσο και με την ευρωπαϊκή τέχνη, συνδυάζοντας τον σεβασμό για την παράδοση με την απουσία προκατάληψης απέναντι στη νεωτερικότητα.”
Μέσα από έναν πλούσιο όγκο έργου, που καλύπτει σχεδόν 80 χρόνια δημιουργίας, εμφύσησε την ελληνική αισθητική διαμέσου των σύγχρονων κινημάτων που όρισαν την τέχνη του προηγούμενου αιώνα. Ο Οδυσσέας Ελύτης είχε γράψει γι’ αυτόν: “Μ’ ένα ολιγοψήφιο αλφάβητο στα χέρια του, όπου τα στοιχεία που επανέρχονται περισσότερο είναι οι δυο αντίθετες καμπύλες, η ώχρα και το μαύρο, επέτυχε ο Μόραλης να μετατρέψει την ομιλία των πραγμάτων σε οπτικό φαινόμενο, κατά τρόπο μοναδικό μέσα στη σύγχρονη Ελληνική Τέχνη”.
Το έργο του καλλιτέχνη εκφράστηκε ογκωδώς και ποικιλοτρόπως μέσα από άπειρα ζωγραφικά έργα, προσχέδια συνθέσεων, χαρακτικά, γλυπτά, αρχιτεκτονικές εφαρμογές, εικονογραφήσεις και σκηνογραφικές συνθέσεις. Το Μουσείο Μπενάκη επιλέγει να αφιερώσει μία βαθιά προσέγγιση τόσο στο πλούσιο έργο (oeuvre) του όσο και στον ίδιο τον Μόραλη, μέσα από την αναδρομική έκθεση “Γιάννης Μόραλης”.
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση που έχει διοργανωθεί για τον καλλιτέχνη, καθώς μέσα από τη σπουδαία σύμπραξη του Μουσείου Μπενάκη, της Εθνικής Πινακοθήκης-Μουσείου Αλέξανδρου Σούτσου, του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης και της Γκαλερί Ζουμπουλάκη, συντίθενται τα κομμάτια της καλλιτεχνικής και προσωπικής του ζωής.
Η έκθεση “επιχειρεί να χαρτογραφήσει την πορεία του Γιάννη Μόραλη ανά δημιουργική δεκαετία, αναδεικνύοντας άγνωστες πτυχές της ζωής και του έργου του”. Έτσι, παρουσιάζεται συνολικά το έργο του από τη δεκαετία του ’30 έως τη δεκαετία του ’00, με έργα, σχέδια, προσχέδια, σπουδές, αυθεντικά κοστούμια παραστάσεων, αρχειακά έγγραφα και φωτογραφίες, χωρίς βέβαια να παραλείπονται στοιχεία για τη μακρά βιογραφική του πορεία.