Μεσούσης της επίπονης περιόδου που διανύουμε λόγω της εμφάνισης και εξάπλωσης της πανδημίας, η Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Κατερίνα Ευαγγελάτου παρουσιάζει, με τη λιτότητα που αρμόζει στο προφίλ της και στην περίσταση, το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου 2020, δίνοντας μια αχτίδα φωτός στον πολιτισμό.
Με ελπίδα και πίστη ότι τα θέατρα και οι χώροι πολιτισμού ως χώροι στοχασμού και ψυχαγωγίας θα υποδεχθούν και πάλι το φιλοθεάμον κοινό, η Ευαγγελάτου υπογραμμίζει την αναγκαιότητα της επαφής μας με τη ζωντανή τέχνη, αναφέροντας πως κύριο μέλημα είναι η επέκταση και εμβάθυνση του φεστιβαλικού ίχνους, εστιάζοντας στη φεστιβαλική εμπειρία εν συνόλω. Στόχος της νέας διάστασης του Φεστιβάλ είναι ο πλουραλισμός στην εκπροσώπηση των καλλιτεχνικών ειδών και η κατάρριψη της παρωχημένης αντίληψης πως ορισμένα είδη δεν έχουν φεστιβαλικό χαρακτήρα.
Στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ περιλαμβάνονται θεατρικές και μουσικές παραστάσεις, performances, χορός, συναυλίες, όπερα, εικαστικά δρώμενα, cine προβολές, γόνιμες συζητήσεις, καινοτόμες ερευνητικές πλατφόρμες και δράσεις για τις μικρότερες ηλικίες, με τους δημιουργούς να χτίζουν τα έργα τους σε νέες δραματουργικές φόρμες και να αναγιγνώσκουν το κλασικό ρεπερτόριο με πιο απελευθερωτική ματιά, αφουγκραζόμενοι τις περιρρέουσες κοινωνικοπολιτικές συνθήκες.
Ο πολυχώρος της Πειραιώς 260, το Ηρώδειο, η Μεγάλη και η Μικρή Επίδαυρος, θα ανοίξουν για να υποδεχτούν πάνω από 1.400 καλλιτέχνες, από περισσότερες από 30 χώρες, και περίπου 70 εκδηλώσεις, με 40 πρεμιέρες και νέες σύγχρονες παραγωγές, που περιμένουν το κοινό να τις αγκαλιάσει και να τις απολαύσει, στη μετά τον κορωνοϊό εποχή.
Στο Ηρώδειο, στις 20 Ιουνίου, θα έχει βραδιά αφιερωμένη στον αείμνηστο συνθέτη Θάνο Μικρούτσικο –Τους Προβολείς Στήσε-, ενώ νωρίτερα σηκώνει αυλαία ο Ριγολέττος από την Εθνική Λυρική Σκηνή, σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου, με τη μουσική διεύθυνση του Philippe Auguin (04, 06, 09 & 11 Ιουνίου). Από το ξένο ρεπερτόριο, ξεχωρίζει από το βερολινέζικο θέατρο Schaubühne η Ιστορία της Βίας, ένα έργο βασισμένο στο μυθιστόρημα του Édouard Louis, όπου το ταξικό μίσος, η ομοφοβία, η ξενοφοβία, αλλά και η απέχθεια για τον ίδιο μας τον εαυτό θίγονται ως θεματικές, σε σκηνοθεσία Thomas Ostermeier (30-31 Μαΐου & 1 Ιουνίου).
Έναν πιο σύγχρονο τσεχωφκικό Βυσσινόκηπο προτείνει ο Πρόδρομος Τσινικόρης στην post-documentary παράσταση Thank God It’s Monday at the Cherry Orchard (1-4 Ιουνίου) και η Κατερίνα Γιαννοπούλου σκηνοθετεί την παράσταση Η Χρονιά με τα 13 Φεγγάρια, βασισμένη στην ομώνυμη ταινία του Rainer Werner Fassbinder (9-11 Ιουλίου). Ο Νίκος Καραθάνος μετατρέπει το σκηνικό χώρο σε ραδιοφωνικό στούντιο με τους ηθοποιούς (Χρήστος Λούλης, Γαλήνη Χατζηπασχάλη, Ελένη Κοκκίδου, Άγγελος Παπαδημητρίου και ο ίδιος ο Νίκος Καραθάνος) να ερμηνεύουν το Κουκλόσπιτο του Henrik Ibsen (15-19 Ιουλίου).
Ο Σίμος Κακάλας σε εναλλακτικό χώρο, στο Καφενείο “Το Αρχοντικό”, θα παρουσιάσει και θα παίξει τον Σοφόκλειο Αίαντα (22-26 Ιουνίου), ενώ πιο πριν στις 21-22 & 26 Ιουνίου, ο Βασίλης Παπαβασιλείου παρουσιάζει το έργο του Πλαύτου, Αμφιτρύων. Απευθυνόμενος σε όλα τα ηλικιακά γκρουπ, ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος σκηνοθετεί την Ιστορία του Γάτου Που Έμαθε Σ’ Ένα Γλάρο Να Πετάει με αφετηρία το μυθιστόρημα του Luis Sepúlveda (6-7 Ιουλίου & 13- 14 Ιουλίου).
Ηχηρά ονόματα σε σκηνοθεσία και καστ πρωταγωνιστούν στο Φεστιβάλ με έργα που ανεβαίνουν στη Μεγάλη και στη Μικρή Επίδαυρο, όπως ο Άρης Μπινιάρης (που είχε ήδη μια επιτυχημένη καλλιτεχνική χρόνια) με τον Προμηθέα Δεσμώτη του Αισχύλου ως διαχρονικό σύμβολο ελεύθερης συνείδησης και αντίστασης στην εξουσία (3-4 Ιουλίου), ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος με τη Λυσιστράτη του Αριστοφάνη (10-11 Ιουλίου), ο Δημήτρης Λιγνάδης με τους Πέρσες (17-18 Ιουλίου) σε παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου, ο Γιώργος Νανούρης με την Ιφιγένεια η εν Ταύροις του Ευριπίδη, αποτελούμενη από ένα θίασο με αγαπημένους του συνεργάτες και τη Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της Αθηνάς (24-25 Ιουλίου), και η Νικαίτη Κοντούρη με τις Βάκχες του Ευριπίδη με το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων, ως τελετουργία της συγκίνησης, του συναισθήματος, του μένους και του παραλόγου (31 Ιουλίου και 01 Αυγούστου).
Save the date: Στις 13 Ιουνίου, η Ελληνική Ένωση Κριτικών Θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών, στην τέταρτη ημερίδα της με τίτλο Το Φεστιβάλ Επιδαύρου τον 21ο Αιώνα: Υποσχέσεις, Προκλήσεις, Αδιέξοδα και καλεσμένους ομιλητές απ’ όλο το φάσμα του καλλιτεχνικού χώρου και κριτικούς, συζητά για τα 65 χρόνια της διαδρομής του Φεστιβάλ και το πώς διαμορφώνεται στις προκλήσεις του 21ου αιώνα.
Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ, ενδιαφέρον παρουσιάζει και το πρώτο διακαλλιτεχνικό ερευνητικό πρόγραμμα Πάροδος, που θα έχει διάρκεια επτά εβδομάδων, αρχικά στην Αθήνα, κατόπιν στο Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου και θα διαρθρωθεί σε δύο φάσεις (έρευνας κι εφαρμογής), με τους φιλοξενούμενους καλλιτέχνες-συμμετέχοντες να μπορούν να εργαστούν απερίσπαστοι, σε ανανεωμένες προσεγγίσεις στη δραματουργία, τις σκηνικές φόρμες και τις διαδικασίες καλλιτεχνικής παραγωγής του αρχαίου δράματος.
Επίσης, εγκαινιάζεται ο Πρόλογος, στο πλαίσιο του οποίου, μισή ώρα πριν από τις πρεμιέρες στην Πειραιώς 260, θεατρολόγοι και ειδικοί του χορού θα εισάγουν το κοινό στην κάθε παράσταση, ενώ μετά το τέλος των παραστάσεων, στην Έξοδο θα ακολουθεί συζήτηση των δημιουργών με το κοινό. Στο πλαίσιο της σύγχρονης μουσικής, η πειραματική και ηλεκτρονική μουσική παρουσιάζονται για πρώτη φορά και στην Πειραιώς 260.
Με τον κύκλο Layers of Street δίνεται χώρος στο hip hop και τη street κουλτούρα, ενώ για πρώτη φορά στο Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου, πραγματοποιείται ένα διήμερο dance battle, με τίτλο Athens Festival Urban Dance Contest.
Μέσω της επίσημης ιστοσελίδας μπορεί το κοινό να περιηγηθεί, διαπιστώνοντας την πληθώρα των μουσικών, εικαστικών, χορευτικών και θεατρικών παραστάσεων και ευελπιστώντας για τη θετική έκβαση της πανδημίας, στα ίδια καλλιτεχνικά μέρη να βρεθούμε, πίνοντας ένα ποτήρι κρασί και διαμοιράζοντας τις εντυπώσεις από τα καλλιτεχνικά δρώμενα, στην Πλατεία, το χώρο συνάντησης που δημιουργείται, επεκτείνοντας έτσι την εμπειρία θέασης.