Ένα «Πονηρό Πνεύμα» Ανάμεσα σε Ζώντες και Νεκρούς

Πονηρό πνεύμα

Μαύρη κωμωδία συνιστά αναμφισβήτητα το «Πονηρό Πνεύμα» του Νόελ Κάουαρντ σε σκηνοθεσία Χουβαρδά. Μας μεταφέρει σε μια μεταφυσική διάσταση, μέσω της ερμηνευτικής δεινότητας των Αργύρη Ξάφη, Κωνσταντίνας Τάκαλου, Αμαλίας Μουτούση, που υπηρετούν τις μαύρες κόμικ στιγμές του έργου. Με την ίδια συνέπεια ερμηνεύουν τους ρόλους τους και οι Κατερίνα Λέχου, Γιώργος Γλάστρας, Άννα Μάσχα και Ειρήνη Λαφαζάνη.

Αναμφισβήτητα, οι ερμηνείες πρωταγωνιστούν και δίνουν υπόσταση στους χαρακτήρες, ακόμα κι αν είναι άυλοι. Με φόντο την εμπόλεμη περίοδο του 1941, που το Λονδίνο βομβαρδιζόταν, γεγονός στο οποίο γίνεται και έμμεση αναφορά, σε κάθε ηχητικό σκηνικό βόμβο, γράφεται ένα έργο που εξωραΐζει τον θάνατο και παίζει μαζί του, δίνοντάς του μια ποιητική διάσταση, συνδυαστικά με τη δηλητηριώδη ειρωνική, παιγνιώδη διάθεση να σχολιάσει τη συζυγική σχέση σε κρίση, τις κοινωνικές σχέσεις και την προσέγγιση του πνευματισμού και της μεταφυσικής επικοινωνίας.

Πονηρό πνεύμαΣτο λιτό σκηνικό της Εύας Μανιδάκη, ένα τροχήλατο μπαρ, ένα έπιπλο με πικ απ και ένας μίνι κήπος οριοθετούν κάποιους από τους σκηνικούς, με βάθος, χώρους όπου εκτυλίσσεται η δράση, λειτουργώντας ως σκηνικά props. Ο Χουβαρδάς, έχοντας αυτό το σκηνικό κατά νου και με αυτό το υποκριτικό δυναμικό, έχτισε μια μαύρη φάρσα, αντιλαμβανόμενος το πνεύμα του Κάουαρντ, που σχοινοβατεί ανάμεσα σε ζώντες και νεκρούς, σε κωμωδία και δράμα, αναδεικνύοντας τον πνευματώδη λόγο για την αξία της ζωής και τις ανθρώπινες σχέσεις, αλλά και την αντίληψη της μεταθανάτιας ζωής.

Πονηρό πνεύμαΗ Αμαλία Μουτούση στη Μαντάμ Αρκάτι είναι μια περσόνα που δίνει αφειδώς και εντέχνως την κωμική διάσταση, εξαιρετική στον ρόλο της, περνώντας –ευτυχώς ξώφαλτσα– από το γκροτέσκο, ισορροπώντας μεταξύ πραγματικότητας και μετάβασης στο μεταφυσικό αδιόρατο σύμπαν. Ο Αργύρης Ξάφης στον ρόλο του Τσαρλς, με αξιοσημείωτη ρυθμικότητα στις κινήσεις του, αποδεικνύεται δεξιοτέχνης, αφήνοντας το δικό του στίγμα. Η σκηνική χημεία του με την μπριόζα Κωνσταντίνα Τάκαλου στον ρόλο της Ρουθ, με τις νευρώσεις της ως ζηλότυπης συζύγου που επιζητεί να έχει την αμέριστη προσοχή του, μας χαρίζουν επίσης γερές δόσεις χιούμορ.

Η Άννα Μάσχα είναι η αιθέρια άυλη ύπαρξη της Ελβίρα, που διαταράσσει τη ζωή των Τσαρλς και Ρουθ, ανατρέποντάς τη. Συντονισμένοι στις σκηνοθετικές επιταγές και χωρίς να παραφωνούν εμφανίζονται ο Γιώργος Γλάστρας και η Κατερίνα Λέχου ως το φιλικό σουρεαλιστικό ζευγάρι των Μπράντμαν και η Ειρήνη Λαφαζάνη σε ρόλο-κλειδί υπηρεσίας.

Πονηρό πνεύμα

Συνολικά, το «Πονηρό Πνεύμα» αποτελεί μια σουρεαλιστική παράσταση, που βλέπει σαν κοκτέιλ πάρτι τη ζωή και τον θανάτο, με γερές δόσεις αλκοόλ και μαύρου χιούμορ βρετανικού τύπου, που παρακολουθείται αβίαστα. Με μια επιτάχυνση σε σκηνική δράση και μια αλλαγή του σκηνικού χώρου θα ενδυναμωθεί το καλαίσθητο θεατρικό αποτέλεσμα, που είναι ανάλογο του κειμένου της Έρις Κύργια.

Συντελεστές

Μετάφραση: Έρι Κύργια | Σκηνοθεσία: Γιάννης Χουβαρδάς |  Σκηνικά: Εύα Μανιδάκη | Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη | Μουσική: Θοδωρής Οικονόμου | Παίζουν (με αλφαβητική σειρά):  Γιώργος Γλάστρας (ως Δρ Μπράντμαν στις πρώτες παραστάσεις)Θανάσης Δήμου, Ειρήνη Λαφαζάνη, Κατερίνα Λέχου, Αμαλία Μουτούση, Αργύρης Ξάφης, Κωνσταντίνα Τάκαλου

Πληροφορίες

Τετάρτη και Κυριακή στις 19:00,  Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο στις 20:30 | Διάρκεια: 150΄ (με διάλειμμα) | Εθνικό Θέατρο – Κτήριο Τσίλλερ/Κεντρική Σκηνή: Αγίου Κωνσταντίνου 22-24, Αθήνα, τηλ. 210 5288100

Διαβάστε επίσης στην αθηΝΕΑ:

Θεατρικές Παραστάσεις Μέχρι Τέλη Απριλίου

Χριστίνα Θανάσουλα: «Το Φως Είναι Γιατρικό»

Η Χρύσα Ποζίδου Σκιαγραφεί τη Δική της «Ελένη»

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΣ
Drama Queen
Drama Queen

Η Δέσποινα (Ντέπυ) Κορεντίνη είναι απόφοιτος της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών με μεταπτυχιακό στις Επιστήμες της Αγωγής. Ως γνήσια Αρσακειάδα με παράδοση στη φιλολογία, η συγγραφική και καλλιτεχνική φύση της εκδηλώθηκε από πολύ νωρίς. Το θέατρο ήταν και είναι πάντα το alter ego της. Πιστεύοντας ότι το θέατρο ωφελεί σημαντικά την ψυχική υγεία, βλέπει την κριτική περισσότερο ως δημιουργική αποτίμηση της σκηνοθετικής σύλληψης και παραγωγής του έργου. Αγαπά πολύ τη διδασκαλία, το διάβασμα (κουβαλάει πάντα ένα βιβλίο μαζί) και φυσικά το θέατρο, ενώ στις ελεύθερες ώρες της χορεύει στους λάτιν ρυθμούς.

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

Τα σημαντικότερα νέα της ημέρας, στο inbox σου κάθε μεσημέρι!

ΕΓΓPΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER