Φωτογράφος του Μήνα | Χάρης Παπαδημητρακόπουλος

Photographer

Τη νέα χρονιά στην αθηΝΕΑ σκεφτήκαμε να αναζητήσουμε προσωπικές ματιές. Τις ματιές 12 φωτογράφων: έναν/μία για κάθε μήνα του χρόνου. Η επιθυμία μας είναι να μοιραστούν μαζί μας αγαπημένες φωτογραφίες τους, αλλά και να αποκαλύψουν τον κόσμο τους πίσω από τα κλικ της μηχανής τους. Προσκεκλημένoς φωτογράφος για τον Οκτώβριο είναι ο Χάρης Παπαδημητρακόπουλος.

Photographer

Photo credit: Γιάννης Βασταρδής

Ο Χάρης Παπαδημητρακόπουλος ειδικεύεται σε πορτρέτα, ντοκιμαντέρ, διαφήμιση, φωτογραφία μόδας και δρόμου. Η φωτογραφία ήταν πάντα το πάθος του. Σπούδασε σκηνοθεσία φωτογραφίας κινηματογράφου και προσλήφθηκε στα 18 του ως πρωτάρης ταλαντούχος φωτογράφος από τα περιοδικά «Marie Claire» και «Ταχυδρόμος», τα κορυφαία εκείνης της δεκαετίας στην Ελλάδα. Ταξιδεύει πολύ, φωτογραφίζοντας πρόσωπα-κλειδιά στους τομείς της πολιτικής, των επιχειρήσεων και του θεάματος – έχει επίσης επιλεγεί για το personal branding πολυάριθμων προσωπικοτήτων.

Έχει πραγματοποιήσει τρεις ατομικές εκθέσεις, έχει λάβει επανειλημμένα μέρος σε ομαδικές εκθέσεις φωτογραφίας, ενώ φωτογραφίες του έχουν χρησιμοποιηθεί για τις επικοινωνιακές ανάγκες οργανισμών.

Τι είναι αυτό που θα τραβήξει το βλέμμα και θα σας κάνει να σηκώσετε την κάμερα; Είναι ο φωτογράφος ένας καλλιτέχνης που φιλοσοφεί για μια στιγμή; Για όσο κρατάει ένα κλικ;

Αν δεν κάνω λάθος, το είχε πει ο Al Pacino ως Φρανκ Σλέιντ στην ταινία «Άρωμα Γυναίκας»: «Η μέρα που θα σταματήσουμε να κοιτάμε είναι η μέρα που θα πεθάνουμε». Κάπως έτσι κι εγώ, με τον τρόπο μου «κοιτάω». Και όπως θα έλεγε ένας άλλος κινηματογραφικός ήρωας, ο Χάνιμπαλ Λέκτερ, με τον τρόπο μου «εποφθαλμιώ». Για τη στιγμή, το δευτερόλεπτο, το δέκατο του δευτερολέπτου που θα αιχμαλωτίσω το τέλειο κάδρο. Κι αν το πετύχω, είμαι ευτυχής. Ως την επόμενη γωνία, που κάτι άλλο θα μου κινήσει το ενδιαφέρον.

Photographer

Photo credit: Χάρης Παπαδημητρακόπουλος

Θα θέλατε μας συστήσετε τις αγαπημένες σας φωτογραφικές μηχανές;

Οι κάμερες είναι απλώς το μέσον, δεν είμαι «μηχανάκιας», μου αρκεί μόνο να είναι αξιόπιστες και δοκιμασμένες. Πάντα δούλευα με Nikon συστήματα, τώρα χρησιμοποιώ την D-500 και την D-850. Παλιότερα, τις αναλογικές F3Τ και FM2Τ.

«Αν δεν κάνω λάθος, το είχε πει ο Al Pacino ως Φρανκ Σλέιντ στην ταινία “Άρωμα Γυναίκας”: “Η μέρα που θα σταματήσουμε να κοιτάμε είναι η μέρα που θα πεθάνουμε”. Κάπως έτσι κι εγώ, με τον τρόπο μου “κοιτάω”».

Photographer

Photo credit: Χάρης Παπαδημητρακόπουλος

Από την αναλογική κάμερα στην πλήρη ψηφιοποίηση. Καθώς αλλάζει ο εξοπλισμός, αλλάζει και ο τρόπος με τον οποίο φωτογραφίζουμε;

Για εμένα ο τρόπος λήψης δεν έχει αλλάξει ιδιαίτερα και πιστεύω πως δεν πρέπει και να αλλάζει, πρέπει δηλαδή να τις κυνηγάς, να τις δουλεύεις με το μυαλό τις εικόνες σου. Ξέρετε, η ευκολία του ψηφιακού μέσου ευνοεί πολύ συχνά την προχειρότητα και το ξεπέταγμα, με αποτέλεσμα απολύτως ατάλαντοι και απαίδευτοι άνθρωποι να θεωρούν τον εαυτό τους φωτογράφο. Παλιότερα, με τα slides, το σκεφτόσουν δύο και τρεις φορές πριν πατήσεις το κλείστρο, γιατί κάθε κλικ κόστιζε, και ομολογώ πως χαίρομαι πάρα πολύ που το έχω ζήσει όλο αυτό.

Photographer

Photo credit: Χάρης Παπαδημητρακόπουλος

Επεξεργάζεστε τις φωτογραφίες σας; Η ψηφιακή επεξεργασία είναι απαραίτητη συνθήκη στη φωτογραφία σήμερα;

Ναι, δεν μπορεί να γίνει κι αλλιώς, είναι και τεχνικό το θέμα. Προσπαθώ πάντως να χρειάζεται η μικρότερη δυνατή επεξεργασία στις εικόνες μου, λύνοντας τα όποια θέματα στη γέννησή τους, δηλαδή στη λήψη.

Εκτυπώνετε τις φωτογραφίες σας;

Βεβαίως, πολύ συχνά μάλιστα. Και για να είμαι ειλικρινής, πάντα είναι μεγαλύτερη η χαρά μου όταν βλέπω τυπωμένες σε εξαιρετικό χαρτί και σε μεγάλες διαστάσεις τις φωτογραφίες μου.

Photographer

Photo credit: Χάρης Παπαδημητρακόπουλος

Σε ποιους φωτογράφους έχετε «αδυναμία»; Θέλετε να αναφέρετε τους αγαπημένους σας;

Θαυμάζω τον James Nachtwey, τα πολεμικά του ρεπορτάζ είναι συγκλονιστικά. Μου άρεσαν πάντοτε τα πορτρέτα που κάνουν η Brigitte Lacombe και ο Anton Corbijn.

Photographer

Photo credit: Χάρης Παπαδημητρακόπουλος

Τελικά, τι σημαίνει για εσάς η φωτογραφία; Καταγραφή και αποτύπωση της πραγματικότητας, «μεταμόρφωση» της πραγματικότητας, έκφραση, άσκηση «ύφους»;

Κάποτε είχαν ρωτήσει έναν φίλο μου για το κορίτσι του και τον φλογερό έρωτά τους (και με την κλασική επωδό «αμάν πια, ρε φίλε, πώς κάνεις έτσι!»). Κι εκείνος τους απάντησε: «Ας πούμε πως δεν μπορώ να ζήσω χωρίς αυτή».

Αφήνω, λοιπόν, τις εξηγήσεις με τις πολυσύλλαβες λέξεις στους ειδικούς των πολιτικών και κοινωνικών επιστημών και καταλήγω στο ίδιο συμπέρασμα για τη σχέση μου με τη φωτογραφία: Ας πούμε πως δεν μπορώ να ζήσω χωρίς αυτή.

• Περισσότερες φωτογραφίες του Χάρη Παπαδημητρακόπουλου μπορείτε να δείτε στα:

www.harispap.com | Facebook | Instagram | Etsy

 

Διαβάστε επίσης στην αθηΝΕΑ: 

Φωτογράφος του Μήνα | Μάριος Θεολόγης

Φωτογράφος του Μήνα | Χαρά Σκλήκα

Φωτογράφος του Μήνα | Σοφία Τολίκα

 

 

 

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΣ
Συντάκτρια | Thunder Road
Συντάκτρια | Thunder Road

H Μαρία Σπανουδάκη γεννήθηκε στην Αθήνα. Είναι μητέρα τριών παιδιών, πτυχιούχος του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθήνας (Τμήμα Οικ. Επιστήμης) και του Εθνικού Ωδείου Αθήνας (Πιάνο). Την κέρδισε η μουσική, με την οποία ασχολείται επαγγελματικά. Αγαπά τους ήχους, τις παύσεις, τη φωτογραφία, το τρέξιμο, το διάβασμα, τα ταξίδια, τη μαύρη σοκολάτα, τα βαμβακερά σεντόνια και κάποια ξεχωριστά τρυφερά χέρια. Προτιμά τις ανατολές από τα ηλιοβασιλέματα, το τσάι αντί του καφέ και στο μεγάλο δίλημμα «κιθαρίστας ή ντράμερ» διαλέγει «μπασίστας».

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΣ
ΕΠΙΜΕΛΗΤΡΙΑ ΚΕΙΜΕΝΩΝ
ΕΠΙΜΕΛΗΤΡΙΑ ΚΕΙΜΕΝΩΝ

H Δέσποινα Ράμμου διορθώνει και επιμελείται τα κείμενα της αθηΝΕΑς. Σπούδασε Θεολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και εργάστηκε ως διευθύντρια σύνταξης στην παιδική έκδοση της Καθημερινής, «Οι Ερευνητές Πάνε Παντού», και ως αρχισυντάκτρια στο περιοδικό GEO. Έχει συνεργαστεί ως επιμελήτρια κειμένων με περιοδικά και εκδοτικούς οίκους. Θεωρεί πως οι ωραίες ιστορίες αξίζει να ειπωθούν τόσο στα παιδιά όσο και στους μεγάλους.

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

Τα σημαντικότερα νέα της ημέρας, στο inbox σου κάθε μεσημέρι!

ΕΓΓPΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER

+