Χορταστική η θεατρική περίοδος που διανύουμε. Ο καιρός έφτιαξε επιτέλους, η μέρα μεγαλώνει και τα γλυκά βράδια της άνοιξης είναι ό,τι πρέπει για θεατρικές παραστάσεις, μια από τις πλέον ψυχωφέλιμες δραστηριότητες. Ακολουθούν μερικές ενδιαφέρουσες προτάσεις.
«Hyperspace ή Αλλιώς…» της Δανάης Λιοδάκη | Studio Μαυρομιχάλη | Τετάρτη & Πέμπτη στις 21:00
Το «Hyperspace ή αλλιώς…» είναι ένα έργο που μιλάει για τους νέους – ομήλικους με τα μέλη της ομάδας b.p.m. Λίγο μετά τα είκοσι, λίγο πριν από τα τριάντα. Είναι η ματιά τους, οι ελπίδες, οι αμφιβολίες, οι μεταπτώσεις σε ένα περιβάλλον που διαρκώς πάλλεται και καταρρέει στο χαοτικό τοπίο της ελληνικής κρίσης. Είναι οι φόβοι που συναντούν στον δρόμο που έχουν πάρει για να τους αποφύγουν. Να μείνω ή να φύγω;
Τόπος της δράσης η Αθήνα και μια πόλη της Γερμανίας. Ένα ζευγάρι σε κάθε τόπο, μακριά και ταυτόχρονα απελπιστικά κοντά. Οι ήρωες διαπλέκονται χωροχρονικά και διαλογικά, πότε ρεαλιστικά και πότε στο χώρο του διαδικτύου, του ονείρου και της φαντασίας. Με όση αντοχή διαθέτουν, παλεύουν να στήσουν τη ζωή τους εδώ ή επιλέγουν να ξενιτευτούν ως λύση στην επισφάλεια και την ανεργία. Είναι η αστάθεια η μόνη σταθερά τους; Να μείνω ή να φύγω; Να φύγω ή να γυρίσω;
Συντελεστές
Κείμενο-Σκηνοθεσία: Δανάη Λιοδάκη | Μουσική σύνθεση: Παύλος Κατσιβέλης | Επιμέλεια σκηνικών: Νικόλας Κανάβαρης | Παίζουν: Δάφνη Λαζαροπούλου, Παναγιώτα Παπαδημητρίου, Αντώνης Χρήστου, Δημήτρης Τσιγκριμάνης
Πληροφορίες
Τετάρτη και Πέμπτη στις 21:00 | Διάρκεια: 70′ | Studio Μαυρομιχάλη: Μαυρομιχάλη 134, Νεάπολη Εξαρχείων, τηλ. 210 6453330
«Lebensraum» του Θανάση Τριαρίδη | Faust | Παρασκευή & Σάββατο στις 20:00
Το έργο εκκινεί από τη ναζιστική, επεκτατική θεωρία του Ζωτικού Χώρου και τη μεταγράφει εφιαλτικά στο σήμερα. Τα όρια ανάμεσα στους ηθοποιούς και το κοινό καταργούνται. Ποιος θέτει το όριο ανάμεσα στην αθωότητα και την ενοχή και ποιος είναι σε θέση να ανακαλύψει την αλήθεια πίσω από το ψέμα; Δύο άνθρωποι συναντιούνται στη σκηνή, δύο γυναίκες. Η Χειρίστρια του Πειράματος –το οποίο πραγματοποιείται παρουσία κοινού– οδηγεί τη συμμετέχουσα –η οποία βρίσκεται εδώ με τη θέλησή της έναντι αμοιβής– από την Κούβα και το Σινσινάτι μέχρι την Κουάλα Λουμπούρ, συνοδεία μουσικής, μέχρι να συναντήσει στα σκοτεινά δάση της Πολωνίας τους Εβραίους παρτιζάνους και να έρθει αντιμέτωπη με αυτό που γεννά τον φασισμό.
