Το Μουσείο Μπενάκη προσεγγίζει την επέτειο των 200 ετών της Ελληνικής Επανάστασης μέσα από τη ματιά των συλλεκτών, θέλοντας να τονίσει τη σημασία της συλλεκτικής δραστηριότητας στο μουσειακό αφήγημα και στην έρευνα, παρουσιάζοντας την έκθεση “Το ’21 των Συλλεκτών”. Τέσσερις συλλέκτες συμμετέχουν ενεργά στην επιλογή των αντικειμένων και στην επιμέλεια της έκθεσης, προτείνοντας στο κοινό μία διαφορετική θεώρηση, η οποία δεν βασίζεται στην ιστορική αφήγηση αλλά στην καλλιτεχνική έκφραση μέσα από ποικίλα υλικά.
Πρώτη “Συνάντηση” με το Κοινό
Οι ιδιωτικές συλλογές των Νικήτα Σταυρινάκη και Ευαγγελίας Σταυρινάκη, Πέτρου Βέργου, Απόστολου Αργυριάδη και Stéphan Adler συστήνουν το φιλελληνικό ρεύμα του 19ου αιώνα μέσα από έργα υψηλής τέχνης, έργα διακοσμητικής τέχνης, πολύτιμα αρχεία και χρηστικά καθημερινά αντικείμενα που, στην πλειοψηφία τους, εκτίθενται για πρώτη φορά στο κοινό. Πρόκειται για πίνακες, χαρακτικά, ρολόγια, βεντάλιες, πορσελάνες και απλά καθημερινά αντικείμενα με παραστάσεις ηρώων και σκηνών του. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν επίσης έγγραφα και όπλα που χρησιμοποιήθηκαν κατά τον Αγώνα.
Οι ιδιωτικές συλλογές των Νικήτα Σταυρινάκη και Ευαγγελίας Σταυρινάκη, Πέτρου Βέργου, Απόστολου Αργυριάδη και Stéphan Adler συστήνουν το φιλελληνικό ρεύμα του 19ου αιώνα.
Τα εμβληματικά έργα τέχνης απεικονίζουν ηρωικές στιγμές της Επανάστασης, σπουδαίες προσωπικότητες και συμβολικές σκηνές ανώνυμων αγωνιστών και αριστοκρατών της εποχής σε πίνακες και γλυπτά αλλά και σε πορσελάνες, κεραμικά, λιθογραφίες. Η καθημερινή τριβή με ποικιλία μέσων και αντικειμένων δημιούργησε μία μόδα της εποχής, η οποία επηρέασε την κοινή γνώμη που με τη σειρά της πίεσε τις κυβερνήσεις να ενισχύσουν τον εθνικό αγώνα για ανεξαρτησία. Η μόδα εκείνη αποτέλεσε στη συνέχεια μία ξεχωριστή συλλεκτική κατηγορία, η οποία συνεχίζει να προκαλεί το ενδιαφέρον.
Μεγάλης Αξίας Εκθέματα
Στην έκθεση ξεχωρίζουν “Η Χάρτα” του Ρήγα Φεραίου, ένα κωδικοποιημένο διαβατήριο της Φιλικής Εταιρείας, το γλυπτό “Ο Νικητής” που δημιουργήθηκε στη Γαλλία στα μέσα του 19ου αιώνα, μία επιχρυσωμένη κοσμηματοθήκη που απεικονίζει μορφές με κοστούμια της Ελλάδας του 1825, το μαρμάρινο άγαλμα λαϊκής τεχνοτροπίας του Αθανάσιου Διάκου, αλλά και η αναμνηστική βεντάλια για τη φιλελληνική συναυλία που πραγματοποιήθηκε στο Vauxhall του Παρισίου στις 28 Απριλίου 1826.
Ακόμη, το μπρούντζινο άγαλμα που απεικονίζει τον Κωνσταντίνο Κανάρη και τον Ανδρέα Πιπίνο επάνω σε βάρκα διαφυγής να κατευθύνονται προς την οθωμανική ναυαρχίδα στη Χίο το 1822, ένα μονοκυάλι που χρησιμοποιήθηκε από φιλέλληνα αγωνιστή στη Ναυμαχία του Ναυαρίνου, πολλά σπουδαία φιλελληνικά μπρούντζινα ρολόγια με ιδιαίτερους συμβολισμούς και το δικό μου αγαπημένο έκθεμα, το “Παλληκάρι”, ένα μαρμαροθέτημα, δηλαδή είδος ψηφιδωτού που κατασκευάζεται από μικρά πλακίδια μαρμάρου κομμένα σε συγκεκριμένα σχήματα, το οποίο δημιουργήθηκε στην Ιταλία κατά το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα.
Η έκθεση, την οποία επιμελήθηκε η επιμελήτρια Μάρα Βερύκοκου και αποτελεί συνέχεια της έκθεσης “1821 Πριν και Μετά” και στεγάζεται στο Μουσείο Ελληνικού Πολιτισμού του Μουσείου Μπενάκη στην οδό Κουμπάρη 1, θα διαρκέσει έως τις 12 Σεπτεμβρίου 2021. Από την 1η Οκτωβρίου θα φιλοξενηθεί από το Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών στη Θεσσαλονίκη.
Περισσότερες περιπλανήσεις στον πολιτισμό από την αθηΝΕΑ:
ARTHENS: Tailor Made Ξεναγήσεις στην Τέχνη