Podcasts & Radio Plays: Επιστροφή στο Ηχητικό Θέατρο

Ο χάρτης της σύγχρονης δραματικής τέχνης έχει αλλάξει το τελευταίο χρονικό διάστημα, λόγω της επέλασης της πανδημίας, δίνοντας χώρο στο ηχητικό θέατρο, είτε μέσω ραδιοφώνου είτε μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας. Το ραδιοφωνικό θέατρο έχει προϊστορία, δίνοντας τη δυνατότητα στους ακροατές να έρθουν σε επαφή με τα αριστουργήματα της παγκόσμιας και εγχώριας δραματουργίας (κλασικά μυθιστορήματα, νουβέλες και διηγήματα).

Στο ελληνικό ραδιόφωνο παρουσιάστηκαν κλασικά έργα όπως του Shakespeare, αρχαίες ελληνικές τραγωδίες, έργα του O’Neill ή του Chekhov κι έργα όπως του Χορν, του Τσιφόρου και του Ψαθά, αλλά και έργα που γράφτηκαν ειδικά για το ραδιόφωνο, που ερμηνεύτηκαν από καταξιωμένους Έλληνες ηθοποιούς (Παξινού, Μινωτής, Κατράκης κ.ά.) της εποχής. Στο ραδιόφωνο, αξιοσημείωτη υπήρξε η παρουσία της “Θείας Λένας”, η οποία παρουσιάζοντας θεατρικές παραστάσεις για παιδιά στο ραδιόφωνο, μεγάλωσε γενιές και γενιές Ελλήνων, συντροφεύοντας την παιδική τους ηλικία.

Το ραδιοφωνικό θέατρο έχει προϊστορία, δίνοντας τη δυνατότητα στους ακροατές να έρθουν σε επαφή με τα αριστουργήματα της παγκόσμιας και εγχώριας δραματουργίας.

Με όχημα εμβληματικές φωνές ηθοποιών υπό τη μπαγκέτα σημαντικών σκηνοθετών του ελληνικού θεάτρου, το Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου δίνει νέα πνοή στο ραδιοφωνικό θέατρο, εμπλουτίζοντας το Open Plan με το πρόγραμμα των Radio Plays, μια νέα πρωτοβουλία του φεστιβάλ σε καλλιτεχνική σύλληψη της Κατερίνας Ευαγγελάτου. Τον Δεκέμβριο, οι ακροατές θα μπορούν, άνευ κόστους, να έχουν πρόσβαση στα μεταδιδόμενα από την ιστοσελίδα του Φεστιβάλ έργα, βασισμένα σε ελληνικά αστυνομικά διηγήματα.

Πέντε ξεχωριστοί δημιουργοί, καταξιωμένοι και ανερχόμενοι, ο Γιάννης Χουβαρδάς, o Δημήτρης Καταλειφός, ο Αργύρης Ξάφης, η Μαρία Μαγκανάρη και ο Γιώργος Κουτλής, αναλαμβάνουν τη σκηνοθεσία αυτών των έργων, που ζωντανεύουν με φωνές αγαπημένων ηθοποιών απ’ όλες τις γενιές του θεάτρου, ενώ κορυφαίοι εκπρόσωποι της ελληνικής τζαζ σκηνής ερμηνεύουν συνθέσεις ειδικά γραμμένες για τα έργα αυτά.

Το εγχείρημα αυτό, της μετεξέλιξης της παράδοσης του ραδιοφωνικού θεάτρου με τη δημιουργία έργων που στηρίζονται στην αστυνομική λογοτεχνία υπό τον ήχο της τζαζ, σκοπεύει αφενός στο άνοιγμα ενός νέου διαύλου επικοινωνίας μεταξύ φεστιβάλ και θεατρικού κοινού, αφετέρου στη διέγερση της φαντασίας και στην κινητοποίηση του ενδιαφέροντος του κοινού, παρέχοντάς του μια ηχητική καλλιτεχνική απόλαυση, σε μια εποχή κατά την οποία ο πολιτισμός πλήττεται βαθιά.

“Ο Ξένος” της Αθηνάς Κακούρη, “Οι Κορυδαλλοί της Πλατείας Αμερικής” του Φίλιππου Φιλίππου, “Θα Σε Δω Στην Κόλαση, Γλυκιά Μου” του Βασίλη Δανέλλη, “Το Μέλλον της Ελληνικής Αστυνομικής Λογοτεχνίας” του Νεοκλή Γαλανόπουλου και η “Ανθρώπινη Συμπύκνωση” της Αμάντας Μιχαλοπούλου, είναι κάποια από τα διηγήματα που επελέγησαν και προέρχονται από τη σειρά “Ελληνικά Εγκλήματα” των εκδόσεων Καστανιώτη, για τους λάτρεις της αστυνομικής αφήγησης.

Το Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν, εν μέσω δεύτερου lockdown, έχοντας πρόθεση να στηρίξει την καλλιτεχνική δημιουργία με κάθε τρόπο και με κάθε μέσο, χρησιμοποιεί την ψηφιακή τεχνολογία, παράγοντας μια σειρά από νέες ψηφιακές δράσεις σε μορφή φωνητικών επεισοδίων, των λεγόμενων podcasts, όπου συμπεριλαμβάνονται οι “Μικρές Ιστορίες (Μεγάλου) Εγκλεισμού” (5 επεισόδια) και μια συζήτηση για τον “Ποπολάρο” του Ξενόπουλου που αναμένεται να ανέβει στη σκηνή του Θεάτρου Τέχνης- Φρυνίχου το 2021, καθώς και μικρής διάρκειας ψηφιακά εργαστήρια με τον τίτλο “Μένουμε Σπίτι/Μένουμε Δημιουργικοί”, που σχεδιάστηκαν ειδικά για την περίοδο 20 Νοεμβρίου – 20 Δεκεμβρίου 2020.

Σε podcast edition ανεβαίνει στις 30 Νοεμβρίου, το audio έργο του Βασίλη Μαυρογεωργίου “Αυτοί Που Κοιτούν”, σε ραδιοσκηνοθεσία Πάρη Μαντόπουλου, ενώ  20 Δεκεμβρίου κάνει πρεμιέρα στην πλατφόρμα “Το Θέατρο Τέχνης και στο Σπίτι”, η πρώτη web παράσταση “Πυραμίδες” του Ανδρέα Φλουράκη, σε κινηματογραφική σκηνοθεσία-κινηματογράφηση Διαμαντή Καραναστάση. Το Θέατρο Τέχνης δεν έχει μεριμνήσει μόνο για την ψυχαγωγία, αλλά και για την εκπαίδευση, σχεδιάζοντας και υλοποιώντας ψηφιακά εργαστήρια για μεγάλα παιδιά/ εφήβους (“Φέτος τα Χριστούγεννα”) και ενήλικες (“Όσα Αισθάνετο η Καρδιά: Νοέμβριος-Δεκέμβριος 2020”).

Με σύνθημα “Δεν Είναι η Φωνή που Κυριαρχεί σε μια Ιστορία. Το Αυτί Είναι” του Italo Calvino, μια καλλιτεχνική ομάδα που απαρτίζεται από τους Γιάννη Βαρβαρέσο, Μαριλένα Λιακοπούλου, Ιωάννα Λιούτσια και Φιλιώ Τσομπανίδου υλοποιεί αφιλοκερδώς τη δράση “Πάρε με στο Τηλέφωνο”, κατά την οποία, σε προτεινόμενες μέρες κι ώρες, ένας ηθοποιός καλεί στο τηλέφωνο και μοιράζεται με τον ακροατή μια ιστορία από το παγκόσμιο ή ελληνικό δραματολόγιο ή μια αληθινή ανθρώπινη ιστορία. Η δράση, αν και έχει θεατρικό χαρακτήρα, δεν υποκαθιστά το θέατρο, όμως σε αυτή τη δύσκολη περίοδο που τα θέατρα έχουν μπει σε καραντίνα, ένα τέτοιο τηλεφώνημα συνιστά μια καλλιτεχνική πρωτοβουλία, μέσω της οποίας ο ακροατής γίνεται αποδέκτης μιας ευχάριστης θεατρικής συνθήκης. Στέλνοντας, στο johannali284@gmail.com, ένα email με ονοματεπώνυμό και τηλέφωνο, καθώς και την ημέρα και ώρα προτίμησης (ημέρες και ώρες τηλεφωνημάτων: Δευτέρα 18:00-19:00, Τετάρτη 19:00- 20:00, Σάββατο 11:00-13:00 και 17:00-21:00, Κυριακή 11:00-13:00 και 16:00-20:00) κανονίζεται η κλήση που για δέκα λεπτά θα σου υπενθυμίσει την αξία του δραματικού λόγου.

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΣ
Drama Queen
Drama Queen

Η Δέσποινα (Ντέπυ) Κορεντίνη είναι απόφοιτος της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών με μεταπτυχιακό στις Επιστήμες της Αγωγής. Ως γνήσια Αρσακειάδα με παράδοση στη φιλολογία, η συγγραφική και καλλιτεχνική φύση της εκδηλώθηκε από πολύ νωρίς. Το θέατρο ήταν και είναι πάντα το alter ego της. Πιστεύοντας ότι το θέατρο ωφελεί σημαντικά την ψυχική υγεία, βλέπει την κριτική περισσότερο ως δημιουργική αποτίμηση της σκηνοθετικής σύλληψης και παραγωγής του έργου. Αγαπά πολύ τη διδασκαλία, το διάβασμα (κουβαλάει πάντα ένα βιβλίο μαζί) και φυσικά το θέατρο, ενώ στις ελεύθερες ώρες της χορεύει στους λάτιν ρυθμούς.

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

Τα σημαντικότερα νέα της ημέρας, στο inbox σου κάθε μεσημέρι!

ΕΓΓPΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER