Ξεσκονίστε τα Πικάπ. Οι Δίσκοι Βινυλίου Επιστρέφουν Δυναμικά!

H αυτοκρατορία αντεπιτίθεται! Το 2022, για πρώτη φορά έπειτα από τρεις και πλέον δεκαετίες, οι δίσκοι βινυλίου ξεπέρασαν σε πωλήσεις τα CDs!

Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από τα στοιχεία που παρέχει η πρόσφατη μελέτη «2022 Year End Music Report» της Luminate Data, όπου έχουν συνδυαστεί η μελέτη Μουσικών Εσόδων της RIAA, η Παγκόσμια Έκθεση Μουσικής της IFPI και η μελέτη Infinite Dial της Edison Research.

Η «Κόντρα»

H «κόντρα» είχε ξεκινήσει από το 1987, όταν η εμφάνιση των CDs έφερε επανάσταση στον τρόπο μουσικής «κατανάλωσης» παγκοσμίως. Οι παλιομοδίτικοι μαύροι, μεγάλοι δίσκοι με τα «χράτσα-χρούτσα» τους παραμερίστηκαν για χάρη των γυαλιστερών, κομψών CDs που πρόσφεραν ψηφιακό, αψεγάδιαστο ήχο αλλά και τη δυνατότητα μουσικής ακρόασης από μικρότερες φορητές συσκευές.

Από τα τέλη των 90s ωστόσο, και τα δύο αυτά format θεωρήθηκαν ξεπερασμένα, όταν οι διάφορες πλατφόρμες streaming διευκόλυναν ακόμη περισσότερο την κατάσταση.

Photo by Joanna Nix-Walkup on Unsplash

Βινύλια και Ξερό Ψωμί

Αν και οι παραπάνω έρευνες δείχνουν πως το streaming εξακολουθεί να κυριαρχεί και το 2022, αντιπροσωπεύοντας το 84% των συνολικών εσόδων από τη μουσική, αποκαλύπτουν επίσης πως η έννοια του «μουσικού άλμπουμ» ως δημοφιλούς πακέτου μουσικής κυκλοφορίας επιστρέφει στις «ρίζες του»: στις δύο 20λεπτες πλευρές των LPs βινυλίου που οραματίστηκαν και υλοποίησαν οι μηχανικοί της Columbia Records μετά τον Β′ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Το βινύλιο αντιπροσωπεύει το 54% των φυσικών πωλήσεων άλμπουμ, ενώ οι ψηφιακές πωλήσεις άλμπουμ συνεχίζουν να πέφτουν κατακόρυφα. Και επειδή οι τιμές των LPs βινυλίου είναι συνήθως πολύ υψηλότερες από των CDs και των ψηφιακών downloads, το μερίδιό τους στα έσοδα από άλμπουμ είναι πιθανότατα ήδη πολύ πάνω από 50%.

Nέοι και Βινύλια = LoveForEver

Ένα άλλο ενδιαφέρον συμπέρασμα της έρευνας της Luminate είναι πως στην αναβίωση του βινυλίου συνέβαλαν ιδιαιτέρως οι νεότερες γενιές –Gen Z και Μillennials– που ναι μεν έχουν την τάση να παρακολουθούν σύντομα μουσικά κλιπ στο TikTok, αλλά στη συνέχεια προτιμούν να αγοράζουν τη μουσική που αγαπούν σε βινύλιο (κατά 27% περισσότερο από τον μέσο ακροατή),  ξοδεύοντας μάλιστα υπερδιπλάσια ποσά.

Επίσης, καθοριστικό ρόλο έπαιξε και η πανδημία, αφού οι άνθρωποι, μένοντας στα σπίτια τους, αναζήτησαν νέα χόμπι αλλά και τρόπους να ξοδέψουν τα χρήματά τους, επενδύοντας στις οικιακές συσκευές ακρόασης, συμπεριλαμβανομένων πικάπ και hi-fi, συνήθεια που ήρθε για να μείνει.

Best LPs 2022

Για την ιστορία, να πούμε πως στις πωλήσεις βινυλίου του 2022 στο «βάθρο» ανέβηκαν η Taylor Swift (στην πρώτη θέση με το «Midnights», που πουλήθηκε κατά 52% σε μορφή LP), ο Harry Styles και η Olivia Rodrigo. Στην πρώτη δεκάδα βρέθηκαν επίσης καλλιτέχνες της κλασικής ροκ, όπως οι Fleetwood Mac με το «Rumours» και οι Beatles με το αθάνατο «Abbey Road», αλλά και της ποπ, όπως o Michael Jackson με το «Thriller».

