Η Εύη Καίσαρη και η Καλλιέργεια των Συναισθημάτων Μετά Μουσικής

Εύη Καίσαρη-2η Συνάντηση Μουσικών Σχολίων Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Εσείς ήσασταν εκεί; Εμείς, ναι! Μετά την επιτυχημένη πρώτη διοργάνωση της περσινής χρονιάς, το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ), σε συνεργασία με την Εθνική Λυρική Σκηνή (ΕΛΣ), προσκάλεσε για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά τους μαθητές και τις μαθήτριες των πέντε Μουσικών Σχολείων της Αττικής να συμμετάσχουν στη «2η Συνάντηση Μουσικών Σχολείων στο ΚΠΙΣΝ».

Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε από τις 2 έως τις 10 Σεπτεμβρίου και, χάρη στη δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ), μαθητές και μαθήτριες από τα Μουσικά Σχολεία Αθήνας, Αλίμου, Ιλίου, Παλλήνης και Πειραιά είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν μαθήματα παραδοσιακής και συμφωνικής μουσικής με καταξιωμένους επαγγελματίες μουσικούς.

Στο πλαίσιο της διοργάνωσης πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 7 Σεπτεμβρίου συναυλία παραδοσιακής μουσικής στην Αγορά του ΚΠΙΣΝ, ενώ την Τρίτη 10 Σεπτεμβρίου οι μαθητές παρουσίασαν συναυλία συμφωνικής μουσικής με τη σύμπραξη της Αθηναϊκής Συμφωνικής Ορχήστρας Νέων-ΑΣΟΝ και με δύο λυρικούς τραγουδιστές, τους Βιβή Συκιώτη και Μαρίνο Ταρνανά, στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος. Και οι δύο ήταν καταπληκτικές.

Είναι πραγματικά εντυπωσιακή η αφοσίωση των μαθητών και η πρόοδος που επέδειξαν μέσα από αυτή την πρωτοβουλία. Αξιοθαύμαστη είναι επίσης η ακούραστη δουλειά των καθηγητών, που τους καθοδήγησαν με αφοσίωση και επαγγελματισμό. Στη συνέντευξή μας με την υπεύθυνη της διοργάνωσης, την Εύη Καίσαρη, μιλήσαμε για πολλά. Μεταξύ αυτών, αναφερθήκαμε και στην αξία που έχει η δράση σε ό,τι αφορά τους μαθητές.

Λίγα Λόγια για την Εύη Καίσαρη…

Η Εύη Καίσαρη εργάζεται ως επικεφαλής Σχολικών και Κοινωνικών Δράσεων στο ΚΠΙΣΝ, συνδυάζοντας τον πολιτισμό με την εκπαίδευση σε όλη την επαγγελματική της πορεία, που ξεκίνησε πριν από περίπου 15 χρόνια. Από το 2007, εργάστηκε ως εμψυχώτρια, ενώ στη συνέχεια ανέλαβε τον σχεδιασμό, την παραγωγή και την υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων σε διάφορους εκπαιδευτικούς οργανισμούς. Σπούδασε «Πολιτισμό και Πολιτιστική Διαχείριση» στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και ταυτόχρονα ολοκλήρωσε τις μουσικές της σπουδές. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος στο «Εκπαίδευση και Ανθρώπινα Δικαιώματα» από το University of London και το Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Η Συνέντευξη μας…

Πώς γεννήθηκε η ιδέα για τη διοργάνωση της Συνάντησης Μουσικών Σχολείων στο ΚΠΙΣΝ;

Αυτό που κάνουμε εδώ, στο ΚΠΙΣΝ, είναι να παρακολουθούμε και να υποστηρίζουμε στενά τη σχολική κοινότητα, καθώς αυτό είναι που μας ενδιαφέρει ιδιαίτερα. Προσπαθούμε να συμβάλλουμε στην επίτευξη των στόχων της σχολικής κοινότητας, προσφέροντας δωρεάν προγράμματα και δράσεις, χάρη στη δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.

Όσον αφορά τη συγκεκριμένη δράση, δηλαδή τη «2η Συνάντηση των Μουσικών Σχολείων», η έμπνευση προέρχεται από τα ίδια τα Μουσικά Σχολεία και το σπουδαίο έργο που επιτελούν. Μελετώντας αυτό το έργο, θέλαμε να ενισχύσουμε την εξωστρέφειά τους, δημιουργώντας ένα κοινό project στο οποίο θα συμμετέχουν. Ειδικότερα, στην αίθουσα της ΕΛΣ, σε συνεργασία με τα σχολεία, προσφέραμε ένα masterclass που αποτέλεσε μοναδική εμπειρία για όλους τους συμμετέχοντες.

photo by Μαρίλη Ζάρκου

Η δράση περιλάμβανε τόσο την παραδοσιακή όσο και την κλασική μουσική, με τις συναυλίες να πραγματοποιούνται σε δύο ημέρες, εστιάζοντας σε διαφορετικά σημεία και έργα. Πώς έγινε η επιλογή των έργων;

Πρέπει να δούμε αυτό το project από ένα προηγούμενο στάδιο, καθώς πρόκειται για μια πολύ μεγάλη και ομαδική δράση. Την πρωτοβουλία οργάνωσε το ΚΠΙΣΝ σε συνεργασία με την ΕΛΣ, επιλέγοντας τους συνεργάτες που επιμελήθηκαν τη συνάντηση των Μουσικών Σχολείων.

Το κύριο στοιχείο αυτής της δράσης ήταν οι δύο διαφορετικές συναυλίες, αλλά εξίσου σημαντική ήταν και η διαδικασία του masterclass. Συμμετείχαν καταξιωμένοι μουσικοί και εξαιρετικοί εκπαιδευτικοί, οι οποίοι, για περισσότερο από μία εβδομάδα, εργάστηκαν με τα παιδιά, διδάσκοντάς τους το ρεπερτόριο που θα ερμηνεύσουν στις συναυλίες, τόσο στο κομμάτι της παραδοσιακής μουσικής όσο στη φωνητική και συμφωνική μουσική. Μάλιστα, κάποιοι από τους εκπαιδευτές είναι μέλη της ομάδας της ΕΛΣ.

Υπήρξαν δύο επιμελητές: ο Παύλος Στεργίου, διευθυντής ορχήστρας, ο οποίος ανέλαβε τη συμφωνική μουσική, και ο Χάρης Λαμπράκης, που ασχολήθηκε με την παραδοσιακή μουσική. Εκείνοι επέλεξαν, κατόπιν πρόσκλησης από εμάς, το ρεπερτόριο και τα είδη μουσικής που παρουσιάστηκαν στις δύο συναυλίες.

Πώς είδαν οι μαθητές των Μουσικών Σχολείων την ευκαιρία να συνεργαστούν με μια επαγγελματική ορχήστρα όπως αυτή της Αθηναϊκής Συμφωνικής Ορχήστρας Νέων-ΑΣΟΝ;

Αντιλαμβανόμαστε όλη αυτή τη δράση μέσα από την οπτική των παιδιών και την εμπειρία τους. Αυτές οι δέκα ημέρες αποτέλεσαν μια περίοδο χαράς, δημιουργικότητας και εκπαίδευσης, κάτι που παρατηρούσαμε καθημερινά. Το διαπιστώναμε από τη στάση των ίδιων των παιδιών: ήταν συνεπή, χωρίς απουσίες, και πολλές φορές έφταναν νωρίτερα για να κουρδίσουν τα όργανά τους, ώστε να είναι όσο το δυνατόν πιο προετοιμασμένα.