Είναι το Πείραμα μια απλή καταγραφή στατιστικών στοιχείων; Πόσο αλλοιώνεται η ανθρώπινη φύση μέσα από την ψυχική δοκιμασία του Πειράματος; Πώς μετατρέπεται η συμμετέχουσα σε πειραματόζωο και πόσο μακριά της επιτρέπει η ηθική της να προχωρήσει; Πόσο αμέτοχο είναι το κοινό; Πόσο πρόθυμοι είναι οι άνθρωποι να ακολουθήσουν εντολές γνωρίζοντας ότι θα βλάψουν άλλους;
Συντελεστές
Κείμενο: Θανάσης Τριαρίδης | Σκηνοθετική επιμέλεια: Γιώτα Σερεμέτη | Παίζουν: Δέσποινα Αποστολίδου, Κατερίνα Σταθοπούλου
Πληροφορίες
Παρασκευή και Σάββατο στις 20:00 | Διάρκεια: 75′ | FAUST: Καλαμιώτου 11 και Αθηναΐδος 12, τηλ. 210 3234095
«Η Γιορτή του Θερισμού» | Θέατρο 104 | Τετάρτη & Πέμπτη στις 21:00
Μια παράσταση βασισμένη στην αληθινή ιστορία της Agnes Magnúsdóttir, μιας γυναίκας καταδικασμένης σε θάνατο, που περιμένει υπομονετικά την εκτέλεση της ποινής της. Μέχρι τότε, «φιλοξενείται» στο σπίτι μιας οικογένειας σε κάποια επαρχιακή πόλη της Ισλανδίας, διαταράσσοντας συνεχώς τις ισορροπίες. Ο φόβος για το ξένο και το ανοίκειο, που προκαλεί ο άγνωστος άλλος, η φόνισσα, το «τέρας», δεν αργεί να μετατραπεί σε αμφιβολία. Μια αμφιβολία που οδηγεί κάθε ήρωα σε μια απρόσμενη και λυτρωτική συμφιλίωση με τους άλλους μα και με τον ίδιο του τον εαυτό.
Τι συμβαίνει, λοιπόν, όταν εγκαταλείπουμε τις ταμπέλες, τον φόβο και τις προλήψεις και αντιμετωπίζουμε το μαύρο πρόβατο με κατανόηση; Τι συμβαίνει όταν καταλαβαίνουμε ότι οι πράξεις ενός ανθρώπου πολλές φορές λένε ψέματα και πως η αλήθεια βρίσκεται στην παραδοχή πως οι άνθρωποι είμαστε ατελείς; Ίσως εκεί να ανθίζει ο σπόρος ενός άλλου, πιο ανθρώπινου κόσμου.
Σε μια ατελή κοινωνία, γεμάτη με ανθρώπους που κάνουν συνεχώς λάθη, έχει άραγε θέση η θανατική ποινή χωρίς να στερεί από τον άνθρωπο τη δυνατότητα να διορθώνει και να βελτιώνεται; Διακόσια χρόνια μετά την τελευταία εκτέλεση θανατικής ποινής στην Ισλανδία, κάποιες χώρες συνεχίζουν να πιστεύουν στη δύναμη της εκδικητικής τιμωρίας στερώντας από κάποια άλλη «Άγκνες» το δικαίωμα στη ζωή.
Συντελεστές
Κείμενο-Δραματουργική επεξεργασία-Σκηνοθεσία: Ομάδα Αντιστροφή | Επιμέλεια Σκηνοθεσίας-Κίνησης: Αυγουστίνος Κούμουλος | Μουσική: Νίκος Καραδοσίδης | Παίζουν: Δημήτρης Κακαβούλας, Κύρα Καρυτινού, Φιλίππα Σκούρτη, Αλεξία Στολιδάκη
Πληροφορίες
Τετάρτη και Πέμπτη στις 9.00 | Διάρκεια: 100′ | Θέατρο 104: Ευμολπιδών 41, Γκάζι, τηλ. 210 3455020
«Trio Lumpen – Η Φράουλα» του Γιώργου Τσαγκαράκη | Θέατρο Βαφείο | Κάθε Τετάρτη στις 20:30
Στα χρόνια της πανδημίας, όπου το παρόν προσομοιάζει σε απώτερο μέλλον, όπου ο πόλεμος προκύπτει πάλι σαν φυσικό φαινόμενο και το «τέλος της ιστορίας» προβάλλει την ανάγκη για την αρχή μιας άλλης, τρία lumpen στοιχεία προσπαθούν να επιβιώσουν στριμωγμένα στις αντιθέσεις του συστήματος.
Οι δύο πουλάνε την ψυχή τους για τη φρούδα ελπίδα της «καβάτζας». Μεθάνε με το ελληνικό «αμερικάνικο όνειρο» που φοράει φουστανέλα και καπέλο «Uncle Sam» και πιστεύουν πως τους περιμένει με ανοιχτές αγκάλες, «αρκεί την κρίσιμη στιγμή να μην κωλώσουν». Ζητιάνοι, μέλη του παρακράτους, πιστοί υπήκοοι ενός μυστήριου αφεντικού και έτοιμοι να κάνουν τα πάντα για να διατηρήσει την πορεία του το σάπιο καράβι της εξουσίας.
Μαζί τους σέρνουν έναν κατ’ επιλογήν μουγκό. Ένα άλαλο πνευστό, που δίνει τον σκοπό, κρατάει τον ρυθμό και παραμένει πιστός τους ακόλουθος μέχρι το τέλος της «προϊστορίας». Τρία lumpen στοιχεία, διασκεδάζοντας το τέλμα της ζωής τους, «συνθέτουν» μια σκληρή πολιτική κωμωδία με γκροτέσκο στοιχεία, που πραγματεύεται τη φύση του συστήματος, τον χαρακτήρα του πολέμου και την αέναη τάση της ανθρωπότητας προς τα μπρος.
Συντελεστές
Κείμενο-Σκηνοθεσία: Γιώργος Τσαγκαράκης | Μουσική: Δημήτρης Κουφαλάκος | Σκηνικά-Κοστούμια: Σοφία Καρακάση | Παίζουν: Δημήτρης Κουφαλάκος, Φώτης Λαζάρου, Γιώργος Τσαγκαράκης | Συμμετέχουν: Δημήτρης Αντωνιάδης, Σπύρος Κοντορίζος, Δημοσθένης Ξυλαρδιστός (ηχογραφημένες φωνές) και Θανάσης Χουλιαράς (τραγούδι)
Πληροφορίες
Κάθε Τετάρτη στις 20:30 | Διάρκεια: 90′ | Θέατρο Βαφείο – Λάκης Καραλής: Αγ. Όρους 16 και Κωνσταντινουπόλεως 115, Βοτανικός, 210 3425637
«Οι Ηλίθιοι» του Lars Von Trier | VAULT | Δευτέρα & Τρίτη στις 21:15
Η ProvaT.O.Athens παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα την αυστηρώς ακατάλληλη για ανηλίκους παράσταση «Οι Ηλίθιοι» του Lars von Trier, σε διασκευή Βαγγέλη Λάσκαρη. Η ταινία γυρίστηκε με βάση τις αρχές του Dogme 95*, ενός καλλιτεχνικού μανιφέστου-αντίδρασης στην κουλτούρα του Χόλιγουντ, με πρωτεργάτες τον Τrier και τον Vinterberg, που βάζει ουσιαστικά μια «ζώνη αγνότητας» στη διαδικασία δημιουργίας μιας ταινίας: η κάμερα στο χέρι (υποχρεωτικά), γυρίσματα αποκλειστικά σε φυσικούς χώρους, όχι κατασκευασμένα ντεκόρ, όχι τεχνητοί φωτισμοί, κανενός είδους εφέ κ.λπ. Ήταν υποψήφια στο Φεστιβάλ των Καννών για τον Χρυσό Φοίνικα, αν και οι κριτικοί μέχρι και σήμερα συγκρούονται για το αν η ταινία είναι «αριστούργημα» ή «σκουπίδι».
Μια ομάδα καλλιεργημένων νεαρών αποφασίζει να αντιδράσει στην κοινωνική πραγματικότητα που βιώνει, οργανώνοντας ένα κοινόβιο «ηλιθίων». Η βασική τους δραστηριότητα αποτελείται από παρεμβάσεις τους στον κόσμο των «κανονικών» ανθρώπων, με στόχο τις ηθικές αρχές που διέπουν τον Δυτικό κόσμο. Οι «ηλίθιοι» δημιουργούν χάος και αναρχία όπου και αν βρεθούν. Με τις πράξεις τους θα προκαλέσουν, θα σοκάρουν, θα ενοχλήσουν, θα γελοιοποιήσουν τους εαυτούς τους και τους συνανθρώπους τους.
Συντελεστές
Συγγραφέας: Lars von Trier | Διασκευή: Βαγγέλης Λάσκαρης | Πρωτότυπη μουσική σύνθεση: Πάνος Πανάκος | Παίζουν: Δημήτρης Δημάκης, Βασιλική Δρακοπούλου, Ίρις Κατσούλα, Ελένη Κόντη, Νικόλας Παπαϊωάννου, Τάσος Τζιβίσκος. Τη φωνή της χαρίζει στην παράσταση η Αναστασία Λεωνίδου
Πληροφορίες
Δευτέρα και Τρίτη στις 21:15 | Διάρκεια: 60′ | VAULT THEATRE PLUS: Μελενίκου 26, Βοτανικός, 213 0356472
«Η Μάνα Αυτουνού… Έλλη Ζάχου Ταχτσή» της Κικής Μαυρίδη | VAULT | Παρασκευή στις 21:15 & Σάββατο στις 18:15
Ο μονόλογος της Κικής Μαυρίδου «Η Μάνα Αυτουνού… Έλλη Ζάχου Ταχτσή», βασισμένος στη ζωή της μητέρας του Κώστα Ταχτσή, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Λάσκαρη, με τη Ράνια Σχίζα στον ομώνυμο ρόλο, έχει ανέβει και θριαμβεύει στον Πολυχώρο VAULT από την Παρασκευή 18 Μαρτίου.
