18ο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου στο Λος Άντζελες

18ο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου στο Λος Άντζελες/ Καριοφίλια Καραμπέτη

Το Ελληνικό Φεστιβάλ Κινηματογράφου στο Λος Άντζελες (LAGFF) έκανε την πρεμιέρα του στο Harmony Gold Theater του Χόλιγουντ με την προβολή της ταινίας «Animal». Η ταινία είχε προβληθεί σε πολλά διεθνή φεστιβάλ και είχε κερδίσει τον Χρυσό Αλέξανδρο στη Θεσσαλονίκη το 2023.

Η σκηνοθέτις Σοφία Εξάρχου και η ηθοποιός Φλομαρία Παπαδάκη παραβρέθηκαν στην πρεμιέρα και απάντησαν σε ερωτήσεις των θεατών μετά την προβολή. Η ταινία περιστρέφεται γύρω από τη ζωή μιας ομάδας ανιματέρ που παρουσιάζει κάθε βράδυ το καλλιτεχνικό της πρόγραμμα στους μικρομεσαίους παραθεριστές του ξενοδοχείου Mirage, στη Χερσόνησο της Κρήτης.

Πρόκειται για μια διεθνή παραγωγή και, όπως είπε η Σοφία Εξάρχου, χρειάστηκαν αρκετά χρόνια για να βρεθούν τα απαραίτητα χρήματα για την ολοκλήρωσή της. Επικεφαλής της ομάδας των ανιματέρ είναι η Κάλια, η οποία εργάζεται ήδη στο ξενοδοχείο για πολλά χρόνια και έχει αρχίσει να αισθάνεται εγκλωβισμένη σε ένα επάγγελμα χωρίς προοπτική. Τον ρόλο της Κάλιας υποδύεται η υπέροχη Δήμητρα Βλαγκοπούλου, που βραβεύτηκε στο φεστιβάλ του Locarno το 2023.

Στη δυναμική ερμηνεία της Βλαγκοπούλου απεικονίζονται η απόγνωση, η κατάθλιψη, η συναισθηματική απομόνωση αλλά και οι πρόσκαιρες στιγμές απόλαυσης στις βραδινές εξόδους της μετά τις παραστάσεις. Αποκάλυψη της ταινίας είναι η Φλομαρία Παπαδάκη στον ρόλο της Εύας, της καινούργιας ανιματέρ στην ομάδα.

Μιλώντας για την Εύα, η ηθοποιός είπε ότι «είχε μια ιστορία περίπλοκη, αντιφατική, θλιβερή, γεμάτη ελπίδα και επιθυμία. Η μοναδική μου έγνοια ήταν να την αφηγηθώ με ειλικρίνεια».

Ήταν η πρώτη συμμετοχή σε ταινία μεγάλου μήκους της Παπαδάκη – όταν ξεκίνησε την οντισιόν ήταν ακόμα φοιτήτρια της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου. Σε συνομιλία μας, η σκηνοθέτις Σοφία Εξάρχου είπε ότι το κίνητρο για να γυρίσει την ταινία «ήταν οι πολλές αρνητικές επιπτώσεις του τουρισμού όχι μόνο στους εργαζόμενους, αλλά και στο κοινωνικό σύνολο. Η πρόθεσή μου ήταν η ταινία να μη λάβει μέρος σε ένα ξενοδοχείο πολυτελείας, αλλά σε κατάλυμα με τουρίστες μικρομεσαίας τάξης από χώρες της Ανατολικής Ευρώπης και γι’ αυτό και αρκετοί από τους καλλιτέχνες είναι από αυτές τις χώρες. Οι συνθήκες εργασίας των εποχικών υπαλλήλων στον τουρισμό δεν ειναι καλές και η ταινία θέλει να ρίξει φως στους υπεύθυνους».

18ο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου στο Λος Άντζελες

«Φόνισσα»

Το φεστιβάλ έκλεισε με την προβολή της πολυαναμενόμενης ταινίας «Φόνισσα», που είχε πολύ μεγάλη εισπρακτική επιτυχία στην Ελλάδα. Η βραβευμένη ενδυματολόγος Εύα Νάθενα βρίσκεται για πρώτη φορά στην καρέκλα του σκηνοθέτη, ενώ το σενάριο υπογράφει η γνωστή και από την «Ευτυχία» Κατερίνα Μπέη.

Αυτή είναι η δεύτερη φορά που ζωντανεύει στη μεγάλη οθόνη το μυθιστόρημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη και σίγουρα επρόκειτο για μια ριψοκίνδυνη επιλογή. Στο επίκεντρο της ταινίας είναι ο νόμος της προίκας και η πολύτεκνη χήρα Χαδούλα – γνωστή  ως Φραγκογιαννού. Τον εξαιρετικά απαιτητικό ρόλο της Χαδούλας αναλαμβάνει μια από τις πιο ταλαντούχες Ελληνίδες ηθοποιούς, η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη.

Η Χαδούλα είναι μια πολύτεκνη χήρα που μεγάλωσε σε μια οικογένεια με απίστευτες δυσκολίες και ψυχολογικές πιέσεις μέσα σε μια αυταρχική πατριαρχική κοινωνία. Ο θεσμός της προίκας ήταν εξουθενωτικός για τις οικογένειες που δεν είχαν την οικονομική δυνατότητα,  με αποτέλεσμα οι ίδιοι οι γονείς να θέλουν τα κορίτσια τους νεκρά!

Η Χαδούλα που έβλεπε την κοινωνική αδικία αποφάσισε ότι θα έπρεπε να απαλλάξει τα μικρά κορίτσια από μια μαρτυρική ζωή και αρχίζει μια σειρά από φόνους βρεφών, μεταξύ των οποίων την εγγονή της, αλλά και πεντάχρονων κοριτσιών. Τα εγκλήματα είναι φυσικά αποτρόπαια και οι σκηνές ανατριχιαστικές, αλλά η συγκλονιστική ερμηνεία της Καραμπέτη καταφέρνει να εκφράσει την εσωτερική ψυχική διαταραχή που νιώθει η γυναίκα αυτή που, αν και είναι πεπεισμένη ότι οι φόνοι που διαπράττει είναι η μόνη σωτήρια λύση, εντούτοις νιώθει τύψεις και αναζητά επιβεβαίωση από μια ανώτερη δύναμη.

Σε συνομιλία μου με την Καραμπέτη και τη Νάθενα, τόνισαν ότι η ταινία είναι και μια καταγγελία για τους ηθικούς αυτουργούς που δημιούργησαν τις μαρτυρικές συνθήκες υπό τις οποίες ζούσαν οι γυναίκες εκείνη την εποχή και οι οποίες οδήγησαν τη Χαδούλα να μετατραπεί από θύμα σε θύτη.

Ο αναχρονιστικός θεσμός της προίκας καταργήθηκε διά νόμου από την πρώτη κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και ήταν η πρώτη φορά που έγινε ένα βήμα εξίσωσης της γυναίκας με τον άνδρα σε νομικό πλαίσιο. Φυσικά, υπάρχουν ακόμα αρκετά άλλα εμπόδια στον δρόμο της κοινωνικής ισότητας της γυναίκας.

18ο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου στο Λος Άντζελες

Κάποιες Σκηνές Ακόμη

Το LAGFF 2024 πρόβαλε πάνω από 80 ταινίες κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ. Μια από αυτές ήταν η «Mary, Marianna, Maria, the Unsung Greek Years of Maria Callas», μια συμπαραγωγή της Ελληνικής Εθνικής Όπερας. Το ντοκιμαντέρ εξετάζει την εξέλιξη της Κάλλας στα πρώτα χρόνια της καριέρας της, τα δύσκολα χρόνια της Κατοχής και του Εμφυλίου, και τα εμπόδια που συνάντησε και ξεπέρασε για να γίνει η παγκοσμίου φήμης σοπράνο. Είναι ένα από τα καλυτέρα ντοκιμαντέρ που έχω δει τα τελευταία χρόνια.

Μια άλλη πολύ αξιόλογη ταινία ήταν ο «Καπετάν Μιχάλης», σε σκηνοθεσία και σενάριο του Κώστα Χαραλάμπους, βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Νίκου Καζαντζάκη, με πρωταγωνιστές τον έξοχο Αιμίλιο Χειλάκη στον πρωταγωνιστικό ρόλο, την Τζένη Καζάκου σε μια υπέροχη ερμηνεία της χειραγωγημένης ερωμένης Εμινέ και τον Αλέκο Συσσοβίτη στον ρόλο του αδελφοποιτού Νουρήμπεη.

Η ταινία μας μεταφέρει στην εποχή της τουρκοκρατούμενης Κρήτης του 1889 και ο Χειλάκης εκφράζει δεξιοτεχνικά τη φλογερή επιθυμία του Καπετάν Μιχάλη να δει την πατρίδα του ελεύθερη, καθώς και τη σύγκρουση των συναισθημάτων του όταν ερωτεύεται τη σύντροφο του αδελφοποιτού του.

18ο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου στο Λος Άντζελες

ERTFLIX International

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε η παρουσία του ERTFLIX International, που φέτος συμμετείχε ως χορηγος του LAGFF. Τα τελευταία 4 χρόνια, το  ERTFLIX είχε μια φοβερή ανοδική πορεία – είναι η Νο 1 ελληνική πλατφόρμα της ΕΡΤ, που τώρα είναι διαθέσιμη και στους Έλληνες ομογενείς όλου του κόσμου.

Κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ, το ERTFLIX International πραγματοποίησε ειδική παρουσίαση σε επαγγελματίες του οπτικοακουστικού χώρου. Την ίδια ημέρα, επίσης, σε συνεργασία με το φεστιβάλ και το Ελληνικό Προξενείο του Λος Άντζελες, πραγματοποιήθηκε συζήτηση για την τηλεοπτική παραγωγή.

Ο κ. Ιωάννης Γρηγοράς από τη Διεύθυνση Αποδήμου Ελληνισμού της ΕΡΤ μίλησε για την εμπειρία του: «Αυτή ήταν η πρώτη συμμετοχή μου στο LAGFF και ήταν μια ιδιαίτερα συγκινητική εμπειρία. Συνάντησα πολλούς ανθρώπους ελληνικής καταγωγής που όχι μόνο διατηρούν τον πολιτισμό μας ζωντανό, αλλά και προωθούν ενεργά την ελληνική κληρονομιά όπου και αν βρίσκονται. Συγχαρητήρια σε κάθε μέλος του LAGFF και ένα ιδιαίτερο ευχαριστώ στη γενική πρόξενο της Ελλάδας στο Λος Άντζελες Χριστίνα Βαλασσοπούλου, για τη συμβολή της στις κοινές μας προσπάθειες να υποστηρίζουμε τους Έλληνες που ζουν στο εξωτερικό».

Οικοδέσποινα της τελετής λήξης, The Orpheus Awards, ήταν η κωμικός Αριάννα Παπαλεξόπουλος και παρουσιάστρια των βραβείων για τις ταινίες μικρού μήκους η δημοφιλής ηθοποιός και παραγωγός Μαρία Κορινθίου. Πριν από την άφιξή της στο Λος Άντζελες για να παραβρεθεί στο Ελληνικο Φεστιβάλ Κινηματογράφου, η ηθοποιός είχε πάει στη Βοστώνη, προσκεκλημένη του Maliotis Cultural Center of the Hellenic College Holy Cross, όπου μίλησε για τη διάσωση και διάδοση της ελληνικής γλώσσας στην ομογένεια. Η ηθοποιός, που έχει σπουδάσει στην Αμερική, ήταν εντυπωσιασμένη από την αγάπη της ομογένειας για την Ελλάδα.

Στην κατηγορία των ταινιών μικρού μήκους νικήτρια αναδείχθηκε η ταινία του Φοίβου Ήμελλου «Wings». Το Βραβείο Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας απονεμήθηκε στη Δήμητρα Βλαγκοπουλου για το «Animal», το οποίο κέρδισε και το βραβείο Καλύτερης Ταινίας. Special Jury Award παρέλαβαν η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη και η Εύα Νάθενα («Φόνισσα»). Το Βραβείο Σκηνοθεσίας δόθηκε στον Αντώνη Φλωρίδη για την ταινία του «Africa Star».

Ραντεβού του χρόνου!

 

Διαβάστε επίσης στην αθηΝΕΑ:

«Στέλλα, Κρατάω Βιβλίο!» | Δύο Βιβλία, Ένας Συγγραφέας: Yasunari Kawabata

Το Εξαιρετικό «Baby Reindeer» και το Κουβάρι της Κακοποίησης

Ο Jerry Seinfeld ή η Ανεκτίμητη Αξία της Low Stakes Διασκέδασης

Ο Βασίλης Παπουτσής σπούδασε Μedia Μanagement -δηλαδή κινηματογράφο, τηλεόραση και σενάριο- στο Πανεπιστήμιο του CSUN στο Λος Άντζελες. 'Εχει αρθρογραφήσει στα μεγαλύτερα ελληνοαμερικανικά έντυπα, καλύπτοντας θέματα κοινωνικού ενδιαφέροντος, ενώ έχει ασχοληθεί και με το πολιτικό και το πολιτιστικό ρεπορτάζ. Του αρέσει επίσης να φωτογραφίζει τις διάφορες περιοχές της πόλης του Λος Άντζελες και να περπατάει στην όμορφη παραλία της Σάντα Μόνικα.

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

Τα σημαντικότερα νέα της ημέρας, στο inbox σου κάθε μεσημέρι!

ΕΓΓPΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER

+