H Τhe Blender Gallery παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση της Manon Steyaert στην Ελλάδα, “Point de Vue”, που επιμελήθηκε η Πέννυ Νικολάου. Η έκθεση, της οποίας τα εγκαίνια θα γίνουν την Πέμπτη 4 Νοεμβρίου (στις 19:00), θα διαρκέσει μέχρι τις 4 Δεκεμβρίου και περιλαμβάνει γνωστά κομμάτια αλλά και νέα έργα, που εκτίθενται για πρώτη φορά.
Τα 30 νέα έργα τέχνης που παρουσιάζονται έχουν δημιουργηθεί από την καλλιτέχνιδα ειδικά για τη συγκεκριμένη έκθεση, αναδεικνύοντας τη μοναδική της πρακτική και δημιουργική φύση.
Ζώντας σε μια νέα απαιτητική πραγματικότητα συνεχών περιορισμών και απαγορεύσεων, η έκθεση μας παροτρύνει να αναθεωρήσουμε και να αμφισβητήσουμε την αντίληψή μας γύρω από την τέχνη σκεπτόμενοι αντισυμβατικά.
Η Manon Steyaert δίνει την ευκαιρία στο κοινό να αναλογιστεί την ιδέα του πίνακα ως γλυπτού, του γλυπτού ως πίνακα και την όλη σχέση μεταξύ των δυο μέσων δημιουργώντας έργα που δεν ανήκουν σε μια μόνο κατηγορία.
Ζωγραφική και Γλυπτική υπό Νέο Πρίσμα
To “Point de Vue”, που στα αγγλικά σημαίνει “Point of View” και στα ελληνικά “Οπτική Γωνία”, όπως σημειώνει η επιμελήτρια της έκθεσης Πέννυ Νικολάου, είναι ένα θέμα ιδιαίτερα εμφανές κατά τη Steyaert και χαρακτηρίζει την πρακτική της τη συγκεκριμένη περίοδο. Μέσα από το σύνολο της δουλειάς της, η καλλιτέχνιδα προσκαλεί το κοινό να αναθεωρήσει την οπτική του σχετικά με τα μέσα της ζωγραφικής και της γλυπτικής, καθώς τα ενώνει ώστε να δημιουργήσει ένα μέσο σε σύγχυση.
Τον τελευταίο χρόνο η εικαστικός χρησιμοποιεί κυρίως σιλικόνη στα έργα της, ένα υλικό που προσδίδει ένα στρώμα σχεδόν λαχταριστής επένδυσης στις πλίνθους της, με αποτέλεσμα οι ημιδιάφανες συνθέσεις της σχεδόν να αιωρούνται μπροστά στον θεατή.
Ενώ αυτό το υλικό συνεχίζει να τη γοητεύει, υπάρχει ένα μέρος κατά τη δημιουργική διαδικασία που θα ήθελε να αλλάξει. Το γεγονός ότι η ανθρώπινη μορφή είναι πάντα παρούσα στην κατασκευή του υλικού, αλλά πολύ λιγότερο εμφανής στο τελικό αποτέλεσμα, είναι ο κύριος λόγος που την οδήγησε να δημιουργήσει τις ακουαρέλες και τα μεγάλα έργα που περιέχουν τα σημάδια ανθρώπινου στοιχείου.
Έτσι, η εικαστικός δημιουργεί έργα όπου η ανθρώπινη γραφή είναι πιο ορατή, προκειμένου να κάνει τον θεατή να αισθανθεί την παρουσία της μέσα από τη δουλειά της.
Η Δημιουργική Διαδικασία
Κατά τη διαδικασία της δημιουργίας των συγκεκριμένων έργων, τα οποία σε πρώτη ανάγνωση θα χαρακτήριζε κανείς γλυπτά, η Manon Steyaert ένιωσε μια ισχυρή σύνδεση με τη ζωγραφική υπόστασή τους και καθοδηγήθηκε από αυτή για την ολοκλήρωσή τους.
Χρησιμοποιώντας έντονα χρώματα, η καλλιτέχνιδα τραβάει την προσοχή του θεατή, φέρνοντάς τον πιο κοντά στο έργο, επιτρέποντάς του να αναλύσει την επιφάνεια, για να τον μπερδέψει στη συνέχεια ως προς αυτό που κοιτάζει.
Τα νεότερα έργα τέχνης που περιλαμβάνονται στο “Point de Vue” είναι διπλού χρώματος πλακάκια σιλικόνης. Χρησιμοποιώντας έναν πιο σκούρο και πιο ανοιχτό τόνο, η καλλιτέχνιδα αναδεικνύει τις γραμμές που διατρέχουν το έργο.
Αυτά τα πλακάκια ήταν εμπνευσμένα από τα κεραμίδια που συνέλεξε η Steyaert κατά τη διάρκεια της παραμονής της στην Πορτογαλία το 2020 για ένα artist residency. Καθώς βλέπει τα κεραμίδια ως δομικά στοιχεία για μια μεγάλη κατασκευή, τα πλακάκια σιλικόνης λειτουργούν με τον ίδιο τρόπο, δηλαδή ως ένα είδος δομικών στοιχείων για την τελειοποίηση του έργου.
Τα κεραμίδια είναι μια απτική και τρισδιάστατη αναπαράσταση της ακουαρέλας, βγάζοντας το γλυπτό μέσα από τον πίνακα. Το “Point de Vue” προσκαλεί τους θεατές να μιλήσουν ανοιχτά για αυτό που νομίζουν ότι βλέπουν. Η ιδέα που κρύβεται πίσω από ένα έργο τέχνης είναι η πραγματική περιέργεια της Steyaert, ενώ, όπως αναφέρει η ίδια, η τέχνη σπάνια περιορίζεται σε μια μόνο ιδέα. Η Steyaert δέχεται με ενθουσιασμό την οπτική των επισκεπτών ως προς τη δουλειά της, ενώ προσπαθεί να την ενσωματώσει συνδυάζοντας υλικά και χρώματα.
Για τη Manon Steyaert…
H Manon Steyaert είναι Γαλλίδα, γεννημένη το 1996. Ζει και εργάζεται στο Λονδίνο. Η καλλιτέχνιδα ολοκλήρωσε το πρώτο έτος foundation στο CSM, τρία έτη πτυχίου Fine Art στο CSM (2015-2018) και ένα έτος μεταπτυχιακού Fine Art στο Chelsea College of Art (2018-2019).
Θέλοντας να δουλέψει αρχικά στον χώρο της μόδας, βρίσκει έμπνευση από τα υφάσματα και τις δυνατότητές τους να δημιουργούν φόρμες, συνδέοντάς τα με τον καμβά και αναδεικνύοντας τη σχέση μεταξύ μορφής και δομής. Θέλοντας να δει τα υλικά της να ζουν από μόνα τους, “όρθια στα πόδια τους’’ μακριά από τον καμβά, διερευνά αυτή την ιδέα μέσω της εγκατάστασης με μεγαλύτερα έργα σιλικόνης.
Τοποθετώντας χρωματιστά φύλλα σιλικόνης το ένα πάνω στο άλλο, τυλιγμένα γύρω από τον καμβά, η καλλιτέχνιδα δημιουργεί έναν τρισδιάστατο διαχωρισμό χρωμάτων μέσα στον πίνακα.
- Τhe Blender Gallery / Ζησιμοπούλου 4, Γλυφάδα / Website: www.theblendergallery.com