Ο Κώστας Ανδρέου είναι μουσικός και συνθέτης που επεξεργάζεται σε πραγματικό χρόνο τους ήχους του άταστου ηλεκτρικού μπάσου, δημιουργώντας πολυεπίπεδα ηχοχρωματικά τοπία.
Έχει γράψει και παίξει ζωντανά τη μουσική και έχει κάνει τον ηχητικό σχεδιασμό για θεατρικές παραστάσεις και άλλες καλλιτεχνικές παραγωγές. Η μουσική του έχει χρησιμοποιηθεί σε διάφορα ντοκιμαντέρ, κινηματογραφικές και τηλεοπτικές παραγωγές σε δίκτυα και διαδικτυακές πλατφόρμες.
Μιλήσαμε μαζί του για τις επιρροές του, το άταστο μπάσο και τη σχέση που αναπτύσσει με το κοινό που τον παρακολουθεί, με αφορμή τη συναυλία “Ιπποκράτους” που θα παρουσιάσει στο Θέατρο Φούρνος την Παρασκευή 17 και την Παρασκευή 24 Μαΐου.
Πώς επιλέγει ένας μουσικός ένα μοναχικό δρόμο, με το μπάσο του για παρέα;
Μοναχικές είναι κυρίως οι στιγμές της προετοιμασίας και της δημιουργίας στο studio. Κατά τα άλλα, υπάρχει η απολαυστική σύμπραξη με τους συνεργάτες και τους συντελεστές, όπως για παράδειγμα σε μια θεατρική παραγωγή με το σκηνοθέτη και τους ηθοποιούς, στην πρόβα και στην παράσταση. Υπάρχει η ζεστή αλληλεπίδραση με το κοινό, κάθε λεπτό που εξελίσσεται μια ιστορία μπροστά του. Και αυτή η αλληλεπίδραση είναι ένας βασικός παράγοντας που με ελκύει στις ζωντανές παραγωγές, γιατί η μουσική γίνεται ένας δίαυλος επικοινωνίας. Ο καθένας από εμάς φαντάζεται τις δικές του εικόνες, με το δικό του τρόπο, έχοντας προσωπικά βιώματα και εμπειρίες που τροφοδοτούν τη διαδικασία. Είμαστε εκεί όλοι μαζί όμως, ταυτόχρονα. Και έτσι προκύπτει μια ανθρώπινη συνάντηση και μια λειτουργία που μας επηρεάζει βαθιά και ουσιαστικά.
Οι βασικές μου επιρροές προέκυψαν μέσα από τη δουλειά στο θέατρο και τις κινηματογραφικές και άλλες παραγωγές. Η μεγαλύτερη επιρροή από αυτές για μένα είναι το θέατρο.
Θα επιμείνω στα βασικά. Ποια είναι η διαφορά ανάμεσα σε ένα άταστο μπάσο και ένα με τάστα ως προς τον ήχο ή τη δεξιοτεχνία; Τι σε ώθησε τεχνικά-μουσικά να το υιοθετήσεις;
Κάθε μουσικό όργανο έχει τη δική του προσωπικότητα, τα δικά του ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Το άταστο ηλεκτρικό μπάσο μου προσφέρει την ελευθερία να δημιουργήσω τη μουσική και τους ήχους που ακούω νοερά, ζωντανά και στο studio. Μοιράζεται πολλά κοινά με την ανθρώπινη φωνή, σε ό,τι αφορά τις δυνατότητες χειρισμού της κάθε νότας και των δυναμικών. Η ελευθερία στο πως μπορώ να προσεγγίσω την κάθε νότα μου δίνει τη δυνατότητα να μπορώ να φτιάξω τη μουσική μου, αλλά και να υποστηρίξω με πολύ ζωντανό τρόπο τη δράση σε μια σκηνή, είτε πρόκειται για ήδη καταγεγραμμένη κινούμενη εικόνα σε μια κινηματογραφική παραγωγή, είτε πρόκειται για μια θεατρική παράσταση, όπου προκύπτει και ακόμα πιο άμεσα η σύμπραξη της φωνής του ηθοποιού με τη ζωντανή μουσική.
Ποιες είναι οι βασικές επιρροές σου; Οι ήχοι σου, μου θυμίζουν από Pink Floyd μέχρι και Stereo Nova όσο κι αν φαίνεται περίεργο.
