Μένουμε Σπίτι. Μένουμε Κοντά στο Θέατρο.

14η ημέρα καραντίνας λόγω εμφάνισης του κορωνοϊού και παραμένουμε, ασφαλώς, στο σπίτι. Αν και οι θεατρικές σκηνές και οι χώροι πολιτισμού παραμένουν κλειστοί για λόγους ασφαλείας, αρκετές θεατρικές παραστάσεις, τόσο της χρονιάς που πέρασε όσο και παλαιότερων ετών, ανεβαίνουν διαδικτυακά, στο ΥouΤube ή και σε άλλες πλατφόρμες, και είναι διαθέσιμες για θέαση.

Σίγουρα, το θέατρο online, προσαρμοσμένο στις συνθήκες του κατ’ οίκον περιορισμού, δεν αντικαθιστά τον παλμό και την ενέργεια των ηθοποιών που μεταφέρουν στο εδώ και τώρα το θεατρικό λόγο, κάνοντας κάθε παράσταση ξεχωριστή, ούτε το χειροκρότημα στο τέλος της παράστασης μπορεί να είναι ίδιο μ’ ένα διαδικτυακό σχόλιο. Ωστόσο, το θέατρο στην παρούσα συνθήκη δίνει, έστω και δια της οθόνης, το παρών, παρέχοντας μια εναλλακτική δυνατότητα στο έγκλειστο κοινό του, που έχει την ευκαιρία να απολαύσει ποιοτικές παραστάσεις. Άλλωστε, σύμφωνα και με τη ρήση της Vanessa Redgrave, το θέατρο και η ποίηση είναι δύο τέχνες που βοήθησαν τους ανθρώπους να μείνουν ζωντανοί και να συνεχίσουν να ζουν.

  • Το θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν έχει εγκαινιάσει από τις 19 Μαρτίου τη νέα υπηρεσία Το Θέατρο Τέχνης -και- στο Σπίτι, όπου μπορείτε να παρακολουθήσετε με χαμηλό αντίτιμο (3,50 ευρώ) μέσω streaming (για 24 ώρες), παραστάσεις που διακόπηκαν λόγω της αναστολής λειτουργίας των θεατρικών σκηνών της χώρας. Παράλληλα, το Θέατρο Τέχνης ετοιμάζει “βιβλιοθήκη” με αρχειακό υλικό από παραστάσεις περασμένων ετών που θα διατίθενται δωρεάν. Η παράσταση που εγκαινιάζει τη νέα υπηρεσία, είναι ο Έντμοντ του David Mamet. Πρόκειται για την κινηματογράφηση της τελευταίας παράστασης που δόθηκε με κοινό στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης. Διαθέσιμη είναι και η παράσταση για παιδιά 5 έως 12 ετών Χωρίς Οικογένεια του Hector Malot που παιζόταν στη σκηνή της Φρυνίχου. Επίσης, διατίθεται και η παράσταση με θέμα τις εξαρτήσεις #MiaMeraXwris, που απευθύνεται σε μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου, από 12 ετών. Την κινηματογράφηση και την επεξεργασία των παραστάσεων ανέλαβε ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Διαμαντής Καραναστάσης.
  • Διαθέσιμη στο ΥouΤube είναι η παράσταση Ο Θείος Βάνιας που ο Anton Chekhov έχει χαρακτηρίσει ως “σκηνές από τη ζωή στο χωριό σε τέσσερις πράξεις”, σε σκηνοθεσία της Μαρίας Μαγκανάρη και μετάφραση της Χρύσας Προκοπάκη. Η παράσταση είχε ανέβει στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων, το διάστημα Ιανουάριος-Φεβρουάριος του 2019. Στην παράσταση παίζουν οι Ανθή Ευστρατιάδου, Παναγιώτης Καλαντζόπουλος, Σύρμω Κεκέ, Κώστας Κουτσολέλος, Μαρία Μαγκανάρη, Υβόννη Μαλτέζου, Γιωργής Τσαμπουράκης και Δημήτρης Ντάσκας.
  • Το Θέατρο Πορεία από τις 24 Μαρτίου, προσφέρει αφιλοκερδώς, τις δικές του παραστάσεις για την εμψύχωση του κοινωνικού συνόλου, υπογραμμίζοντας ωστόσο “πως η θεατρική τέχνη παίρνει υπόσταση μόνο διά ζώσης και δεν μπορεί να αποτυπωθεί σε όλη της την έκταση πουθενά αλλού παρά στη σκηνή του θεάτρου, καθώς η αμιγώς κιναισθητική εμπειρία που προσφέρει το θέατρο στον θεατή νοείται μόνο με την αλληλεπίδραση ηθοποιών-κοινού”. Κάθε μέρα, μέσα από την ιστοσελίδα του θεάτρου, μας δίνεται η η ευκαιρία να παρακολουθήσουμε κάποια από τις εμβληματικότερες παραστάσεις που έχουν ανέβει στη σκηνή του στα 20 χρόνια λειτουργίας του. Η αρχή έχει γίνει με τη Μεγάλη Χίμαιρα του Μ. Καραγάτση και η δυνατότητα παρακολούθησης κάθε έργου θα ξεκινά στις 10 το πρωί και θα τελειώνει την ίδια ώρα της επόμενης ημέρας. Κάποιες από τις παραστάσεις που περιλαμβάνονται είναι οι ακόλουθες, ενώ μέχρι στιγμής έχει προηγηθεί η προβολή των έργων Μεγάλη Χίμαιρα, Το Ευχαριστημένο, Ύψωμα 731, Η Αγριόπαπια (κριτικές για κάποια από τα έργα του Θεάτρου Πορεία μπορεί να τα βρείτε στην στήλη της Drama Queen στην αθηΝΕΑ). Οι Τρεις Ευτυχισμένοι του Eugène Labiche, σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά, 2017, Σάββατο 28/3 (10:00 π.μ. έως 10:00 π.μ. της επόμενης ημέρας), Τρεις Αδερφές του Anton Chekhov, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου, 2016, Κυριακή 29/3 (10:00 π.μ. έως 10:00 π.μ. της επόμενης ημέρας), Μιράντα βασισμένο στην Τρικυμία του William Shakespeare σε διασκευή και σκηνοθεσία του Oskaras Korsunovas, 2016, Δευτέρα 30/3  (10:00 π.μ. έως 10:00 π.μ. της επόμενης ημέρας), το Κτήνος στο Φεγγάρι του Richard Kalinoski, σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού, 2009,  Τρίτη 31/3 (10:00 π.μ. έως 10:00 π.μ. της επόμενης ημέρας), Η Υπόθεση της Οδού Λουρσίν του Eugene Labiche, σε σκηνοθεσία Μάρθας Φριντζήλα, 2010, Τετάρτη 1/4 (10:00 π.μ. έως 10:00 π.μ. της επόμενης ημέρας), Βάκχες του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία Renate Jett, 2008, Πέμπτη 2/4 (10:00 π.μ. έως 10:00 π.μ. της επόμενης ημέρας), το Τυφλό Σημείο του Γιάννη Μαυριτσάκη, σε σκηνοθεσία Μάρθας Φριντζήλα, 2008, Παρασκευή 3/4 (10:00 π.μ. έως 10:00 π.μ. της επόμενης ημέρας) και Δάφνης και Χλόη, Ταξίδι Αναψυχής βασισμένη στο αρχαίο ελληνικό μυθιστόρημα του Λόγγου και στη μετάφραση του Ρόδη Ρούφου, σε σκηνική σύνθεση και σκηνοθεσία του Cezaris Grauzinis, 2006, Σάββατο 4/4 (10:00 π.μ. έως 10:00 π.μ. της επόμενης ημέρας).
  • Για επτά ημέρες και το θέατρο Σταθμός, θα προβάλει, χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση, μέσα από το site του, δύο εμβληματικές παραστάσεις που εκπέμπουν μηνύματα απεγκλωβισμού από τη μοναχικότητα και τη δραματικότητα του βίου του Έλληνα των μεταπολεμικών χρόνων και του αέναου αγώνα για τη ζωή μέσα στις πιο αντίξοες συνθήκες. Ο Ουρανός και…το Παντελόνι του των Λούλα Αναγνωστάκη-Ιάκωβου Καμπανέλλη, ένας απολογισμός ζωής εις διπλούν, με τη Νένα Μεντή και τον Χρήστο Χατζηπαναγιώτη, σε σκηνοθεσία του Μάνου Καρατζογιάννη. Ο Ήχος του Όπλου, της Λούλας Αναγνωστάκη, επίσης σε σκηνοθεσία του Μάνου Καρατζογιάννη, με πρωταγωνιστές την Πέγκυ Σταθακοπούλου, την Τζένη Σκαρλάτου, τον Σταύρο Μερμήγκη, τη Βασιλική Τρουφάκου, τον Αγησίλαο Μικελάτο και τον Κώστα Νικούλι.
  • Στο θέατρο της Οδού Κυκλάδων-Λευτέρης Βογιατζής, ο Αργύρης Πανταζάρας τον Απρίλιο-Μάιο του 2018, συνσκηνοθέτησε με την Ελίνα Μαντίδη την performance Ένας Καλός Λόγος, με πρωταγωνιστή τον Πανταζάρα. Μια σκηνική ομιλία “παυσίπονο” στους ανθρώπους, μια φωνή που με αφετηρία τις σκέψεις του Fyodor Dostoyevsky (Υπόγειος Άνθρωπος) και του Vaslav Nijinsky (Ημερολόγιο του Vaslav Nijinsky) και του Πλάτωνα (Αλληγορία του Σπηλαίου), προσπαθεί να βρει τη θέση της μέσα στην κοινωνία. Η ανθρώπινη φύση βρίσκεται στο επίκεντρο του λόγου, καθώς ο άνθρωπος μπορεί να είναι έτοιμος να δεχτεί, αλλά ακόμα δεν είναι έτοιμος να αλλάξει.
  • Η παράσταση Αβελάρδος και Ελοΐζα, προσφέρεται διαδικτυακά στο YouTube, σε κείμενο και σκηνοθεσία του Γιάννη Καλαβριανού. Στα σκοτεινά χρόνια του Μεσαίωνα, ο διάσημος θεολόγος και φιλόσοφος Pierre Abelard και η μαθήτριά του Heloise Fulbert ξεκινούν μια θλιβερή αγάπη-σκάνδαλο για την κοινωνία της Εκκλησίας και του Παρισιού, καθιστώντας τους πρωταγωνιστές μιας τραγικής ιστορίας αγάπης που σημάδεψε εκείνη την εποχή. Η πρώτη εκδοχή της παράστασης παρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ Αθηνών τον Ιούνιο του 2014, με την υποστήριξη του Γαλλικού Ινστιτούτου και τη συμμετοχή των τριών ηθοποιών Ελένης Κοκκίδου, Γιώργου Γλάστρα, Χριστίνας Μαξούρη και μιας ομάδας δεκατριών ερασιτεχνών. Το link που θα βρείτε εδώ είναι από την δεύτερη εκδοχή, όπως παρουσιάστηκε στο θέατρο του Νέου Κόσμου.
  • Για τους λάτρεις των καλλιτεχνικών παραστάσεων του Δημήτρη Παπαϊωάννου, ο ίδιος ο δημιουργός ανέβασε ψηφιακά την αμοντάριστη εξάωρη παράσταση-performance ΜΕΣΑ (Inside), που ανέβηκε στο Θέατρο Παλλάς από τον Απρίλιο μέχρι και τον Μάιο του 2011. Χαρακτηριστικά, αναφέρει, πως “η παράσταση πραγματοποιήθηκε σε ένα δωμάτιο στο εσωτερικό χώρο ενός θεάτρου στο κέντρο της πόλης. Το Inside, αποτελεί μια απλή σειρά κινήσεων που δείχνουν στιγμές από την καθημερινή επιστροφή στο σπίτι επαναλαμβανόμενες από 30 ερμηνευτές σε αμέτρητους συνδυασμούς και αλληλεπιδράσεις. 6 ώρες επί σκηνής, χωρίς αρχή, μέση ή τέλος. Οι πόρτες του θεάτρου άνοιγαν καθημερινά στις 17:30 και έκλειναν στις 23:30. Η δράσης επί σκηνής ξεκινούσε πριν την είσοδο των θεατών και συνέχιζε αφότου εκείνοι έφευγαν. Οι θεατές μπορούσαν να παρακολουθήσουν όσο ήθελαν, να καθίσουν όπου ήθελαν, να βγουν από την αίθουσα και να επιστρέψουν όσες φορές ήθελαν. Στο Inside, το θέατρο αποτέλεσε έναν εκθεσιακό χώρο και το έργο ήταν το έκθεμα, όπου καλούσε το κοινό να ενεργήσει ως επισκέπτης, παρακολουθώντας τη δράση σαν να παρατηρεί ένα τοπίο”.
  • Από το ίδρυμα της Pina Bausch, διατίθεται το βίντεο του έργου Palermo Palermo, που χορογραφείται και κατευθύνεται από την Pina Bauch, και το οποίο λήφθηκε λίγο μετά την πρεμιέρα του το 1989, κι έχει αποκατασταθεί ψηφιακά.
  • Επίσης, στο κανάλι του θεάτρου Μπολσόι της Μόσχας στο YouTube, θα προβληθούν παραστάσεις όπερας και μπαλέτου, ξεκινώντας από τη Λίμνη των Κύκνων (Swan Lake) του Tchaikovsky. Ως Odette/Odile χορεύει η Svetlana Zacharova.
ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΣ
Drama Queen
Drama Queen

Η Δέσποινα (Ντέπυ) Κορεντίνη είναι απόφοιτος της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών με μεταπτυχιακό στις Επιστήμες της Αγωγής. Ως γνήσια Αρσακειάδα με παράδοση στη φιλολογία, η συγγραφική και καλλιτεχνική φύση της εκδηλώθηκε από πολύ νωρίς. Το θέατρο ήταν και είναι πάντα το alter ego της. Πιστεύοντας ότι το θέατρο ωφελεί σημαντικά την ψυχική υγεία, βλέπει την κριτική περισσότερο ως δημιουργική αποτίμηση της σκηνοθετικής σύλληψης και παραγωγής του έργου. Αγαπά πολύ τη διδασκαλία, το διάβασμα (κουβαλάει πάντα ένα βιβλίο μαζί) και φυσικά το θέατρο, ενώ στις ελεύθερες ώρες της χορεύει στους λάτιν ρυθμούς.

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

Τα σημαντικότερα νέα της ημέρας, στο inbox σου κάθε μεσημέρι!

ΕΓΓPΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER