Βιβλία για τo Καλοκαίρι | Αναγνώστες και Συντάκτες Προτείνουν

Από τις πιο ωραίες στιγμές των διακοπών είναι αυτή που ανοίγεις ένα βιβλίο και αρχίζεις να «ταξιδεύεις». Να σου αρέσει τόσο που να καθυστερείς να πας στο ραντεβού με τις παρέες, να θες στα κρυφά να γυρίσεις στο δωμάτιο για να διαβάσεις μερικές σελίδες προτού κοιμηθείς. Να σου αρέσει τόσο που να θυμάσαι ποιο καλοκαίρι το διάβασες, στην Αμοργό, στο εξοχικό, στο πλοίο, στο μπαλκόνι, να το συνδέεις άμεσα με έναν τόπο ως αναπόσπαστο κομμάτι των ράθυμων εκείνων ημερών. Βιβλία για το καλοκαίρι λοιπόν!

Πριν από ένα μήνα ζητήσαμε να μας στείλετε τις δικές σας αναγνωστικές προτάσεις για το καλοκαίρι. Παράλληλα, οι συντάκτες της αθηΝΕΑς έβαλαν και αυτοί το… ραφάκι τους, επιλέγοντας νέες εκδόσεις.

Ας τα δούμε μαζί και ας ευχηθούμε –τι άλλο;– πολλά μπάνια, παγωτά και βιβλία.

Φιλί που Έμοιαζε με Αντίο | Άρης Αποστολάκης | Εκδόσεις Πνοή

«Παιδί μου, θα σ’ τα πω όλα. Όσες σελίδες κι αν χρειαστεί να σου γράψω, αποφάσισα πως μέχρι τα μεσάνυχτα θα σ’ τα έχω αποτυπώσει όλα εδώ. Κάνε κουράγιο για να τ’ αντέξεις. Πληρώσατε τα εγκλήματά μας. Εμείς όμως τα πληρώσαμε με τα νιάτα μας. Μη νομίζεις πως γλιτώσαμε. Κι εγώ κι εκείνη μείναμε σ’ έναν γάμο που δεν θέλαμε ή που δεν μας ήθελε. Ίδιο αποτέλεσμα. Ισόπαλες μοίρες».

Το πρώτο φιλί που αντάλλαξαν η Ρεγγίνα και ο Πέτρος έμοιαζε με αντίο. Καταδικασμένοι απ’ την αρχή να πληρώνουν αμαρτίες μητρικές, πάλευαν ν’ αλλάξουν τη μοίρα τους και να ενώσουν τις ζωές τους. Δύο μάνες, η Δέσποινα και η Αργυρώ, έθαψαν τα εγκλήματά τους κάτω απ’ τη σιωπή. Όμως για πόσο καιρό τα μυστικά τους θα μένουν στο σκοτάδι; Ποιες από τις δέκα εντολές είχαν παραβεί; Ένα τραγικό συμβάν. Ψυχές που ζητούν δικαίωση. Δύο φόνοι και μία εξαφάνιση.

Μια ιστορία συγκλονιστική γεννιέται στα βουνά της Ευρυτανίας, ταξιδεύει στα πέρατα του κόσμου, ως τα εκθαμβωτικά φώτα της Νέας Υόρκης και την Αιώνια Πόλη, ώσπου να φυλαχθεί μέσα στους θρύλους της Φολεγάνδρου.

Χρονοκαταφύγιο | Georgi Gospodinov | Εκδόσεις Ίκαρος

Ένα Austerικού τύπου, ευφάνταστο ανάγνωσμα, όπως το περιέγραψε η καλή φίλη της αθηΝΕΑς. Το διαβάσαμε και εμείς και καταλάβαμε γιατί κέρδισε το Booker 2023. Συνταγή επιτυχίας: ένας μυστηριώδης ήρωας παρέα με έναν αφηγητή-κυνηγό του παρελθόντος, ένα ανελέητο παιχνίδι με το παρελθόν και νοσταλγία. Βαθιά αίσθηση της δύναμης των λέξεων και της ανθρώπινης ιλαροτραγωδίας. Προσθέστε βαλκανικό χιούμορ, βαρύ ταμπεραμέντο και «βουλγαρική γκρίνια».

Διαβάστε το σχετικό άρθρο εδώ (και σας το προτείνουμε ανεπιφύλακτα).

Η Πληροφορία | Martin Amis | Εκδόσεις Πατάκη

Ακόμα μια πρόταση από αναγνώστρια που το χαρακτηρίζει ως «ένα από τα πιο επιδραστικά βιβλία της ζωής». Δεν υπάρχουν πολλοί τρόποι για να πληγώσει ένας συγγραφέας κάποιον άλλο συγγραφέα. Ακόμη και αν ο κόσμος της λογοτεχνίας ήταν τόσο διεφθαρμένος όσο θα ήθελαν ορισμένοι, ένας συγγραφέας δεν μπορεί να κάνει σοβαρή ζημιά σε κάποιον αντίπαλό του.

Αυτό είναι το δυσάρεστο συμπέρασμα στο οποίο φτάνει ο Ρίτσαρντ Ταλ, ένας αποτυχημένος συγγραφέας, όταν συλλογίζεται την ενοχλητική επιτυχία του καλύτερου φίλου και χειρότερου εχθρού του, του Γκουίν Μπάρρυ. Μια αρνητική κριτική, μια χυδαία παρουσίαση; Κάτι τέτοιο μπορεί να πονούσε τον Γκουίν Μπάρρυ, αλλά δε θα το πλήγωνε. Έτσι, ο Ρίτσαρντ Ταλ αναγκάζεται να στραφεί αλλού, στα όπλα του έξω κόσμου –αποπλανήσεις και δαιμόνια, φάρσες, πνευματικά παιχνίδια, παγίδες, σαμποτάζ–, ώσπου τελικά βρίσκει αυτό που έψαχνε: έναν πραγματικό επαγγελματία, κάποιον που πληγώνει κόσμο για το χρήμα.

Να σημειώσουμε ότι ο Amis απεβίωσε τον Μάιο του 2023 και το βιβλίο είναι εξαντλημένο στον εκδότη.

Με Ανοιχτό Βιβλίο | Massimo Recalcati | Εκδόσεις Κέλευθος

Ποια η διαφορά ενός βιβλίου και ενός ανοιχτού βιβλίου; To ανοιχτό βιβλίο είναι η συνάντηση με κομμάτια του εαυτού μας που είχαμε ξεχάσει ή που ακόμα δεν γνωρίζουμε.

Ο Massimo Recalcati μας μιλάει για τη δική του συνάντηση με τη «Ναυτία» του Sartre, την «Οδύσσεια» του Ομήρου, τα «Γραπτά» του Lacan, τη «Θεία Κωμωδία» του Δάντη και όλα τα βιβλία που αγάπησε επειδή αναμείχθηκαν με τη δική του γλώσσα, επειδή δεν τα διάβασε μόνο, αλλά διαβάστηκε από αυτά. Και έτσι παρουσιάζει μέσα από τα βιωματικά του αναγνώσματα τον τρόπο με τον οποίο ένα βιβλίο ανασυνθέτει την ταυτότητά μας, δημιουργώντας ένα άνοιγμα προς τη ζωή. Γιατί τα βιβλία δεν είναι ποτέ μόνο βιβλία.

Τσιτσιμπού, η Μάγισσα της Πίστας | Αύγουστος Κορτώ | Εκδόσεις Πατάκη

Ένας σύγχρονος μύθος για μια μυθική τραγουδίστρια, μια φωνή γεννημένη από πόνο και σεβντά, μια φωνή ζωής και θανάτου, και για το μαγικό της πέρασμα μέσα απ’ την ιστορία του ελληνικού τραγουδιού.

Γέρασε η Τσιτσιμπού –η θρυλική ρεμπέτισσα, η φωνή που γέμιζε κέντρα και ράγιζε ποτήρια και καρδιές– κι αναρωτιέται αν έμεινε κανείς να τη θυμάται. Κι έτσι, οπλισμένη μ’ ένα κασετοφωνάκι, αρχινά να λέει την ιστορία της, για να ξορκίσει τη λήθη. Θυμάται τη φρίκη της Κατοχής, την ορφάνια, την αδέσποτη καλοσύνη, τη μέρα που το σπάνιο λαρύγγι της φανερώθηκε σαν θαύμα, το αναπάντεχο σουξέ του Τσιτσάνη που της άνοιξε την πόρτα της δόξας.

Κι έπειτα… Έρωτες που έσβησαν σαν τα φώτα της πίστας το χάραμα, φίλοι που χάθηκαν στην ομίχλη του χρόνου. Μα η Τσιτσιμπού δεν το βάζει κάτω: η τρυφερότητα παραμονεύει παντού. Τα όνειρα δεν γερνάνε.

ΦΑΚΕΛΟΣ Α.Ι.Ν.Ι.Γ.Μ.Α. | Δημήτρης Χασαπάκης | Εκδόσεις Οξύ

Ο «ΦΑΚΕΛΟΣ Α.Ι.Ν.Ι.Γ.Μ.Α.» είναι το πιο πρωτότυπο βιβλίο γρίφων που έχετε πιάσει ποτέ στα χέρια σας! Σε αυτό το μοναδικό, διαδραστικό βιβλίο, οι αναγνώστες καλούνται να λύσουν συναρπαστικά μυστήρια σε κάθε σελίδα και να συλλέξουν στοιχεία-κλειδιά, δίνοντας τις απαντήσεις σε μια ειδικά διαμορφωμένη διαδικτυακή πλατφόρμα.

O ΦΑΚΕΛΟΣ Α.Ι.Ν.Ι.Γ.Μ.Α. είναι ένας «τόπος» γεμάτος μυστήρια μέσα στον οποίο κινδυνεύεις να χαθείς. Πρέπει να προχωρήσεις με προσοχή, να αποκτήσεις όλα τα στοιχεία-κλειδιά και να δώσεις τις σωστές απαντήσεις στο site του βιβλίου.

Ο συγγραφέας Δημήτρης Χασαπάκης, δημιουργός των best seller διαδραστικών βιβλίων «The Cypher Files» και «Journal 29», τα οποία κυκλοφορούν σε πολλές χώρες κερδίζοντας φανατικούς αναγνώστες-παίκτες, μεταφέρει το πρώτο βιβλίο του και το site που το συνοδεύει, επιτέλους, και στα ελληνικά!

Βελονιές της Πρωτοπορίας | Ζέφη Κόλια | Μεταίχμιο

Σε 330 συν 32 σελίδες η Ζέφη Κόλια, με όχημα crop tops, deux pieces, καπέλα, εσώρουχα, υφάσματα και μικρά μαύρα φορέματα, ουσιαστικά συγκεντρώνει όσα συνέβησαν αυτόν τον παράξενο, πλούσιο σε προφορικές και γραπτές μαρτυρίες, αιώνα. Πυκνό, χωρισμένο χρονολογικά από τις αρχές του 20ού αιώνα μέχρι το τέλος του, συσχετίζει χωρίς περιττά λόγια τα γεγονότα που άμεσα ή έμμεσα επηρέασαν τη μόδα.

Η ιστορία κυλάει με ενδιαφέρον. Μαθαίνουμε ότι δεν ήταν τυχαίο ότι κόντυναν οι φούστες ή ότι το κόκκινο κραγιόν αποτέλεσε «δήλωση» χειραφέτησης. Διαβάζουμε τον τρόπο με τον οποίο επέδρασαν οι πόλεμοι στη μόδα, αλλά και πώς το ντύσιμο αποτέλεσε σε μόνιμη βάση κοινωνική και ατομική έκφραση.

Διαβάστε και την κριτική μας για το βιβλίο εδώ.

Δωμάτια με Δόντια και Άλλες Κοφτερές Ιστορίες | Έλσα Κορνέτη | Εκδόσεις Μελάνι

«…Ήταν ένας ήχος στριγκός και διαπεραστικός που δύσκολα μπορούσε κανείς με αληθοφάνεια να περιγράψει χωρίς ν’ ανατριχιάσει. Ξεχυνόταν από χαραμάδες, από πόρτες κοινές, από πόρτες ασφαλείας, από παράθυρα κι άλλα ανοίγματα, διαπότιζε τον αέρα με ήχους εφιαλτικούς με μια γκάμα από τριξίματα και κροταλίσματα που έμοιαζε ανεξάντλητη, σαν να προερχόταν από μια στρατιά ζόμπι που ξεχύθηκε από τα νεκροταφεία τρικλίζοντας προς την πόλη. Ένας ήχος ξερός κι επαναληπτικός από κροτάλισμα δοντιών κι από μασέλες που έτριζαν τα δόντια. Μια άγρια μουσική έβγαινε από σφιγμένα δόντια κάθε τύπου και κάθε μεγέθους που τις νύχτες όλο ανησυχία, υποσυνείδητο άγχος κι αϋπνία κροτάλιζαν χορεύοντας στον εφιαλτικό σκοπό της…»

Πρωταγωνιστές ανυποψίαστοι, επιπόλαιοι, ηδονικοί, άτυχοι, παράξενοι, φοβικοί και τρομοκρατημένοι –κυρίως όμως τύποι καθημερινοί– που ζουν και επιζούν καταναλώνοντας ματωμένα κομμάτια ωμής πραγματικότητας ή αγκαθωτής φαντασιοπληξίας.

Η Έλσα Κορνέτη αφηγείται τη σύγχρονη ζωή με μια ποικιλία από φιγούρες που έμαθαν να υπερίπτανται, αλλά και να επιπλέουν, σε ανήσυχους και ταπεινωτικούς καιρούς, πρόσωπα που ήρθαν κι άραξαν σε ένα σύμπαν όπου η ακοή και η μνήμη συνυπάρχουν δαιμονικά κι αγγελικά στην αγωνία της αναμέτρησης με το πεπρωμένο των μικρών και μεγάλων καταναγκασμών.

Η Ήρα Δεν Ήταν Ζηλιάρα | Αστερόπη Λαζαρίδου | Εκδόσεις Καστανιώτη

Ποια γυναίκα δεν έχει ακούσει ότι είναι ζηλιάρα, γλωσσού, τρελή, υστερική, άσχημη, χοντρή, τεκνατζού, καριόλα, πουτάνα; Ότι θα μείνει γεροντοκόρη; Ότι φταίει για όλα; Γιατί είναι λάθος ν’ αγαπήσουμε κάποιον νεότερο μας;

Γιατί όλοι μιλούν για σεξ αλλά κανείς δεν κάνει; Ξεκινώντας από την Ήρα, την πιο παρεξηγημένη θεά όλων των εποχών, η Αστερόπη Λαζαρίδου, στο δεύτερο βιβλίο της, αναζητά δικαίωση κόντρα στα στερεότυπα. Μέσα από ιστορίες βγαλμένες από τη δική της ζωή και βιώματα πολλών ακόμη γυναικών, η συγγραφέας σχολιάζει με τόλμη και χιούμορ όσα παθαίνετε επειδή ακριβώς είστε γένους θηλυκού.

Νάρκισσοι που σε φτάνουν στα όριά σου, μια κοινωνία που σχολιάζει αν είσαι μόνη και άτεκνη, σύντροφοι που ζητούν να φέρετε «μια όμορφη φίλη σου» για τρίο, το ταλέντο να επιβιώνετε σε δύσκολες συνθήκες, παρελαύνουν σ’ αυτές τις ανατρεπτικές και απολαυστικές σελίδες. Το κίνημα του #MeToo, ιστορίες παρενόχλησης και κακοποίησης, γυναικοκτονίες, αδιέξοδοι έρωτες, τραγελαφικά βράδια στη μεθυσμένη Αθήνα.

Ένα βιβλίο-ψηφιδωτό της γυναικείας εμπειρίας, που αποτινάζει μία μία τις ταμπέλες κατά των γυναικών. Σαν το μυστικό ημερολόγιο που θα κρατούσαμε, αν μιλούσαμε τόσο ανοιχτά ακόμη και στον ίδιο μας τον εαυτό.

Η Λίμπιντο των Αγγέλων | Νίκος Μάντζιος | Εκδόσεις Γραφή

Η Κορίνα, μια σύγχρονη κοπέλα που ονειρεύεται να σπουδάσει στη Φιλοσοφική και λάτρης της αρχαίας Ελλάδας, ξυπνάει στο κρεβάτι ενός νοσοκομείου.

Καθηλωμένη σε αναπηρικό αμαξίδιο, σε μια πολύ ευαίσθητη ηλικία και κάτω από συνθήκες τραγικές –όταν αποφάσισε να κάνει για πρώτη φορά έρωτα κατά τις καλοκαιρινές διακοπές στο χωριό του πατέρα της με τον πρώτο της, νεανικό έρωτα, τον Στάικο– αρχίζει μια ατέλειωτη πάλη επιβίωσης και αναγέννησης.

Παρακολουθούμε σε πρωτοπρόσωπη αφήγηση τη ζωή της ηρωίδας πριν από το μοιραίο ατύχημα και μετά από αυτό, μέσα από αναδρομές στον χρόνο.

Πράγματα που Σκέφτεται η Παρθένος Μαρία Καπνίζοντας Κρυφά στο Μπάνιο | Αλεξάνδρα Κ* | Εκδόσεις Πατάκη

Είκοσι διηγήματα. Είκοσι ιστορίες «για καλές μαθήτριες, σκυμμένες πάντα πάνω από μια λάθος εξίσωση». Αφιλτράριστες, ωμές κι όμως συγκινητικές μέσα στην άγρια αλήθεια τους.

Οι «ρόλοι» και τα «πρότυπα» συγκρούονται με τις πραγματικές γυναίκες-ανθρώπους. Σε μια κοινωνία που αγιοποιεί ή δαιμονοποιεί τη γυναικεία φύση, οι ίδιες οι γυναίκες συνειδητοποιούν πως μπορούν, θέλουν και προτιμούν να στριφογυρνάνε στον χώρο ανάμεσα στα δύο άκρα, αποκηρύσσοντας όλα τα στερεότυπα που τις ακολουθούν γενιές τώρα.

Η Αλεξάνδρα Κ* ξύνει πληγές. Τις ματώνει έτσι που –ίσως– να επουλωθούν σωστότερα. Σκληρές ιστορίες, κρυμμένες επιθυμίες, απωθημένα, τραύματα, παθήματα, μαθήματα. Οι γυναίκες σε ένα άνισο παιχνίδι, στο οποίο συχνά αξίζει να πουν «ευχαριστώ, δεν παίζω».

Η γραφή της Αλεξάνδρας Κ* κοφτερή, ακομπλεξάριστη, διαυγής και εξαιρετικά ευφυής. Κάθε διήγημα έχει τη δική του υπόσταση, το δικό του αφηγηματικό ύφος και κάπου, κάπως, έναν καλό αιφνιδιασμό που σε κάνει να θέλεις να το ξαναδιαβάσεις για να «πιάσεις» την ουσία που κρύβεται ανάμεσα στις γραμμές και πίσω από τις λέξεις.

Μήπως τελικά οι «καλές μαθήτριες» δεν χρειάζεται να λύσουν καμία εξίσωση;

 

Διαβάστε επίσης στην αθηΝΕΑ: 

Cormac McCarthy | Το Αντίο Ενός Μέγιστου

Βιβλία, E-Books ή Audio Books; Κανένα… Τρίλημμα!

Ο «Θησαυρός της Βαγίας» σε Graphic Novel | Αυτά Είναι Καλό να Γίνονται

 

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΣ

Ο Άρης Γαβριελάτος είναι κοινωνιολόγος με μεταπτυχιακές σπουδες στον Κοινωνικό Αποκλεισμό και το Φύλο.

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

Τα σημαντικότερα νέα της ημέρας, στο inbox σου κάθε μεσημέρι!

ΕΓΓPΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER

+