«Η Μάνα Αυτουνού… Έλλη Ζάχου Ταχτσή», είναι η πρώτη από τις τρεις παραστάσεις με τις οποίες επανέρχεται τη φετινή σεζόν στον Πολυχώρο VAULT το Θεατρικό Φεστιβάλ Μονολόγων «Ο ΓΙΟΣ ΜΟΥ… ». Με εμπνευστή και καλλιτεχνικό διευθυντή τον Δημήτρη Καρατζιά, το φεστιβάλ που φέρνει επί σκηνής μάνες σπουδαίων Ελλήνων ανδρών είναι αφιερωμένο στη μνήμη της Χρύσας Σπηλιώτη. Πραγματοποιείται με χρηματοδότηση και υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Η Έλλη Ζάχου Ταχτσή υπήρξε μια ανυπότακτη γυναίκα, το μόνο που ήθελε ήταν να ζήσει ελεύθερη και να αγαπηθεί. Ατύχησε και στα δύο. Υπέκυψε στη σκληρότητα της εποχής της και έγινε πιο σκληρή από αυτήν.
«Η μάνα αυτουνού». Προσφώνηση απαξιωτική, ειρωνική, σαρκαστική, μα τόσο οικεία, τόσο γνώριμη. Ειπωμένη υπαινικτικά και πάντοτε χαμηλόφωνα. Σχεδόν ψιθυριστά. Από αυτούς τους ψίθυρους που είναι μαχαιριές στην καρδιά. Που καμιά φορά, όμως, γίνονται και φονικά. «Ο γιος αυτηνής», ο Κώστας Ταχτσής, δολοφονήθηκε. Όπως «δολοφονείται» σ’ αυτό τον κόσμο ό,τι απειλεί να ξεσκεπάσει την υποκρισία του.
Οι άλλες δύο παραστάσεις που ακολουθούν είναι η «Χαρίκλεια Καβάφη» (βασισμένη στη ζωή της μητέρας του Κωνσταντίνου Καβάφη) και η «Καραϊσκάκενα, ο Θρύλος» (βασισμένη στη ζωή της μητέρας του Γεώργιου Καραϊσκάκη).
Συντελεστές
Συγγραφέας: Κική Μαυρίδου | Σκηνοθεσία: Βαγγέλης Λάσκαρης | Μουσική σύνθεση: Μάνος Αντωνιάδης, Σκηνικό-Κοστούμι: Γιώργος Λιντζέρης | Ερμηνεύει η Ράνια Σχίζα
Πληροφορίες
Παρασκευή στις 21:15 και Σάββατο στις 18:15 | Διάρκεια: 70′ | VAULT THEATRE PLUS: Μελενίκου 26, Βοτανικός, 213 0356472
«Τέρας» του Μιχάλη Καλιότσου | Χώρος 2510 | Κάθε Παρασκευή στις 21:00
Το πρώτο θεατρικό έργο του ηθοποιού και σκηνοθέτη Μιχάλη Καλιότσου μετά την επιτυχημένη του πορεία στο Θέατρο Δρόμος μετακομίζει και συνεχίζεται στον Χώρο 2510, με νέο κύκλο παραστάσεων από την Παρασκευή 1η Απριλίου.
Η υγρασία, η βροχή, το negative στην ανάμνηση, η σκέψη που γίνεται στο σκοτάδι με κλειστό παράθυρο… Δύο άντρες, ο Άρης και ο Κρις, διαπραγματεύονται την εξέλιξη της ζωής τους με διαφορετικό τρόπο ο καθένας.
Ο Κρις επισκέπτεται τον Άρη στο σπίτι του (σε ένα υπόγειο) με σκοπό να δώσει ένα τέλος στη γνωριμία τους και να του ανακοινώσει κάτι πολύ σημαντικό για τον ίδιο. Ανάμεσά τους μια γυναίκα-μάνα που αδυνατεί να κατανοήσει την έννοια της διαφορετικότητας.
Με στοιχεία εγκλεισμού και κλειστοφοβικής ατμόσφαιρας, τα πρόσωπα του έργου έρχονται αντιμέτωπα με τον ίδιο τους τον εαυτό, ενώ πάντα ένα τέρας παραμονεύει στο σκοτάδι και επηρεάζει τα όσα συμβαίνουν στο υπόγειο.
Συντελεστές
Κείμενο-Σκηνοθεσία-Σκηνικά-Κοστούμια: Μιχάλης Καλιότσος | Παίζουν: Αλέξανδρος Μαράκης, Νεκτάριος Παπαλεξίου
Πληροφορίες
Από την 1η Απριλίου | Κάθε Παρασκευή στις 21:00 | Διάρκεια: 75′ | Χώρος 2510: Θεμιστοκλέους 52, τηλ. 697 5535197
«Καθόμαστε σε Ένα Τραπέζι. Ο Ένας Κοιτάει τις Γρίλιες. Από Κάπου Ακούγεται ο Τελευταίος Λύκος» των Ginger Creepers Theater Band | Παρένθεση | Σάββατο & Κυριακή στις: 21.00
Με τον όρο Exhibition theater, οι Ginger Creepers (Χρήστος Καπενής/Γρηγόρης Χατζάκης) προτείνουν μία νέα, απόλυτα διαφορετική θεατρική εμπειρία, συστήνοντας τον νέο τους χώρο, την Παρένθεση. Με αφορμή τον «Τελευταίο Λύκο», ένα πολυσύνθετο διήγημα του σπουδαίου Ούγγρου συγγραφέα Λάσλο Κρασναχορκάι (γνωστότερο στο κοινό από τα σενάριά του για τον σκηνοθέτη Μπέλα Ταρ), οι Ginger Creepers, «καταλαμβάνοντας» τον χώρο, στήνουν και επιμελούνται μια έκθεση σύγχρονης τέχνης, που λειτουργεί με θεατρικούς κώδικες.
Σε μια δαιδαλώδη πρόταση 77 σελίδων, ο Κρασναχορκάι αφηγείται το ταξίδι ενός καθηγητή φιλοσοφίας στην Εξτρεμαδούρα της Ισπανίας, με στόχο τη συγγραφή ενός άρθρου για την ανάπλαση της περιοχής. Αναζητώντας έμπνευση για το κείμενό του, πέφτει πάνω σε άρθρο ενός επιστημονικού περιοδικού, όπου αναφέρεται πως εκεί ήταν που «αποδήμησε ο τελευταίος λύκος» της ευρύτερης περιοχής. Η φράση κεντρίζει το ενδιαφέρον του και στρέφει όλη του την προσοχή στην αναζήτηση της ιστορίας του τελευταίου εκείνου λύκου, ιστορία που μεταμορφώνει σιγά σιγά τα βαθύτερα κέντρα της ίδιας του της ύπαρξης.
Αποδομώντας και ανασυνθέτοντας τα θεατρικά στοιχεία, την εικόνα, τον ήχο, την αφήγηση, τα σύμβολα, οι Ginger Creepers επιστρέφουν στην πηγή της θεατρικής πράξης, τη σχέση της με τον θεατή. Μπαίνοντας στον χώρο, ο θεατής κινείται ανάμεσα στα έργα (μεταξύ των οποίων και μια «ζωντανή» εγκατάσταση με τους δύο δημιουργούς), όπως σε μια εικαστική έκθεση.
Συντελεστές
Σύλληψη/Απόδοση-Σκηνική σύνθεση-Σκηνοθεσία: Ginger Creepers | Εικαστική επιμέλεια-Σκηνογραφία-Διαμόρφωση χώρου: Ζωή Αρβανίτη | Μουσική: Βύρων Κατρίτσης | Κοστούμια: Λίλα Νόβα | Παίζουν: Χρήστος Καπενής, Γρηγόρης Χατζάκης
Πληροφορίες
Από Σάββατο 2 Απριλίου | Σάββατο και Κυριακή στις 21:00 | Διάρκεια: 60′ | Παρένθεση: Διον. Εφέσου 3, μετρό Αμπελόκηποι, τηλ. 694 3732758
Διαβάστε επίσης στην αθηΝΕΑ:
Ημέρα Θεάτρου: «Έχουμε Ανάγκη από Χώρους Βαθιάς Ακρόασης και Ισότητας»
Σωτήρης Μελανός: Η Βία του Πολέμου δεν Μπορεί Παρά να μας Πληγώνει