Kι εδώ φαίνεται κάτι που επίσης αναφέρεται στις έρευνες: πως το βινύλιο συμβάλλει στην αύξηση των πωλήσεων παλαιότερης μουσικής «καταλόγου». Αξίζει να σημειωθεί επίσης ότι, ως είδος, το ροκ πούλησε περισσότερο σε βινύλιο (51,7%) από ότι όλα τα άλλα είδη μαζί!

Πικάπ; Δεν Είναι Απαραίτητο

Είναι εντυπωσιακό πάντως και κάτι άλλο που δείχνει η έκθεση της Luminate. Πως το 50% των αγοραστών LPs δεν διαθέτουν πικάπ! Γιατί λοιπόν, στην εποχή που η μουσική παρέχεται με τόσους τρόπους, συχνά και δωρεάν, οι μουσικόφιλοι επιμένουν να αγοράζουν βινύλια;

H μελέτη έδειξε πως αρκετοί το κάνουν επειδή τους αρέσει να «κατέχουν» τη μουσική σε «φυσική» μορφή – σαν συλλεκτικό είδος αλλά και σαν επένδυση ή για να υποστηρίξουν τους καλλιτέχνες που αγαπούν, οπότε το πικάπ δεν τους είναι απαραίτητο.

Photo by Austin Loveing on Unsplash

Ή Μήπως Είναι;

Όμως, ως φανατική βινυλιόφιλη κι εγώ, θεωρώ πως οι περισσότεροι από εμάς λατρεύουμε την όλη «φάση». Αυτή που ξεκινάει ψαχουλεύοντας με τα δάχτυλα στις θήκες των δισκοπωλείων. Συνεχίζεται με την επιλογή κάποιου δίσκου και το τελικό «ναι, θα το πάρω».

Και αργότερα, στο σπίτι, όταν ξεκινάει αυτή η υπέροχη ιεροτελεστία. Γιατί περί αυτού πρόκειται: ένας δίσκος βινυλίου σου προσφέρει μουσική ακρόαση με τους δικούς του όρους. Απαιτεί τον χρόνο σου και τη συμμετοχή σου σε μια μικρή τελετουργική διαδικασία: να βγάλεις τον δίσκο από τη θήκη-εξώφυλλο, να τον καθαρίσεις λίγο με το ειδικό πανάκι, να τον κεντράρεις στο πικάπ, να ρίξεις με προσοχή τη βελόνα στο αυλάκι και –να!– η μουσική «δημιουργείται» εκείνη τη στιγμή και πλημμυρίζει τον χώρο.

Κάθεσαι αναπαυτικά, μελετάς την εικόνα και τις πληροφορίες στα εξώφυλλα. Παρατηρείς τον δίσκο να στροβιλίζεται και τη βελόνα να κάνει όλο και μικρότερους ομόκεντρους κύκλους μέχρι να σηκωθεί απαλά, υπενθυμίζοντάς σου να «αλλάξεις πλευρά». Ο αναλογικός ήχος των δίσκων βινυλίου είναι ζωντανός, ζεστός και πλουσιότερος σε συχνότητες από κάθε άλλο είδος εγγραφής και αναπαραγωγής μουσικής. Είναι αληθινός!

Και είναι εκεί. Για σένα. Για σένα. Για σένα. Για σένα… (κι ας κολλάει καμιά φορά η βελόνα!).

 

Διαβάστε επίσης στην αθηΝΕΑ:

Μουσικό Φεστιβάλ Χίου | Γιορτή της Μουσικής και των Ανθρώπων

Είχε ο Beethoven TikTok;

Κασετούλα, αγάπη μου!

 

 

 

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΣ
Συντάκτρια | Thunder Road
Συντάκτρια | Thunder Road

H Μαρία Σπανουδάκη γεννήθηκε στην Αθήνα. Είναι μητέρα τριών παιδιών, πτυχιούχος του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθήνας (Τμήμα Οικ. Επιστήμης) και του Εθνικού Ωδείου Αθήνας (Πιάνο). Την κέρδισε η μουσική, με την οποία ασχολείται επαγγελματικά. Αγαπά τους ήχους, τις παύσεις, τη φωτογραφία, το τρέξιμο, το διάβασμα, τα ταξίδια, τη μαύρη σοκολάτα, τα βαμβακερά σεντόνια. Προτιμά τις ανατολές από τα ηλιοβασιλέματα, το τσάι αντί του καφέ και στο μεγάλο δίλημμα «κιθαρίστας ή ντράμερ» διαλέγει «μπασίστας».

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

Τα σημαντικότερα νέα της ημέρας, στο inbox σου κάθε μεσημέρι!

ΕΓΓPΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER

+