Δημιουργική Γραφή με την Ειρήνη Δερμιτζάκη στην «Καταπactή»

Το εργαστήρι βιωματικής και δημιουργικής γραφής Καταπactή έχει αφετηρία τη συγγραφή βιωματικών ιστοριών και την ενασχόληση με τη ζωή και το έργο συγγραφέων του θεάτρου και της λογοτεχνίας. Απαρτίζεται κυρίως από ασκήσεις δημιουργικής γραφής, με τις οποίες οι συμμετέχοντες θα μπορέσουν να ανακαλύψουν το προσωπικό τους ύφος, να εστιάσουν στα θέματα που τους απασχολούν και να αποκτήσουν μια χρήσιμη εργαλειοθήκη ώστε να καταγράψουν τις δικές τους λογοτεχνικές ιστορίες.

Μιλήσαμε με την Ειρήνη Δερμιτζάκη, που διδάσκει στο εργαστήρι, με σκοπό να μάθουμε τους λόγους για τους οποίους επιλέγει κάποιος ή κάποια να συμμετάσχει στην Καταπactή. Μετά τις σπουδές της στο Θέατρο στην Ελλάδα και στον Κινηματογράφο στο Λονδίνο, η Ειρήνη έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στη Δημιουργική Γραφή στο πανεπιστήμιο Teeside της Αγγλίας. Τα έργα της «Ορνιθοφοβία» και «Αντζελέτα και Ετελβίνα» έχουν ανέβει σε θέατρα του Λονδίνου, ενώ έχει βραβευτεί σε λογοτεχνικούς διαγωνισμούς σε Ελλάδα, Αγγλία και Αυστραλία. Το νέο της μυθιστόρημα «Γεννημένος Λούζερ» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Εύμαρος.

Τι σας τράβηξε στη «διδασκαλία» του τρόπου γραφής; Ποια ανάγκη σας οδήγησε να θέλετε να μεταδώσετε τις τεχνικές του;

Έχω κάνει αρκετές σπουδές και έχω παρακολουθήσει πολλά σεμινάρια και στα περισσότερα από αυτά βαριόμουν ή δεν περνούσα καλά. Όταν ξεκίνησα να σπουδάζω θέατρο η μια απογοήτευση ακολουθούσε την άλλη, μέχρι που έφτασα στο σημείο να μη θέλω να περνάω ούτε απέξω από θέατρο. Γι’ αυτό και ήθελα να δημιουργήσω ένα ασφαλές περιβάλλον όπου όσοι αγαπάνε τη γραφή θα μπορούν να νιώσουν άνετα να εκφραστούν, να συνομιλήσουν, να διασκεδάσουν και να μάθουν κάποια πράγματα για την τεχνική.

Πόσο δύσκολο είναι η εισηγήτρια/τής να βρει τρόπους να ενώσει διαφορετικούς χαρακτήρες, μια μάλλον ετερόκλητη ομάδα;

Αν ακούς τον παλμό της ομάδας, συναισθάνεσαι τις ανάγκες του ατόμου αλλά και του συνόλου, και δίνεις χώρο να εκφραστούν σκέψεις και συναισθήματα. Δεν είναι τόσο δύσκολο, αρκεί να είσαι ανοιχτή και να τους αντιμετωπίζεις όλους ισότιμα.

Η πανδημία επηρέασε τη συμμετοχή σε παρόμοια σεμινάρια; Ως ανάγκη εξωτερίκευσης μέσω της γραφής ή απλώς κοινωνικοποίησης;

Νομίζω, ναι. Δηλαδή όλο και περισσότεροι είχαν την ανάγκη να εκφραστούν δημιουργικά κι ας ήταν κλεισμένοι στους τέσσερις τοίχους. Μας έδωσε και τη φαεινή ιδέα των διαδικτυακών μαθημάτων και έτσι άνοιξε πολύ όλο αυτό και αρχίσαμε να έχουμε μαθητές από όλη την Ελλάδα, την Κύπρο, τη Γερμανία. Για μένα αυτό ήταν σπουδαίο, να συναντιόμαστε κάθε βδομάδα άνθρωποι διαφορετικοί από διαφορετικά μέρη και να περνάμε δημιουργικό χρόνο μαζί. Οι μαθητές μού έλεγαν πως το περίμεναν πώς και πώς το μάθημά μας. Κι εγώ δηλαδή, νομίζω πως ειδικά η πρώτη καραντίνα ήταν από τις πιο δημιουργικές περιόδους της ζωής μου.

Αν έκανα τον δικηγόρο του διαβόλου, μπορεί η γραφή να γίνει δημιουργική ή αν δεν έχεις πηγαίο ταλέντο είναι μάταιος κόπος;

Το ταλέντο είναι μια παρεξηγημένη έννοια. Αυτό που προσπαθώ εγώ στα μαθήματα είναι, μέσα από ασκήσεις, να βρει καθένας αυτό που θέλει πραγματικά να εκφράσει, την ιστορία που έχει μέσα του και πρέπει οπωσδήποτε να ειπωθεί. Κι όταν αυτό γίνεται με ειλικρίνεια, το αποτέλεσμα σε συγκινεί. Αυτό για μένα είναι ταλέντο. Να γράφεις μέσα από το είναι σου, με τη μοναδική σου φωνή. Κανένα σεμινάριο δεν θα σε κάνει συγγραφέα. Μπορεί όμως να σε κάνει έναν καλό συγγραφέα. Γιατί θα βρεις κάποιες από τις ατέλειές σου, θα δοκιμαστείς σε διαφορετικά είδη γραφής, θα βάλεις το γράψιμο στην καθημερινότητά σου, θα μάθεις πράγματα για την τεχνική, οπότε είναι αναπόφευκτο να βελτιωθεί και ο τρόπος με τον οποίο γράφεις.

Ποιες είναι οι απαιτήσεις από τους συμμετέχοντες/ουσες;

Στην Καταπactή δεν είμαστε σχολείο να μαζεύουμε απουσίες, να κυνηγάμε τις ασκήσεις και τους καλούς βαθμούς. Η μόνη απαίτηση είναι ο σεβασμός στην ομάδα και στη δουλειά του άλλου.

Θα ολοκληρωθεί και φέτος το εργαστήρι με την έκδοση συλλογής; Είχε καλή αποδοχή η προηγούμενη;

Από τον πρώτο κύκλο εργαστηρίων προέκυψε η συλλογή διηγημάτων «Χωρίς Ρεζέρβα», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Εύμαρος. Στόχος μας είναι λοιπόν ένα ακόμα βιβλίο από τους συμμετέχοντες των τωρινών εργαστηρίων. Νομίζω είναι πολύ σημαντικό οι μαθητές να βλέπουν τη δουλειά τους στα βιβλιοπωλεία. Είναι κι αυτό ένα σημαντικό μέρος της διαδικασίας, γιατί έρχονται κοντά με την επιμέλεια, τον σχεδιασμό του βιβλίου, πώς να γράφουν περιλήψεις κ.λπ., οπότε μαθαίνουν και ζητήματα σχετικά με την έκδοση ενός βιβλίου. Και βέβαια, έρχονται σε επαφή με το αναγνωστικό κοινό. Το πρώτο μας βιβλίο πήγε πολύ καλά, όπως και η παρουσίαση του βιβλίου, και ελπίζουμε ο κόσμος να αγκαλιάσει και το δεύτερο.

Ειρήνη, καλή επιτυχία!

Σας ευχαριστώ πολύ.

Περισσότερα στοιχεία για το Εργαστήρι Δημιουργικής Γραφής θα βρείτε εδώ.

 

Διαβάστε επίσης στην αθηΝΕΑ:

Νέες Κυκλοφορίες: 6 Απολαυστικά Βιβλία

Παλαιοβιβλιοπωλεία στα Εξάρχεια: Αφήστε Μας Εκεί!

Δέκα Ερωτήσεις Αναζητούν Συγγραφέα | Μαριαλένα Σεμιτέκολου

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΣ
EX LIBRIS
EX LIBRIS

Ο Άρης Γαβριελάτος είναι διευθυντής περιεχομένου της αθηΝΕΑς. Είναι κοινωνιολόγος με μεταπτυχιακές σπουδες στον Κοινωνικό Αποκλεισμό και το Φύλο. Αρθρογραφεί για βιβλία, θέατρο και μουσική, ενώ αγαπημένο του hobby είναι το ορεινό τρέξιμο.

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

Τα σημαντικότερα νέα της ημέρας, στο inbox σου κάθε μεσημέρι!

ΕΓΓPΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER

+