Ο Guillermo del Toro με το «Το Μονοπάτι των Χαμένων Ψυχών» δίνει άλλοθι στους φτωχούς και καταραμένους αυτής της ζωής για όλη τους την κακία. Ίσως γιατί, σε αντίθεση με τους πλούσιους ομοϊδεάτες τους, είναι πάντα οι χαμένοι του παιχνιδιού. Στην ταινία του, ένα σκοτεινό φιλμ με στοιχεία νουάρ και επικίνδυνα για την ανθρώπινη ψυχή ζογκλερικά, πρωταγωνιστούν ο γοητευτικός Bradley Cooper και η βραβευμένη Cate Blanchett.
Το Μονοπάτι των Χαμένων Ψυχών | Guillermo del Toro | Bradley Cooper, Cate Blanchett, Toni Collette, Rooney Mara, Willem Dafoe | ΗΠΑ
O Stanton Carlisle (Bradley Cooper) καταφέρνει να βρει δουλειά σε ένα περιοδεύον τσίρκο στην Αμερική του 1940. Ζει μαζί με νάνους και μέντιουμ, ανθρώπους λάστιχα και παροπλισμένους μάγους, ανθρώπους τέρατα που τρέφονται με ζωντανά κοτόπουλα, αδίστακτους θιασάρχες που ευτελίζουν την ανθρώπινη ζωή για λίγες δεκάρες, ευαίσθητες σταρλετίτσες και γεροδεμένους άντρες που βγάζουν φωτιές από το στόμα.
Είναι έξυπνος, καλοφτιαγμένος (για την ακρίβεια, χάρμα οφθαλμών), φιλόδοξος, αριβίστας, με σκοτεινό παρελθόν και ετοιμόρροπες ευαισθησίες. Ψάχνει να βρει τη δική του ευκαιρία στη ζωή, να τα οικονομήσει και να μαγέψει τα πλήθη με τις ενορατικές του ικανότητες.
Κερδίζοντας, αρχικά, την εύνοια του μέντιουμ Zeena (Toni Collette) και του συζύγου της Pete (David Strathairn) και έχοντας, στην πορεία, στο πλευρό του την αθώα Molly (Rooney Mara), αποφασίζει να εγκαταλείψει το τσίρκο και να ταξιδέψει στη Νέα Υόρκη με στόχο να κατακτήσει με τα μαγικά του την πλούσια ελίτ της Νέας Υόρκης.
Τα φτηνά κόλπα όμως δεν αρκούν για τέτοιες μεγαλειώδεις μεταμορφώσεις. Ακόμη κι αν αυτά τα κόλπα στηρίζονται στην παρατήρηση των ανθρώπινων αδυναμιών.
Ο Stanton, με τη Molly στο πλευρό του και την τέχνη της εξαπάτησης στο αίμα του, καταστρώνει, με τη βοήθεια μιας μυστηριώδους ψυχιάτρου (Cate Blanchett), ένα κόλπο με στόχο έναν μεγιστάνα (Richard Jenkins) και τα πολύτιμα λεφτά του. Χρησιμοποιεί κάθε αθέμιτο μέσο προκειμένου να παραπλανήσει τον επιφανή, πλην όμως χυδαίο, πάμπλουτο Ezra Grindle, νομίζοντας πως μπορεί κι εκείνος να τρώει με χρυσά κουτάλια και να εξουσιάζει τις ζωές των ανθρώπων.
Τα φτηνά κόλπα όμως δεν αρκούν για τέτοιες μεγαλειώδεις μεταμορφώσεις. Ακόμη κι αν αυτά τα κόλπα στηρίζονται στην παρατήρηση των ανθρώπινων αδυναμιών. Γιατί αυτό κάνει ο Stanton Carlisle. Μαζεύει πληροφορίες για τις πιο ευάλωτες πλευρές των θαυμαστών του και τους πουλάει φύκια για μεταξωτές κορδέλες, αδιαφορώντας εντελώς εάν θα τους οδηγήσει στην παράνοια ή την αυτοκτονία.
Ο σκηνοθέτης του υπέροχου «Λαβύρινθου του Πάνα» και της φευγάτης «Μορφής του Νερού» δημιουργεί ίσως την πιο γήινη ταινία του. Ένα φιλμ με πολλά στοιχεία νουάρ, με σκοτεινούς ήρωες που αρνούνται πεισματικά να αντικρίσουν το φως.
Αυτοκαταστροφικός και ανήθικος έως το μεδούλι, πουλάει την ψυχή του στον διάβολο, ο οποίος στην προκειμένη περίπτωση έχει τη μορφή μιας σαγηνευτικής και αμετανόητα διεφθαρμένης ψυχιάτρου της υψηλής κοινωνίας, θεωρώντας πως είναι πιο έξυπνος από τους πλούσιους πελάτες του που θέλουν να ξεπλύνουν τις αμαρτίες τους με μεταφυσικές συγγνώμες.
To «Nightmare Alley», όπως είναι ο πρωτότυπος τίτλος της ταινίας, είναι η δεύτερη διασκευή του ομότιτλου μυθιστορήματος του William Lindsay Gresham που κυκλοφόρησε το 1946. Ο συγγραφέας του βιβλίου, στα 53 του χρόνια και αφού είχε διαγνωστεί με καρκίνο στη γλώσσα, έβαλε τέλος στη ζωή του καταναλώνοντας στο δωμάτιο ενός ξενοδοχείου υπερβολική δόση υπνωτικών χαπιών. Όταν τον βρήκαν, εντόπισαν στις τσέπες του επαγγελματικές κάρτες που έγραφαν «No Address. No Phone. No Business. No Money. Retired».
Ο ήρωας του, αντιθέτως, πασχίζει να επιβιώσει κάτω από τις πιο αντίξοες συνθήκες που μπορεί να σκεφτεί ο ανθρώπινος νους. Υπό την επίβλεψη του Μεξικανού σκηνοθέτη (ο οποίος υπογράφει μαζί με τη γυναίκα του, Kim Morgan, και το σενάριο), κάνει ό,τι συνήθως οι περισσότεροι άνθρωποι: ψάχνει να βρει τρόπο όχι να αντιμετωπίσει τα σκοτάδια της ψυχής του, αλλά να τα σκεπάσει με πλούσιο περιτύλιγμα.
Ο σκηνοθέτης του υπέροχου «Λαβύρινθου του Πάνα» και της φευγάτης «Μορφής του Νερού» δημιουργεί ίσως την πιο γήινη ταινία του. Ένα φιλμ με πολλά στοιχεία νουάρ, με σκοτεινούς ήρωες που αρνούνται πεισματικά να αντικρίσουν το φως και με γοητευτικούς ηθοποιούς, οι δύο εκ των οποίων (Cate Blanchett, Mary Steenburgen) έχουν ήδη βραβευτεί με Όσκαρ και ακόμη έξι (Bradley Cooper, Toni Collette, Willem Dafoe, Richard Jenkins, Rooney Mara, Mary Steenburgen και David Strathairn) έχουν ήδη αποσπάσει υποψηφιότητα.
Ο Guillermo del Toro με «Το Μονοπάτι των Χαμένων Ψυχών» κλείνει το μάτι σε όλους όσοι, είτε το παραδέχονται είτε όχι, ακολουθούν με θρησκευτική ευλάβεια το «ο σκοπός αγιάζει τα μέσα» και θυμίζει πως, αν και το παιχνίδι είναι σικέ, όλοι λαχταράμε να το κερδίσουμε.
Περισσότερο σινεμά στην αθηΝΕΑ:
Ένας Αξιολάτρευτος Πατέρας Ψάχνει Οικογένεια
West Side Story: η Ιστορία του Μιούζικαλ Ξαναγράφεται
Cinobo: το Ελληνικό Success Story της Πανδημίας σε Νέες Κατευθύνσεις