Cinobo: το Ελληνικό Success Story της Πανδημίας σε Νέες Κατευθύνσεις

Λίγο πριν τo Cinobo κλείσει  το δεύτερό του έτος, η Δάφνη Μπεχτσή μας μίλησε για το εγχείρημά της και την εξέλιξή του.

Μου το είχε δείξει ο παν(τα)ενήμερος πατέρας μου προτού βουίξει ο Τύπος. «Τι σωστό όνομα!», ήταν το πρώτο πράγμα που σκέφτηκα. Cinobo. Σε δεύτερη ανάγνωση, το νόημα δεν συμμαζεύεται: Ci-no-bo, Cinema No Borders.

Cinobo — Ένα ατομικό σινεμά για κάθε σινεφίλ στέγη.

Για όσους δεν το γνωρίζουν ήδη, το Cinobo είναι μια συνδρομητική streaming πλατφόρμα κινηματογράφου, με ανεξάρτητες και «arthouse» ταινίες. Ένα ατομικό σινεμά για κάθε σινεφίλ στέγη. Μα εμένα δεν με κέρδισε μόνο ως φίλη του ανεξάρτητου κινηματογράφου (από τις Most Watched 2021 ταπεινά δηλώνω πως μετράω λιγότερες από μισές), αλλά κυρίως ως θαυμάστρια του ίδιου του κόνσεπτ, της άρτιας υλοποίησής του και της άριστης υπηρεσίας που παρέχει.

Αυτός ήταν άλλωστε ο λόγος που ήθελα να πραγματοποιήσω τη συνέντευξη με τη Δάφνη Μπεχτσή, founder και managing director του Cinobo. Συναντηθήκαμε στα γραφεία τους, στην οδό Τζαβέλλα, λίγο πριν από τις γιορτές των Χριστουγέννων.

Δάφνη Μπεχτσή — founder & managing director του Cinobo.

Μετά το θερμό καλωσόρισμα της Δάφνης, ξεκινώ τη συζήτησή μας με μια απορία που μου είχε προκύψει παλιότερα. Την είχα μάλιστα απευθύνει στo Support του Cinobo κάπως σαν από σπόντα και, μετ’ εκπλήξεως, αποκρίθηκε πως θα με διαφώτιζε η ίδια η Δάφνη.

Πώς γίνεται η προσκόμιση των ταινιών στην πλατφόρμα του Cinobo;

Τα γραφεία διανομής είναι βασικός παράγοντας σε αυτή τη διαδικασία: συνεργαζόμαστε με τα περισσότερα στην Ελλάδα και θέλουμε να στηρίζουμε τον εγχώριο κινηματογραφικό χώρο, δεδομένου και ότι για καιρό δεν υπήρχαν έσοδα από τα σινεμά. Αλλά βρίσκουμε content και από τα φεστιβάλ, από sales agents, ακόμη και απευθείας από παραγωγούς — κάτι που ισχύει για την πλειοψηφία του ελληνικού κινηματογράφου στην πλατφόρμα.

Ποιος ο ρόλος του κοινού στο curation;

Ακούμε το κοινό για τα πάντα, οπότε σίγουρα πλάθει και το curation σε ένα βαθμό. Οι προτάσεις του καταγράφονται ανώνυμα και τις συμμεριζόμαστε. Τώρα, για να καταλάβεις, ετοιμάζουμε ένα αφιέρωμα σε horror από διάφορες χώρες και δεκαετίες. Έχουμε κάνει καλή έρευνα και επιλογή ταινιών horror που θεωρούμε πως γράψανε ιστορία για να τις συστήσουμε στο κοινό που μας το ζήτησε. Βέβαια, θα έλεγα ότι μας ακολουθεί και το κοινό. Και αυτό είναι το ωραίο.

Έχετε λάβει κάποιο μήνυμα από το κοινό που να επέφερε κάποια ουσιώδη αλλαγή;

Πολλά. Μια ωραία πρόταση που λάβαμε πρόσφατα και σχεδιάζουμε να υλοποιήσουμε είναι η δημιουργία λίστας με όσες ταινίες έχεις ήδη δει.

Παρατηρήσατε κάποια αλλαγή στη θεαματικότητά σας πριν και μετά τα lockdown;

Σίγουρα τα νούμερα από τη μέρα που ο κόσμος μπαίνει και βγαίνει από καραντίνα γίνονται αντιληπτά από κάθε υπηρεσία. Ακόμη δεν μπορούμε να βγάλουμε ασφαλές συμπέρασμα, αλλά θεωρώ πως τα lockdown έδωσαν ώθηση σε όλες τις πλατφόρμες streaming παγκοσμίως.

Ποιες είναι οι καθημερινές δυσκολίες σε ένα εγχείρημα όπως το Cinobo;

Στο επιχειρείν, τα πάντα είναι θέμα χρόνου και χρήματος. Από εκεί θα έλεγα ότι προκύπτουν οι μεγαλύτεροί μας περιορισμοί.

Τώρα που αναφέρθηκες σε αυτό, αναρωτιόμουν πώς κύλησε η χρηματοδότηση του project. Επίσης, ποιος ο ρόλος των συμβουλευτικών στις οποίες απευθύνθηκες;

Η ιδέα του Cinobo προϋπήρχε, γιατί η οικογένειά μου ασχολιόταν χρόνια με τον κινηματογράφο. Όταν πήρα την απόφαση να την εξετάσω πιο σοβαρά, ξεκίνησα τις διαδικασίες με τον πατέρα μου, που είναι σύμβουλος και μέντοράς μου, και με τον Αλέξη, τον φοβερά σινεφίλ e-commerce manager του Cinobo. Τη συμβολή του πατέρα μου δεν μπορεί να την αντικαταστήσει καμία συμβουλευτική. Απευθύνθηκα, όμως, σε μία που μου πρότειναν, για να βοηθήσει με την τελειοποίηση του business plan και τη διευκόλυνση της προώθησής του.

Τα Most Watched του Cinobo για το 2021 —Εσείς πόσα έχετε δει;

Μετά έκανα δυο-τρεις παρουσιάσεις στον ευρύτερο οικογενειακό και φιλικό κύκλο, και ύστερα σε ανθρώπους που δεν ήξερα, αλλά γνώρισα μέσω της συμβουλευτικής. Γενικά, ρωτώντας πας στην Πόλη… Ένα κομμάτι το στηρίξαμε οικογενειακά, το υπόλοιπο χρηματοδοτήθηκε από 12 angel investors, οι οποίοι πίστεψαν και συνέβαλαν στο όραμά μας όπως μπορούσαν.

Θα λειτουργείτε πάντα μόνο με μηνιαία συνδρομή;

Είμαστε ακόμη στα πρώτα βήματα και θέλουμε να δώσουμε κάτι ξεκάθαρο στο κοινό, οπότε δεν εξετάζουμε άλλες εναλλακτικές. Δεν αποκλείουμε τίποτα για το μέλλον όμως.

Υπήρξε κάποια ταινία που θέλατε αλλά δεν καταφέρατε να φέρετε στο Cinobo; Τι στάθηκε εμπόδιο;

Πολλές. Για τα animation του Miyazaki, για παράδειγμα, υπήρχε συμφωνία να μπουν στην πλατφόρμα προτού ξεκινήσουμε καν. Η συμφωνία όμως ακυρώθηκε, επειδή έκανε deal με global streamer.

Κάποια ταινία που δεν βάλατε επειδή προκάλεσε διαφωνία μεταξύ σας;

Δεν υπάρχει κάποια. Μπορεί να μη συμφωνούμε όλοι με κάποιες ιδέες αλλά, αν και εφόσον αυτές πληρούν τα κριτήριά μας, θα ανέβουν στο Cinobο.

Ποια είναι λοιπόν αυτά τα κριτήρια;

Η καλλιτεχνική πρωτοτυπία, η ποιότητα, το μήνυμα… Όλα όσα έχουν να κάνουν με τη δημιουργική φόρμα και τη βλέψη αυτής: θα ανοίξει τους ορίζοντές σου; Το Cinema No Borders από εκεί έχει προκύψει. Έχω δει ταινίες που με έχουν σημαδέψει, οπότε νομίζω πως το μεγαλύτερο κριτήριο είναι το αποτύπωμα που μπορεί να σου αφήσει μια ταινία.

Ποια η στάση σας προς το erotic film ως genre;

Ήδη υπάρχει μία κατηγορία στην πλατφόρμα που ονομάζεται «Ερωτική Επιθυμία», αλλά παράλληλα ετοιμάζουμε και κάτι καινούριο, ακόμη πιο κοντά στο erotic film, και μάλιστα σε σχέση με το ελληνικό σινεμά της δεκαετίας του ’70. Γενικά, δεν κάνουμε discrimination —αρκεί τα ποιοτικά standards να είναι εκεί που θέλουμε.

Σχετικά με τα Cinobo Nights, ποιες είναι οι σκέψεις σας για επέκταση εκτός κινηματογραφικών χώρων;

Τα Cinobo Nights είναι ένα καλό παράδειγμα ενέργειας που προέκυψε από το feedback του κόσμου. Έτσι, φέτος φροντίσαμε να έχουμε περισσότερες προβολές, σε περισσότερα μέρη και για περισσότερες μέρες, και αυτό ήταν κάτι που βρήκε ανταπόκριση. Τα σινεμά σίγουρα είναι μια διέξοδος για εμάς, αλλά υπάρχουν πολλά πράγματα που θέλουμε να κάνουμε και εκτός αυτών.

Φανταζόμαστε το Cinobo σε διάφορα σημεία, επειδή υπάρχει το community, και θα θέλαμε να υπάρχει αντίστοιχα ένα Cinobo Hub για αυτό. Γενικά, υπάρχουν πολλές ιδέες. Ήδη συνομιλούμε με κάποια μουσεία για να δούμε τι μπορούμε να κάνουμε μαζί. Σίγουρα μας ενδιαφέρει να βρισκόμαστε και εκτός της πλατφόρμας.

Ο αγαπημένος σου κινηματογράφος;

Το Glasgow Film Theatre. Πιστεύω ότι θα έπρεπε να υπάρχει κάτι παρόμοιο και στην Ελλάδα. Εντός Ελλάδας, το μυαλό μου πάει στο θερινό, συγκεκριμένα στο Σινέ Φλερύ, στην Καλλιθέα. Σχετίζομαι άμεσα με αυτό το σινεμά επειδή το τρέχει η αδερφή μου, αλλά έχει έναν φανταστικό κήπο, τεράστιο. Πας εκεί για να δεις ταινία και νιώθεις πως βρίσκεσαι σε κάποιο χωριό.

Μια ταινία που είδες πρόσφατα και σε έκανε να κλάψεις;

Από τότε που ξεκίνησε το Cinobo έχω παρακολουθήσει τις λιγότερες ταινίες από ποτέ, γιατί δεν προλαβαίνω. Δεν θυμάμαι ποια με έκανε να κλάψω πρόσφατα, αλλά αυτή που με έκανε να κλάψω και τις τρεις φορές που την είδα είναι το «Babyteeth», που είναι στην πλατφόρμα. Αν δεν το έχεις δει, να το δεις. Θα κλάψεις.

Πώς αισθάνεσαι που έκανες το όνειρό σου πραγματικότητα; Πώς νιώθεις για τον τίτλο της managing director;

Δεν με απασχολεί τόσο ο τίτλος όσο η πραγματικότητα. Και η πραγματικότητα είναι πως φέρω μεγάλη ευθύνη. Προς το κοινό. Προς την ομάδα μου, προς τους ανθρώπους που μας στήριξαν και προς τους καλλιτέχνες που μας εμπιστεύονται τα έργα τους. Η αίσθηση που έχω είναι πως έβαλα όλους αυτούς τους ανθρώπους στον χορό και τώρα έχω ευθύνη στο να περάσουν όλοι καλά.

Είμαι όμως πολύ ευχαριστημένη επειδή, όσοι βρίσκονται στον χορό, νιώθουν πως αξίζει που είναι εκεί. Έργα πολλών δημιουργών, για παράδειγμα, αποκτούν ξαφνικά μια μεταζωή και έναν τρόπο με τον οποίο μπορούν να ξαναπροβληθούν στο κοινό. Οπότε, παρόλο που η ευθύνη είναι μεγάλη, νιώθω πως, με κάποιον τρόπο, μέσω του Cinobo έχει γίνει κάτι καλό για όλους.

Πώς φαντάζει στο μυαλό σου το σημείο εκείνο που θα σε έκανε να νιώσεις ότι το εγχείρημά σου δεν μπορεί να φτάσει πιο ψηλά;

Στόχος μου εξαρχής ήταν και παραμένει να κάνω προσβάσιμο τον ανεξάρτητο κινηματογράφο. Μακάρι να καταφέρω να φτάσω και σε άλλες χώρες με το Cinobo, να χτίσω αυτό το community και εκτός Ελλάδας. Όσο μπορούμε να λειτουργούμε ως υγιής επιχείρηση, ώστε να στηρίζουμε τόσο τον δημιουργό όσο και το κοινό, δεν έχει κάποιο συγκεκριμένο τέλος όλο αυτό.

***

Κλείνοντας τη συζήτησή μου με τη Δάφνη, σκέφτομαι πώς θα μπορούσα να περιγράψω το Cinobo in a nutshell, αλλά καταλήγω ότι είναι ακριβώς αυτό που σημαίνει το όνομά του. Προσπαθώ μάταια να βρω λέξεις για να το εκφράσω καλύτερα από το σημείωμα που είναι διαθέσιμο στην ιστοσελίδα του:

«Σινεμά με όραμα και πολυμορφία. Σινεμά που αψηφά κανόνες και στερεότυπα και ψηλαφεί πολιτισμούς. Σινεμά που διασκεδάζει. Σινεμά που σε κάνει να αισθανθείς, να γελάσεις, να προβληματιστείς. Cinema No Borders σημαίνει κινηματογραφική εμπειρία και ψυχαγωγία χωρίς όρια».

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΣ

Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα και σπούδασε Iστορία της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου. Είχε τη χαρά να ζήσει στη Μαδρίτη για ένα χρόνο και να γνωρίσει καλύτερα και την —κατά το ήμισυ πατρίδα της— Θεσσαλονίκη, όπου ολοκλήρωσε τo μεταπτυχιακό της στο Δίκαιο Τέχνης και την Διαχείριση Πολιτισμού (MA Art Law & Arts Management). Έχει τριβή με τους τομείς της εστίασης, των εκδόσεων, των πολιστικών θεσμών και διοργανώσεων. Εργάζεται στον επιχειρηματικό κόσμο και απασχολείται επίσης ως creative consultant. Ερευνά κάθε λογής τέχνες και ιστορίες, για τις οποίες και της αρέσει να γράφει.

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

Τα σημαντικότερα νέα της ημέρας, στο inbox σου κάθε μεσημέρι!

ΕΓΓPΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER