Θέατρο, Χορός, Μουσική Υψηλών Προσδοκιών στο Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου

Για μια ακόμη χρονιά το Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου υποδέχεται έργα δημιουργών που θα αφήσουν το καλλιτεχνικό τους αποτύπωμα κατά την καλοκαιρινή περίοδο. Στο καλλιτεχνικό τιμόνι του φεστιβάλ βρίσκεται η Κατερίνα Ευαγγελάτου, ενισχύοντας την ελεύθερη έκφραση στο πλούσιο ρεπερτόριο και προωθώντας τη διαφορετικότητα.

Οι εκδηλώσεις, που έχουν ήδη ξεκινήσει, φιλοξενούνται όπως κάθε χρόνο, στο Ηρώδειο, στην Πειραιώς 260 και στα αρχαία θέατρα της Επιδαύρου – τόποι συνάντησης με το εγχώριο και ξένο καλλιτεχνικό στερέωμα.

Ηρώδειο

Πιο συγκεκριμένα, το Ηρώδειο έχει ήδη φιλοξενήσει έργα κλασικού ρεπερτορίου, κάνοντας πρεμιέρα με τη «Μαντάμα Μπατερφλάι», το πιο δημοφιλές έργο του Giacomo Puccini, υπό τη διεύθυνση του Βασίλη Χριστόπουλου και σκηνοθεσία του Olivier Py, ενώ στη συνέχεια θα δούμε το έργο «Ναμπούκο» του Giuseppe Verdi (26, 27, 29, 30/7) σε μουσική διεύθυνση των Paolo Carignani και σκηνοθεσία του Leo Muscato από την Εθνική Λυρική Σκηνή.

Το «Ρέκβιεμ» του Giuseppe Verdi (29/6) θα παιχτεί από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και υπό τη διεύθυνση του Λουκά Καρυτινού. Στις 4 Ιουλίου, ο Σταύρος Ξαρχάκος επιστρατεύει τη δύναμη των τραγουδιών, τα οποία, όπως ο ίδιος γράφει, «μας δείχνουν τον δρόμο, είναι σύμμαχοι στον αγώνα για μια καλύτερη ζωή και διώχνουν τον φόβο. Ο έρωτας είναι επανάσταση, και το αιώνιο Άγιο Δισκοπότηρο για τον άνθρωπο είναι η Ελευθερία!». Tα τραγούδια του κορυφαίου Έλληνα μουσικοσυνθέτη θα ερμηνεύσουν η Ηρώ Σαΐα, ο Γιάννης Κότσιρας και η Μαρία Φαραντούρη.

Όπως κάθε χρόνο, η Παγκόσμια Ημέρα Μουσικής, στις 21 Ιουνίου, δίνει την ευκαιρία για μια γιορτή γεμάτη με ρυθμό και μελωδίες, που θα απολαύσουμε με την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ σε έργα του Camille Saint-Saëns, Thierry Pécou, Διονύση Σαββόπουλου και Georges Bizet. Στη σύγχρονη μουσική σκηνή, θα υποδεχθούμε τους Waterboys (22/6), τον Βερολινέζο πιανίστα και συνθέτη Nils Frahm (23/6), ενώ στον κύκλο της jazz τον Gregory Porter (24/6).

Όσον αφορά την ελληνική μουσική, εμφανίσεις θα πραγματοποιήσουν οι Έλλη Πασπαλά (25/6) με special guest τον Vassilikos, και ο Γιάννης Αγγελάκας (3/7). Επίσης, την 1η Ιουλίου ο παγκοσμίου φήμης συνθέτης Alexandre Desplat θα διευθύνει την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ σε μια συναυλία που θα περιλαμβάνει τις σημαντικότερες κινηματογραφικές συνθέσεις του.

Οι James έρχονται στις 10 Ιουλίου για να γιορτάσουν τα 40 χρόνια της μουσικής τους πορείας στο πλαίσιο της περιοδείας James Lasted Orchestral Tour-40th Anniversary, συμπράττοντας με συμφωνική ορχήστρα 22 ατόμων και χορωδία γκόσπελ.

Πειραιώς 260 και GRAPE

Στο πλαίσιο της εξωστρέφειας των Ελλήνων δημιουργών δημιουργήθηκε η νέα πλατφόρμα, μια αγορά για τις ελληνικές παραστατικές τέχνες, GREEK AGORA OF PERFORMANCE (GRAPE), με ακρωνύμιο τίτλου εμπνευσμένο από τον θεό της αμπέλου και του θεάτρου, τον Διόνυσο, ενώ και φέτος συνεχίζονται οι δράσεις «Πάροδος – Πρόλογος – Έξοδος», εστιάζοντας στην οργανική σχέση ανάμεσα στη σύγχρονη παραστατική δημιουργία και στο αρχαίο δράμα.

Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα του φεστιβάλ, φιλοξενούνται και ομιλητές από τον κόσμο των γραμμάτων, των τεχνών και της διανόησης, σε κύκλο στοχαστικών συζητήσεων που αφορούν την έννοια της ελευθερίας.

Το πρόγραμμα της Πειραιώς 260 ανοίγει στις 19 και 20 Ιουνίου με τη νέα παράσταση «Der Wij/Βíι του πρωτοποριακού Ρώσου σκηνοθέτη του θεάτρου και του κινηματογράφου Kirill Serebrennikov, κάνοντας την αρχή στην προβολή των διεθνών παραγωγών.

Ο Ελβετός σκηνοθέτης Christoph Marthaler ανεβάζει την παράσταση «Das Weinen (Das Wähnen)/Λυγμός (Καημός)» (19-20/6) του ομόεθνού του Dieter Roth, ενώ στο πλαίσιο της διεθνούς συμπαραγωγής ο Amir Reza Koohestani ανεβάζει το «Blind Runner/Τυφλός Δρομέας» (20-21/6), θέτοντας καλλιτεχνικά τους προβληματισμούς του για τη σύγχρονη ιρανική κοινωνία.

Για πρώτη φορά έρχεται φέτος στην Ελλάδα ο Alexander Zeldin, με το έργο «The Confessions/Οι Eξομολογήσεις» (23-26/6), που αφηγείται τη ζωή μιας γυναίκας με πρωτογενές υλικό τις συζητήσεις με τη μητέρα του.

Μένοντας στην κατηγορία του θεάτρου, μετά το «Σχέδιο Μάρσαλ – A Path of Perspectives» της Νατάσας Τρανταφύλλη, τις «Σεζόν Γυναίκες – Οι Γυναίκες Επιστρέφουν» της Μαγδαλένας Ζήρα και την ερωτική περιπλάνηση των «Καζανόβα/Δον Ζουαν» που ενέπνευσαν σκηνοθετικά τον Στάθη Λιβαθινό, έρχεται στην Πειραιώς 260 η Έλλη Παπακωνσταντίνου με τις «Βάκχες», που αποτελούν μια πρωτότυπη ανάγνωση της ευριπίδειας τραγωδίας, όπου παντρεύει τον αρχαίο μύθο με την έρευνα πάνω στη ρευστότητα των φύλων, θέλοντας να μιλήσει για ένα σύμπαν μετα-αποκαλυπτικό (4-6/7).

Επίσης στα GRAPE, ο Παντελής Δεντάκης σκηνοθετεί «Το Ρόδο είναι Ρόδο» της Κατερίνας Λούβαρη Φασόη (30/6, 2 και 3/7), ένα έργο για τη διαφορετικότητα, εμπνευσμένο από την πραγματική ιστορία της Δήμητρας από τη Σκάλα Συκαμιάς της Λέσβου.

Η Ζωή Χατζηαντωνίου, αντλώντας από την ελλειπτικότητα του «Ρέκβιεμ», δημιουργεί με το έργο «Ρέκβιεμ για τη Φάνι Γκόλντμαν», βασισμένο στο έργο της Ingeborg Bachmann, ένα τοπίο αφηγηματικών σπαραγμάτων αντίστοιχο με το σύμπαν της Bachmann (17-20/7).

Σε επανάληψη, έπειτα από επιτυχημένες εμφανίσεις, θα φιλοξενηθεί στο Εθνικό Θέατρο «Η Δημοκρατία του Μπακλαβά» του Ανέστη Αζά (6, 7 και 8/7), όπου διατυπώνονται θεατρικά κωμικές καταστάσεις και αντιφάσεις της νεοελληνκής κοινωνίας και της εθνικής ταυτότητας, αρχής γενομένης από την εποχή της Επανάστασης του 1821 ως σήμερα.

Ο ανερχόμενος δημιουργός Mario Banushi, μετά το επιτυχημένο «Goodbye, Lindita», επιστρέφει στο Εθνικό Θέατρο με την performance «Taverna Miresia – Mario, Bella, Anastasia» (18-20/7), αποχαιρετώντας τον πατέρα του και καλωσορίζοντας τις προσωπικές του μνήμες, τη νοσταλγία και την ενηλικίωση με τις υπαρξιακές ανησυχίες που τη συνοδεύουν.

Ωδείο Αθηνών

Το Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου υποδέχεται στους ολοκαίνουριους χώρους του Ωδείου Αθηνών το Subset Festival, το οποίο δανείζεται έναν μαθηματικό όρο (υποσύνολο ⊆) για να ονομάσει ένα πρωτοποριακό φεστιβάλ νέας μουσικής που ενσωματώνει μεγάλη ποικιλία καλλιτεχνικών έργων, με επιμέλεια του Σταύρου Γασπαράτου.

Συμμετέχουν καταξιωμένα σχήματα σύγχρονης μουσικής, ελληνικά και ξένα (Ergon Ensemble, το καλλιτεχνικό δίδυμο Saber Rider | Vinyl -terror & -horror (21/6), MMMΔ & ALEM (L’Âge de l’Αbsolutisme LIVE, 22/6) και πρωτοποριακοί ηλεκτρονικοί μουσικοί απ’ όλη την Ευρώπη, Έλληνες [Saber Rider (21/6), πειράματα ηχητικού κολάζ με στοιχεία ambient και dream pop] αλλά και ξένοι [Robert Henke, Kali Malone με τις μινιμαλιστικές συνθέσεις (23/6), Hekla (23/6), Sébastien Roux (23/6)] κάποιοι από τους οποίους έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα.

Ειδική έμφαση θα δοθεί στην εξωστρέφεια του προγράμματος, με εργαστήρια από τους Trigger Happy (21-22/6), πρωτότυπο ηχητικό έργο εμψύχωσης ξεχασμένων μέσων, ΤΕΤΤΤΙΞ, Sébastien Roux και Robert Henke (CBM 8032, 24/6), σε συνεργασία με το Goethe-Institut Athen.

Χορός

Για τρίτη συνεχόμενη χρονιά η hip hop και street χορευτική σκηνή της Ελλάδας εκπροσωπείται δυναμικά στο φεστιβάλ μέσα από την ενότητα Layers of Street. Στον χώρο της Πειραιώς 260 θα παρουσιαστεί το έργο «Isadora Duncan/Ισιδώρα Ντάνκαν» (9-10/7) του χορογράφου Jerome Bel, που εστιάζει στη μορφή της οραματίστριας χορογράφου-μητέρας του μοντέρνου και σύγχρονου χορού, Ισιδώρας Ντάνκαν, και ανακαλύπτει κάτω από τη ρομαντική φιγούρα μια οραματίστρια χορογράφο.

Στο GRAPE εντάσσεται και το «Αγρίμι/ Fauve» της Λενιώς Κακλέα (19-20/7), μια παράσταση για την αγριότητα των σωμάτων, συνδέοντας τη χορογραφική δημιουργία με τον γεωγραφικό, περιβαλλοντικό και ποιητικό πλούτο των δασών.

Open Plan

Το φεστιβάλ επεκτείνει το πεδίο των καλλιτεχνικών του δράσεων με τη συνέχιση της άκρως επιτυχημένης πλατφόρμας Open Plan, που παρουσιάζει ψηφιακές καλλιτεχνικές δράσεις εμπνευσμένες από τον «Ύμνο εις την Ελευθερίαν», καθώς κλείνουν 200 χρόνια από τη συγγραφή του κορυφαίου ποιήματος του Διονυσίου Σολωμού.

Στο πλαίσιο αυτό, παρουσιάζεται το καλλιτεχνικό εγχείρημα «Freequencies/Ελεύθερες Συχνότητες», που αποτελείται από τέσσερα αυτόνομα ψηφιακά έργα, αναθέσεις της καλλιτεχνικής διεύθυνσης σε νέους καλλιτέχνες.

Οι δημιουργίες των νέων καλλιτεχνών προβάλλονται από την ιστοσελίδα, το youtube channel και τα άλλα social media του φεστιβάλ και το κοινό θα μπορεί να τα παρακολουθήσει και στο πλαίσιο εκδηλώσεων του καλλιτεχνικού προγράμματος 2023.

Μικρή και Μεγάλη Επίδαυρος

Χάρη στην υποστήριξη του ΥΠΠΟΑ, επαναλειτουργεί φέτος, έπειτα από 22 χρόνια, ο εκθεσιακός χώρος Επιδαύρου, με περιοδική έκθεση αφιερωμένη στη «Μήδεια» (7/7-26/8). Στις 7 Ιουλίου εγκαινιάζει την Επίδαυρο η παράσταση του Εθνικού Θεάτρου «Ιππόλυτος», έργο του Ευριπίδη, διά χειρός Κατερίνας Ευαγγελάτου, με μεγάλο καστ και έμπειρους μουσικούς επί σκηνής. Στη συνέχεια, η Λένα Κιτσοπούλου σκηνοθετεί τις «Σφήκες» του Αριστοφάνη, στις 14 και 15 Ioυλίου, για λογαριασμό του Εθνικού Θεάτρου.

Medea-Frank-Castorf

Παγκόσμια πρεμιέρα κάνει στις 21 και 22 Ιουλίου η «Μήδεια» του Frank Castorf, ως συνέχεια του κύκλου των αναθέσεων αρχαίων έργων σε κορυφαίους Ευρωπαίους σκηνοθέτες, που ξεκίνησε το 2021. Τέλη Ιουλίου (28 και 29) θα δούμε στην Επίδαυρο τα «Βατράχια» του Αριστοφάνη –μια κωμωδία με DNA τραγωδίας–, από την Έφη Μπίρμπα, σε διασκευή της ίδιας και των Άρη Σερβετάλη και Κωνσταντίνο Μπλάθρα, ο οποίος κάνει και τη μετάφραση.

Τον Αύγουστο αναμένεται ο «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Γιώργου Σκεύα (4 και 5), η ευριπίδεια «Εκάβη» της Ιούς Βουλγαράκη (11 και 12), με πολυμελή θίασο εξαιρετικών ηθοποιών και μουσικών και τη νέα μετάφραση της Ελένης Βαροπούλου, οι «Τρωάδες» του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία Χρήστου Σουγάρη (18 και 19) από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, και ο «Οιδίπους Τύραννος» του Σοφοκλή από τον Σίμο Κακάλα (25 και 26).

Στη Μικρή Επίδαυρο, με τη διοργάνωση του Studio Residency (25/6-2/7), συνεχίζει η Πάροδος, το διακαλλιτεχνικό ερευνητικό πρόγραμμα που εγκαινιάστηκε το 2021 με στόχο την ανανεωτική προσέγγιση στη δραματουργία του αρχαίου δράματος, αντλώντας έμπνευση από τη θεματική της ελευθερίας, με αφετηρία τον «Προμηθέα Δεσμώτη» του Αισχύλου. Τον γενικό συντονισμό και την καθοδήγηση έχει αναλάβει φέτος η σκηνοθέτιδα και δραματουργός Αργυρώ Χιώτη.

Στον κύκλο των Contemporary Ancients, πρεμιέρα θα κάνει η Έμιλυ Λουίζου με το «Συμπτώματα από την Έλλειψη Βάρους» του Γιάννη Σκαραγκά, εμπνευσμένο από τις «Ευμενίδες» του Αισχύλου ( 14-15/7), ενώ ακολουθεί ο Παντελής Φλατσούσης με το έργο «Θήβα: A Global Civil War», εμπνευσμένο από τους «Επτά επί Θήβας» του Αισχύλου (21-22/7).

Ακόμα, στο πλαίσιο των Contemporary Ancients θα παρουσιαστούν ο «Φιλοκτήτης» του Χρήστου Οικονόμου, σε σκηνοθεσία Σαράντου Γεωργίου Ζερβουλάκου (28-29/7), εμπνευσμένος από τον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή, και το έργο «Γίνεται Δέντρο το Πουλί;» του Χρήστου Χωμενίδη, σε σκηνοθεσία Τάκη Τζαμαργιά και δραματουργική επιμέλεια Ειρήνης Μουντράκη, εμπνευσμένο από τον «Ίωνα» του Ευριπίδη (4-5/8).

Με την κρητική λύρα του ο Ψαραντώνης θα μαγέψει μουσικά στις 8 Ιουλίου το κοινό, ενώ ο Σταμάτης Κραουνάκης θα υμνήσει μουσικά τον έρωτα στις 12 Αυγούστου με το «Έρως Ανίκατε Μάχαν» και special guest τη Λυδία Φωτοπούλου. Στις 19 Αυγούστου θα προβληθεί η ταινία «Φαίδρα» του Ζιλ Ντασέν.

• Περισσότερες πληροφορίες θα βρείτε στην επίσημη σελίδα του Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου.

 

Διαβάστε επίσης στην αθηΝΕΑ:

Είδαμε το «Στέλιο Ξύπνα!» | Η Αγάπη Πάλι θα Καλεί…

Ο «Μισάνθρωπος» σε Γραμμική Ανάγνωση

Είδαμε την «Εκάβη σε Ένα Ελληνικό Νησί» στο Θέατρο Αργώ

 

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΣ
Drama Queen
Drama Queen

Η Δέσποινα (Ντέπυ) Κορεντίνη είναι απόφοιτος της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών με μεταπτυχιακό στις Επιστήμες της Αγωγής. Ως γνήσια Αρσακειάδα με παράδοση στη φιλολογία, η συγγραφική και καλλιτεχνική φύση της εκδηλώθηκε από πολύ νωρίς. Το θέατρο ήταν και είναι πάντα το alter ego της. Πιστεύοντας ότι το θέατρο ωφελεί σημαντικά την ψυχική υγεία, βλέπει την κριτική περισσότερο ως δημιουργική αποτίμηση της σκηνοθετικής σύλληψης και παραγωγής του έργου. Αγαπά πολύ τη διδασκαλία, το διάβασμα (κουβαλάει πάντα ένα βιβλίο μαζί) και φυσικά το θέατρο, ενώ στις ελεύθερες ώρες της χορεύει στους λάτιν ρυθμούς.

DEI

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

Τα σημαντικότερα νέα της ημέρας, στο inbox σου κάθε μεσημέρι!

ΕΓΓPΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER

+