Ήταν ξεκάθαρο ότι ήθελαν να επωφεληθούν στο μέγιστο από τους εκπαιδευτικούς. Η ενεργή τους συμμετοχή έδειξε πόσο πολύ επιθυμούσαν να εμπλακούν σε αυτή τη διαδικασία εντατικής εκπαίδευσης για δέκα συνεχόμενες ημέρες, ακόμη και λίγο πριν από την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Αυτό αποδεικνύει πόσο σοβαρά αντιμετώπισαν τη δράση και τη δέσμευσή τους σε αυτήν.

«Η μελέτη της μουσικής ανοίγει ένα παράθυρο σε μια συνεχή καλλιτεχνική διαδικασία, όχι μόνο για την ανάπτυξη μουσικών δεξιοτήτων, αλλά και για την καλλιέργεια συναισθηματικών και κοινωνικών ικανοτήτων».

Τι αντίκτυπο θεωρείτε ότι έχει αυτή η δράση τόσο στους μαθητές όσο και στο ευρύτερο κοινό που παρακολούθησε τη συναυλία;

Υπάρχουν πολλές και διαφορετικές ομάδες που απόλαυσαν αυτή τη δράση. Πρώτα απ’ όλα, τα ίδια τα παιδιά, τα οποία συμμετείχαν σε μια ομαδική συνεργασία, γνωρίζοντας συμμαθητές από τα υπόλοιπα Μουσικά Σχολεία της Αττικής. Είχαν την ευκαιρία να συνεργαστούν για έναν κοινό σκοπό, ειδικά στο κομμάτι της συμφωνικής μουσικής, όπου κλήθηκαν να δημιουργήσουν κομμάτια με την ορχήστρα. Αυτή η διαδικασία οργανώθηκε άριστα με τη συνεχή καθοδήγηση και τη βοήθεια του διευθυντή ορχήστρας, των καθηγητών, αλλά και του έτοιμου σώματος της ΑΣΟΝ, καθώς οι μαθητές δούλεψαν πολύ καλά, ώστε να συντονιστούν και να παίξουν καλύτερα.

Επιπλέον, οι γονείς των παιδιών μπήκαν και αυτοί στη διαδικασία, καθώς παρακολουθούσαν καθημερινά την πρόοδο των παιδιών τους από τις πρόβες στη ΕΛΣ. Τέλος, υπάρχει και το κοινό, το οποίο είχε την ευκαιρία να παρακολουθήσει αυτές τις εξαιρετικές συναυλίες και να γνωρίσει το σπουδαίο έργο των Μουσικών Σχολείων. Στόχος είναι να αναδειχθεί ακόμη περισσότερο η σημαντική δουλειά που γίνεται σε αυτά τα σχολεία και είναι πραγματικά σπουδαία. Υπάρχουν άνθρωποι που δεν είναι καθόλου εξοικειωμένοι με αυτήν.

Εύη Καίσαρη-2η Συνάντηση Μουσικών Σχολίων Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

photo by Σοφίας Παπαστρατή

Τι μήνυμα θα θέλατε να στείλετε στους νέους μαθητές-μουσικούς που ονειρεύονται να ακολουθήσουν επαγγελματικά τον δρόμο της μουσικής;

Προσωπικά, δεν θα ήθελα να εστιάσω τόσο στην πολυμορφικότητα της μουσικής ως επαγγέλματος όσο στην ουσία της μουσικής εκπαίδευσης και στον ρόλο που παίζει στη ζωή των παιδιών. Η μελέτη της μουσικής ανοίγει ένα παράθυρο σε μια συνεχή καλλιτεχνική διαδικασία, όχι μόνο για την ανάπτυξη μουσικών δεξιοτήτων, αλλά και για την καλλιέργεια συναισθηματικών και κοινωνικών ικανοτήτων.

Επιπλέον, τα παιδιά αποκτούν τη δυνατότητα να επικοινωνούν τόσο με καλλιτέχνες όσο και με μη καλλιτεχνικούς κύκλους, δημιουργώντας ένα κεφάλαιο γνώσης και εμπειριών που θα τα συνοδεύει σε όλη τους τη ζωή. Αυτή η διαδικασία στηρίζεται από μια ολόκληρη ομάδα ανθρώπων, με τους δασκάλους να παίζουν καθοριστικό ρόλο στην υποστήριξη και καθοδήγηση των μαθητών σε κάθε στάδιο της ζωής τους.

Πώς οραματίζεστε τη μελλοντική ανάπτυξη της δράσης; Θα μπορούσαν τα Μουσικά Σχολεία να ενσωματωθούν σε πιο συχνές δράσεις του ΚΠΙΣΝ;

Η δράση αυτή έχει πλέον καθιερωθεί ως θεσμός και θα συνεχιστεί και του χρόνου, καθώς επιθυμούμε να παραμείνει ενεργή η σχέση αυτή και να επενδύουμε στα παιδιά και στα σχολεία. Αρχικά, συμμετείχαν τα παιδιά της Αττικής, αλλά τώρα σκοπεύουμε να συμπεριλάβουμε και μαθητές από την περιφέρεια, δίνοντάς τους την ευκαιρία να βιώσουν με τη σειρά τους την εμπειρία της συμφωνικής ορχήστρας.

Θα έχουν τη δυνατότητα να συμμετάσχουν στις διαδικασίες και στις εγκαταστάσεις της ΕΛΣ και να εισέλθουν στο ΚΠΙΣΝ, διευρύνοντας την εμπειρία τους. Θέλουμε, μέσα από αυτή τη διαδικασία, τα παιδιά να αισθάνονται ότι ανταμείβονται.

Ποιο ήταν το αποτύπωμα που άφησαν τα παιδιά;

Λάβαμε πολλά θετικά σχόλια και εισπράξαμε μεγάλη χαρά… Επίσης, αυτό που μας εκμυστηρεύτηκαν ήταν πως το επίπεδο τους φάνηκε σε κάποια σημεία ιδιαίτερα υψηλό. Αυτό αποτέλεσε κίνητρο για τους ίδιους να κοιτάξουν ακόμα πιο μακριά και να αντιμετωπίσουν τους εαυτούς τους όχι απλώς ως μαθητές που συμμετέχουν σε μια σχολική εκδήλωση, αλλά ως επαγγελματίες με ένα πιο απαιτητικό κοινό.

 

Διαβάστε επίσης στην αθηΝΕΑ: 

Ο Δημήτρης Μαραμής και «Ο Τελευταίος Έρωτας»

Φωτογράφος του Μήνα | Agis Peterson

Βανέσα Αρχοντίδου | Κατακτώντας Κορυφές

 

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΣ
We Are Family
We Are Family

Η Ρία Σπύρου διαχωρίζει τη ζωή της σε δύο περιόδους: την περίοδο της αναζήτησης –της προσωπικής ανάπτυξης– και την περίοδο του «Τώρα». Στην περίοδο της αναζήτησης, μέσω της συμμετοχής της στο εκπαιδευτικό δράμα του εργαστηρίου Θεάτρου Πόρτα της Ξένιας Καλογεροπούλου και των ομάδων γονέων, ανακάλυψε πόσο αγαπά να ακούει ανθρώπινες ιστορίες που μεταφέρουν βαθιές αλήθειες. Στην περίοδο του «Τώρα», με σπουδές στη Διοίκηση Τουρισμού, συνδέει τη δημοσιογραφία με τον Πολιτιστικό Τουρισμό και ερευνά τη φυσική - άυλη πολιτιστική κληρονομιά κάθε τόπου με τους ανθρώπους που τον διαμορφώνουν. Πιστεύει στην κυκλική οικονομία ως σύνδεση περιβάλλοντος-πολιτισμού-παιδιών. Έχει δύο γιους, αγαπά τη μουσική, τον αθλητισμό και τα ταξίδια. Και είναι πραγματικά χαρούμενη με αυτό!

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

Τα σημαντικότερα νέα της ημέρας, στο inbox σου κάθε μεσημέρι!

ΕΓΓPΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER

+