Για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα γίνεται συζήτηση από τη δεκαετία του ’80, ζητώντας το αυτονόητο, τη μόνιμη εγκατάστασή τους στη χώρα προέλευσής τους. Το αίτημα αυτό, έχει πλέον αποκτήσει στον 21ο αιώνα ένθερμους και σημαντικούς υποστηρικτές σε διεθνές επίπεδο, στα πλαίσια της προσπάθειας επανένωσης των γλυπτών του “εμβληματικού” μνημείου της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς.
Κάθε φορά, νιώθει κανείς πως ίσως βρισκόμαστε λίγο πιο κοντά στην ιστορική στιγμή της επιστροφής καθώς, παρά τις αρνήσεις του Βρετανικού Μουσείου, διατυπώνονται σαφείς ενστάσεις για τη νομιμότητα της παραμονής των γλυπτών στη Μεγάλη Βρετανία, αφενός εξαιτίας του προφανούς, που δεν είναι άλλο από τη βίαιη απόσπαση των γλυπτών από το σώμα τους, αφετέρου λόγω του αμφιλεγόμενου τρόπου απόκτησής τους και διατήρησής τους στο μουσείο που τα διατηρεί.
Πρόσφατα, στις 31 Μαΐου 2018, το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού δημοσίευσε σχετικό Δελτίο Τύπου, υπό τον τίτλο “Συνάντηση της Διακυβερνητικής Επιτροπής της UNESCO για την Προώθηση της Επιστροφής των Πολιτιστικών Αγαθών στις Χώρες Προέλευσης ή την Αποκατάσταση τους σε περίπτωση Παράνομης Ιδιοποίησης (ICPRCP) στο Παρίσι”, στο οποίο σημειώνεται πως “για πρώτη φορά, η Διακυβερνητική Επιτροπή της UNESCO αναγνωρίζει, στο κείμενο της Σύστασης, η οποία υιοθετήθηκε ειδικά για το ζήτημα των Γλυπτών του Παρθενώνα, τις ιστορικές, πολιτιστικές, νομικές και ηθικές διαστάσεις του ζητήματος της επιστροφής των Γλυπτών, τα οποία ανήκουν σε εμβληματικό μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς”. Οι εκπρόσωποι της ελληνικής αποστολής τόνισαν, βεβαίως, “ότι η Ελλάδα θα συνεχίσει τον αγώνα της για την επιστροφή και επανένωση των Γλυπτών στην Ελλάδα” και εξέφρασαν “την πεποίθηση ότι η μέρα αυτή δεν μπορεί να είναι μακριά, όπως καταδεικνύει η θερμή στήριξη της διεθνούς κοινής γνώμης, ακόμη και της βρετανικής”.
Στο πνεύμα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα, σε κλίμα καλλιτεχνικό, εγκαινιάστηκε την τρέχουσα εβδομάδα η έκθεση THAT’S MINE BITCH! DO NOT TOUCH. BACK OFF. – ΕΙΝΑΙ ΔΙΚΑ ΜΟΥ ΣΚΥΛΑ. ΜΗΝ ΤΑ ΑΓΓΙΖΕΙΣ. με έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά να παρουσιάζονται παράλληλα στην γκαλερί Rebecca Camhi και στην Kalfayan Gallery (Αθήνα).
Ο Κωνσταντίνος Κακανιάς, μέσω της εκκεντρικής ηρωίδας του, της κυρίας Τεπενδρή, ζητάει την επιστροφή των επίμαχων γλυπτών στην Αθήνα, με χιούμορ, σαρκασμό και κριτική διάθεση, επιδιώκοντας μέσα από τα ζωγραφικά του έργα “να αποδομήσει το πρότυπο του δυτικού μουσείου, δίνοντας έμφαση στην πρακτική της κλοπής έργων τέχνης ως αποτέλεσμα αποικιοκρατίας, ενώ συγχρόνως στοχεύει να καταδείξει το παράλογο του να θεωρούνται κοινότυπες και αποδεκτές πράξεις κοινωνικής αδικίας”. Θεωρώ πως θα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον να επισκεφτούμε την έκθεση αυτή, καθώς μέσα από το χιούμορ του καλλιτέχνη αναδεικνύονται εύστοχα σημαντικά κοινωνικοπολιτικά και ηθικά ζητήματα του ευρωπαϊκού “πολιτισμού”.
Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 15 Σεπτεμβρίου. #MustSee