Η αντιπαράθεση μεταξύ των εταιρειών παραγωγής και των σεναριογράφων που ξεκίνησε πριν από μερικούς μήνες πήρε δραματική τροπή, καθώς η ‘Ενωση των Ηθοποιών (SAG-AFTRA) κήρυξε τη δική της απεργία όταν, έπειτα από εβδομάδες διαπραγματεύσεων, δεν επιλυθήκαν οι σοβαρές, ανάμεσα στις δυο πλευρές, διαφωνίες.
Η Ισχύς εν τη Ενώσει
Η κάθοδος στην απεργία της Ένωσης Ηθοποιών ενώνεται με αυτή των σεναριογράφων –οι οποίοι απεργούν από τον Μάιο– και της δίνει καινούργια δυναμική, με την υποστήριξη των 160.000 μελών της.
Η σκληρή πραγματικότητα είναι ότι τα μέλη μόνο σε ποσοστό 10% μπορούν να ζήσουν ως επαγγελματίες. Οι πιο πολλοί δυσκολεύονται να βγάλουν τα 26.000 δολάρια εισόδημα τον χρόνο που είναι το όριο ώστε να έχουν την υγειονομική περίθαλψη που προσφέρει η ένωσή τους.
Οι πρόσφατες προκλητικές δηλώσεις του διευθύνοντος συμβούλου της Disney, Bob Iger –ο εξωφρενικός μισθός του οποίου φέτος πλησιάζει τα 27 εκατομμύρια δολάρια–, που σε συνέντευξη του απαξίωσε τις απαιτήσεις των ηθοποιών ως μη ρεαλιστικές, πυροδότησε τη θυελλώδη αντίδραση της προσέδρου της ένωσης, Fran Drescher, η οποία χαρακτήρισε τις δηλώσεις του εκτός τόπου και χρόνου και χωρίς επίγνωση των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν καθημερινά οι ηθοποιοί.
Μόνο το 10% των Ηθοποιών Μπορεί να Επιβιώσει
Η σκληρή πραγματικότητα είναι ότι τα μέλη μόνο σε ποσοστό 10% μπορούν να ζήσουν ως επαγγελματίες. Οι πιο πολλοί δυσκολεύονται να βγάλουν τα 26.000 δολάρια εισόδημα τον χρόνο που είναι το όριο ώστε να έχουν την υγειονομική περίθαλψη που προσφέρει η ένωσή τους.
Στην επίσκεψή μου στη διαδήλωση έξω από το Paramount Studios in Hollywood μίλησα με έναν από τους οργανωτές της διαδήλωσης, τον PJ Lange, ο οποίος για πολλά χρόνια εργάζεται στο σόου «General Hospital».
O PJ Lange ανήκει στους λεγόμενους Under 5, σε μια κατηγορία ηθοποιών των οποίων οι ρόλοι αποτελούνται από 5 φράσεις ή λιγότερο από 60 λέξεις. Είναι μια σχεδόν άγνωστη κατηγορία ηθοποιών, που συμμετέχει, ωστόσο, σε πάρα πολλές τηλεοπτικές σειρές.
Η αμοιβή του είναι 450 δολάρια για 8 ώρες εργασίας και, όταν τον ρώτησα πόσο είναι τα residuals που παίρνει, μου είπε ότι οι Under 5 ηθοποιοί δεν δικαιούνται τίποτα!
Residuals αποκαλείται η αμοιβή που λαμβάνουν οι ηθοποιοί όταν η τηλεοπτική εκπομπή παίζεται σε επανάληψη. Χωρίς τα residuals η πλειονότητα των ηθοποιών δεν μπορεί να επιβιώσει, καθώς η εύρεση εργασίας σε μόνιμη βάση είναι πολύ δύσκολη υπόθεση.
Ο BJ Lange είναι επίσης πολύ καλός κωμικός και διδάσκει στη γνωστή σχολή The Second City, που έχει αναδείξει φημισμένους κωμικούς, όπως ο Steve Carell και o Dan Aykroyd. Η διδασκαλία στη σχολή δίνει τη δυνατότητα της εργασιακής σταθερότητας στον BJ Lange και φυσικά ένα συμπληρωματικό εισόδημα.
Η… Επέλαση του Streaming
Η Marwa Bernstein, μια ταλαντούχα και έμπειρη ηθοποιός, με συμμετοχή σε ταινίες όπως τα «Παιχνίδια Εξουσίας» και το «Love, Wedding, Marriage», είχε συμπρωταγωνιστικό ρόλο στην επιτυχημένη σειρά του Netflix «13 Reasons Why».
Πριν από την έλευση του streaming, εάν η σειρά παιζόταν σε κεντρικό κανάλι θα έπαιρνε αποζημίωση για κάθε επανάληψη. Η συγκεκριμένη σειρά παίχτηκε το 2020 και από τότε έχει προβληθεί εκατοντάδες φορές, αλλά η τα έσοδα της Bernstein για το 2022 ήταν το μηδαμινό ποσό των 427 δολαρίων.
Συνάδελφός της με παρόμοιο ρόλο στη σειρά «Chicago Med», που προβλήθηκε σε κεντρικό κανάλι, πήρε για τους μήνες Ιούνιο και Ιούλιο, 4.200 δολάρια. Η τεράστια διαφορά αποζημίωσης πρέπει να καλυφθεί, αλλιώς πολλοί ηθοποιοί –που ήδη δουλεύουν 2 και 3 επιπλέον δουλειές– δεν θα μπορέσουν να αντεπεξέλθουν στο πολύ μεγάλο κόστος ζωής του Λος Άντζελες, το οποίο έχει εκτοξευτεί ακόμα πιο ψηλά λόγω πληθωρισμού.
Οι Αμοιβές των CEO
Η Jennie Marie Pacelli, μια σχετικά νέα ηθοποιός που συμμετείχε στη διαδήλωση, μου είπε ότι δεν είναι ξεκάθαρο στους νέους ηθοποιούς τι δικαιούνται και τι όχι από τη νέα τάξη πραγμάτων που λέγεται streaming.
Όταν ξεκινούσε, της δόθηκε ο πρωταγωνιστικός ρόλος στην ταινία «Termite, the Walls Have Eyes». Ως νέα ηθοποιός προφανώς δεν είχε γνώση για το τι πρέπει ή δεν πρέπει να περιλαμβάνει ένα συμβόλαιο προκειμένου να καλύπτει τα συμφέροντά της, ούτε και πρόσβαση σε ατζέντηδες και δικηγόρους.
Ο διευθύνων της Warner Bros., David Zaslav, για το 2021 εισέπραξε 246 εκατομμύρια δολάρια!
Της έδωσαν το πολύ μικρό ποσό των 2.000 δολαρίων ως αμοιβή πρωταγωνίστριας. Δέχτηκε, χωρίς βέβαια να μπορεί να υπολογίσει την εμπορική επιτυχία της ταινίας, η οποία παίζεται συνεχώς στα streaming services. Όμως η Pacelli δεν παίρνει ούτε σεντ.
Η αναγνωρισμένη ηθοποιός Sofia Milos, γνωστή για τη συμμετοχή της στις επιτυχημένες τηλεοπτικές σειρές «Sopranos» και «Curb your Enthusiasm», αναρωτιέται πώς είναι δυνατόν, όταν υπάρχουν εκατομμύρια συνδρομητές στις διάφορες πλατφόρμες, να μην υπάρχει η δυνατότητα δίκαιης αμοιβής στους ηθοποιούς και σεναριογράφους που δημιουργούν τις ταινίες και τα τηλεοπτικά σόου.
Μια απάντηση είναι οι εξωπραγματικοί μισθοί που παίρνουν οι διευθύνοντες σύμβουλοι των μεγάλων στούντιο. Παράδειγμα, ο διευθύνων της Warner Bros., David Zaslav, που για το 2021 εισέπραξε 246 εκατομμύρια δολάρια!
Η διαφορά αποζημίωσης των CEO και των προέδρων εταιρειών παραγωγής με τα residuals του μέσου εργαζομένου έχει εκτοξευτεί στα ύψη τα τελευταία 40 χρόνια.
Το 1978, οι μισθοί των CEO ήταν 31 φορές υψηλότεροι σε σχέση με αυτόν του μέσου εργαζομένου. Το 2020 αυτή η ψαλίδα έφτασε από τις 31 στις 346! Η απίστευτη ποσοστιαία διαφορά είναι εξοργιστική, αλλά και ιδιαίτερα προβληματική.
Με ποια δικαιολογία μπορεί ένας διευθύνων σύμβουλος να χαρακτηρίσει τις απατήσεις των δοκιμασμένων ηθοποιών «υπερβολικές»;
Η απροθυμία των στούντιο να αναγνωρίσουν τα δίκαια αιτήματα ηθοποιών και σεναριογράφων και η σκληροπυρηνική τους στάση στις διαπραγματεύσεις δείχνουν ότι θα υπάρξει μια πολύμηνη δοκιμασία με καταστροφικές συνέπειες για την οικονομία του Λος Αντζελες και της Νέας Υόρκης, τα δυο μεγαλύτερα κέντρα παραγωγής θεάματος.
Από την άλλη, βλέπουμε ότι οι ξενοδοχειακοί υπάλληλοι του Λος Αντζελες, που επίσης απεργούν με παρόμοια αιτήματα δίκαιης αποζημίωσης, αλλά και το σωματείο των καθηγητών λυκείων, βλέποντας την κρισιμότητα της μάχης, συμπορευτήκαν όλοι μαζί την περασμένη εβδομάδα, δείχνοντας ότι η εξέγερση στο Χόλιγουντ κλιμακώνεται και το ηθικό παραμένει ακμαίο και αισιόδοξο.
Διαβάστε επίσης στην αθηΝΕΑ:
Μαθαίνουμε Ιστορία στο Σινεμά;