Nordost: 3 Οπτικές, 9 Ηθοποιοί

Ο δεύτερος πόλεμος στην Τσετσενία μαίνονταν ακόμα όταν στις 23 Οκτωβρίου του 2002 42 Τσετσένοι και Τσετσένες εισέβαλαν στο θέατρο Ντουμπρόβκα στη Μόσχα, διέκοψαν την παράσταση του μιούζικαλ “Nord-Ost” των Aleksei Ivaschenko και Georgii Vasilyev και κράτησαν ως όμηρους 850 θεατές επί τρεισήμισι μέρες.

Το έργο “Nordost” του Torsten Buchsteiner απέδωσε το ιστορικό της τραγωδίας με καθηλωτικό τρόπο και τώρα, 16 χρόνια μετά τα τραγικά συμβάντα, μια παράσταση βασισμένη στο έργο του ανεβαίνει στο Studio Μαυρομιχάλη.

Η διήγηση έχει 3 οπτικές, όλες γυναικείες. Η ανυποψίαστη θεατής, η αποφασισμένη Τσετσένα και η γιατρός, που η μοίρα της έπαιξε ένα τρομερό παιχνίδι. Τρεις γυναίκες για κάθε ρόλο, συνολικά 9 ηθοποιοί, σε οδηγούν αρχικά πίσω στον πόλεμο της Τσετσενίας, ώστε να γίνει αντιληπτό το μέγεθος της καταστροφής που προκαλεί σε κάθε πλευρά – από το Ρώσο φαντάρο που γυρνώντας δεν είναι πια ο ίδιος, στις μουσουλμάνες του Καυκάσου, που είδαν τους άντρες και τα παιδιά τους να χάνονται.

Το Nordost εξελίσσεται μέσα από τη διήγηση και βρισκόμαστε στη Μόσχα που για 57 ώρες μετατράπηκε σε Γκρόζνυ, καθώς ο πόλεμος μεταφέρεται σ’ ένα θέατρο στο κέντρο της πόλης. Η κάθε ώρα είναι σημαντική και η ρεαλιστική αφήγηση δεν σε αφήνει να ησυχάσεις. Κάθε γυναίκα έχει το δίκιο της, κάθε ιστορία ενώνεται με την άλλη – ο πόνος, ο φόβος, η οργή είναι πάνω από φυλές και έθνη.\

Η διήγηση έχει 3 οπτικές, όλες γυναικείες. Η ανυποψίαστη θεατής, η αποφασισμένη Τσετσένα και η γιατρός, που η μοίρα της έπαιξε ένα τρομερό παιχνίδι.

Σε τέτοιου είδους γεγονότα, η τύχη, η συγκυρία, η κάθε κίνηση μπορεί να επηρεάσει το μέλλον. Μαζί με τις ηθοποιούς βιώνουμε την εμπειρία μιας μακροχρόνιας ομηρίας. Τη σκληρότητα, αλλά και τις μικρές ανθρώπινες στιγμές. Η κορύφωση είναι παράλληλα ένας θρίαμβος της θέλησης για ζωή και μιας  ασύλληπτης τραγωδίας, καθώς το κράτος διέταξε την εξολόθρευση των τρομοκρατών, μαζί όμως με πολυάριθμες παράπλευρες απώλειες πολιτών.

Οι διαφορετικοί ρόλοι αποδίδονται άψογα και τα συναισθήματα βγαίνουν στην επιφάνεια στη σωστή ένταση, καθώς τα οριοθετεί ένα τόσο σκληρό και βίαιο γεγονός. Η σκηνοθεσία της Στέλλας Κρούσκα είναι όσο σκοτεινή χρειάζεται, οι ηθοποιοί παίζουν σε συγκεκριμένες στιγμές ακορντεόν, φλάουτο και κρουστά, ενώ ο χώρος πλάθεται κατά τις ανάγκες της παράστασης. 

Πριν την παρακολουθήσετε, προτείνω να ενημερωθείτε για το χρονικό των πολέμων στην Τσετσενία, την πραγματική παράσταση Nord-Ost  και την έκβαση της ομηρίας. Θα σας βοηθήσει να κατανοήσετε καλύτερα τα τεκταινόμενα.

Αρθρογράφος

Ο Άρης Γαβριελάτος είναι κοινωνιολόγος και μόνιμος συντάκτης της αθηΝΕΑς. Στον ελεύθερο του χρόνο προπονείται στην πόλη και στα γύρω βουνά, ενώ παίρνει μέρος σε αγώνες ορεινού τρεξίματος.

Σχολιασμός

Σχολιασμός