Οι βασικές μου επιρροές προέκυψαν μέσα από τη δουλειά στο θέατρο και τις κινηματογραφικές και άλλες παραγωγές. Η μεγαλύτερη επιρροή από αυτές για μένα είναι το θέατρο. Τόσο σαν καλλιτεχνική διαδικασία, κάθε φορά, όσο και σαν μια γενικότερη προσέγγιση του πως μου αρέσει να ετοιμάζω τη μουσική και να παρουσιάζω τη δουλειά μου. Όλες εκείνες οι στιγμές όπου η δράση των ηθοποιών στη σκηνή, η δουλειά του σκηνοθέτη με το κείμενο, ο σχεδιασμός των φωτισμών, τα σκηνικά και το περιβάλλον του θεάτρου, συνδυάζονται μαζί με τη ζωντανή μουσική. Τότε γεννιέται κάτι μοναδικό και για τους συντελεστές και για το κοινό. Το γεγονός ότι κάθε παράσταση, κάθε βράδυ, είναι και μια ξεχωριστή εμπειρία για όλους, είναι για μένα ένα πολύτιμο στοιχείο. Αυτό με έχει επηρεάσει στον τρόπο που προσεγγίζω την παραγωγή της μουσικής. Παίζω με το άταστο ηλεκτρικό μπάσο και επεξεργάζομαι τους ήχους του εκείνη τη στιγμή, οπότε η μουσική έχει το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του συνδυασμού του φυσικού ήχου του οργάνου με τον ζωντανά επεξεργασμένο.
Την Παρασκευή 17 και την Παρασκευή 24 Μαΐου θα είσαι στο Θέατρο Φούρνος. Η συναυλία σου, με τον τίτλο “Ιπποκράτους” απαιτεί κατά κάποιο τρόπο τη συμμετοχή του κοινού. Θες να μας μιλήσεις περισσότερο για το πώς το πετυχαίνεις αυτό στα live σου;
Κάθε συναυλία έχει σαν βασικό συστατικό της και την αλληλεπίδραση με το κοινό. Η προτεραιότητα μου είναι να προσφέρω στους θεατές τη δυνατότητα να απολαύσουν τη μουσική μου σε ένα φιλόξενο χώρο, ώστε να μπορώ να κάνω το σχεδιασμό όπως θέλω και το κοινό να μπορεί απερίσπαστο να φτιάξει τις δικές του εικόνες στη φαντασία του. Κατά τη διάρκεια της συναυλίας η μουσική και οι ήχοι ερεθίζουν τη φαντασία του κάθε ανθρώπου ξεχωριστά με ένα ιδιαίτερο τρόπο, ο οποίος είναι πολύ προσωπικός για τον καθένα. Είναι ένα ταξίδι που κάνουμε όλοι μαζί, από την πρώτη νότα μέχρι την τελευταία – και μπορεί να συνεχίζεται και πολύ αργότερα. Είναι χαρά μου να να μιλάμε μετά τη συναυλία και να βλέπω στα μάτια τους αυτή την εμπειρία. Κάθε συναυλία είναι μοναδική, έχει τα δικά της χαρακτηριστικά και δε μπορεί να επαναληφθεί ποτέ ξανά με τον ίδιο ακριβώς τρόπο.
Ο Jim Morrison έγραψε κάποτε ότι “η μουσική είναι ο μόνος σου φίλος”. Εσύ σε μια συνέντευξη που είχες δώσει μου θύμισες τη φράση του αυτή, λέγοντας ότι η μουσική βοηθάει την ψευδαίσθηση ότι ελέγχουμε το χρόνο. Πώς προκύπτει μέσα από τη μουσική σου αυτή η όμορφη ψευδαίσθηση;
Το άταστο ηλεκτρικό μπάσο είναι ένας συνοδοιπόρος μου στην εξερεύνηση της μουσικής και των ήχων. Δεν είναι απλά ένα μουσικό όργανο σε τεχνικό επίπεδο. Πέρα από αυτό, η επαφή μεταξύ των ανθρώπων, η επικοινωνία μας και η αλληλεπίδραση μας ερεθίζουν και μας κάνουν να συνεχίζουμε να αναζητάμε αυτά τα νοερά ταξίδια. Η μουσική είναι πρόσφορο εργαλείο για να αφεθούμε στο να απολαύσουμε αβίαστα τις εικόνες που γεννιούνται στο μυαλό μας. Και μέσα σε αυτή τη διαδικασία γεννιέται και η ψευδαίσθηση ότι ο χρόνος μπορεί να έχει διαφορετική ταχύτητα, ακόμα και ότι έχει σταματήσει, ότι έχει αλλάξει χαρακτηριστικά, ότι μπορούμε να έχουμε μια δυναμική επιρροή επάνω του. Αυτό συμβαίνει γιατί αφήνουμε τη φαντασία μας ελεύθερη.
Για κρατήσεις, επικοινωνήστε στο 6942090906 και 210 6460748. Για την επίσημη ιστοσελίδα του Κώστα Ανδρέου μπείτε εδώ ενώ για το ηλεκτρονικό κατάστημα πατήστε εδώ