«Η Μηχανή του Τούρινγκ»: για μια Enigmaτική Επιστημονική Προσωπικότητα

Η Μηχανή του Τούρινγκ

Το μεγαλειώδες ένστικτο του ανθρώπου που τον οδηγεί στο να εξερευνά και να εξελίσσεται μας έχει χαρίσει πλήθος εκπληκτικών τεχνολογικών σύγχρονων εφευρέσεων και εφαρμογών. Με τις τελειοποιημένες τεχνολογικές εφαρμογές, τη χρήση αυτοματισμού και τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης, ο κόσμος –αλλά και ο τρόπος με τον οποίο τον αντιλαμβανόμαστε– αλλάζει με ταχείς ρυθμούς. Ένα από τα ονόματα που συνδέονται με την ιστορία του αυτοματισμού και της τεχνητής νοημοσύνης είναι αυτό του Άλαν Τούρινγκ, του «Μαθηματικού Εγκεφάλου», του ανθρώπου που έλυσε το Enigma των Γερμανών.

Επί Σκηνής

Μια θεατρική παράσταση αφιερωμένη σε αυτή την επιστημονική οντότητα δεν μπορεί παρά να είναι απαιτητική, έχοντας δραματουργικό, αισθητικό και ιστορικό ενδιαφέρον. Ο Τούρινγκ, ο άνθρωπος που πίστεψε στη δύναμη της τεχνολογίας και κατόρθωσε να αποκρυπτογραφήσει τους κωδικούς των Γερμανών, δίνοντας τη δυνατότητα στους Συμμάχους να κερδίσουν τη Μάχη του Ατλαντικού, συντομεύοντας τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, ξεπηδάει από την Ιστορία και δραματοποιείται σκηνικά.

Σε ένα λειτουργικό σκηνικό, υπό την επιμέλεια της Όλγας Μπρούμα, που αποδίδει τον προσωπικό χώρο του Άλαν, παρακολουθούμε τη χαρισματική μαθηματική ιδιοφυΐα καθώς κινείται, εκφράζεται, σκέφτεται και ξαναζεί τις μαγνητοφωνημένες από τον ίδιο αναμνήσεις του λίγο προτού περάσει στην αιωνιότητα.

Υπό την έντεχνη σκηνοθετική ματιά του Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου, στο έργο του Benoit Soles, που παίζεται με πολύ μεγάλη επιτυχία στη Γαλλία (όπου έχει τιμηθεί με 4 βραβεία Μολιέρ) ξετυλίγεται ως mind flashback η ολόπλευρη προσωπικότητα του Άλαν Τούρινγκ ως ανθρώπου και επιστήμονα. Χωρίς να θίγεται η ομοφυλοφιλία του, προβάλλει ηθικής και νομικής φύσης ζητήματα, σε τεχνικό, φιλοσοφικό και κοινωνικό επίπεδο, που συνδέονται άρρηκτα τόσο με την τεχνητή νοημοσύνη όσο και με την αποδοχή της διαφορετικότητας στην εποχή του άκρατου πουριτανισμού που τον καταδίκασε, αλλά και στη σημερινή.

Ο Ορφέας Αυγουστίδης, κατανοώντας την ελευθερία της σκέψης του Τούρινγκ, υποδύεται με ευαισθησία, ζήλο και ισορροπημένο πάθος αυτή την εκκεντρική προσωπικότητα που έθεσε τα θεωρητικά θεμέλια της τεχνητής νοημοσύνης, τυποποιώντας τις έννοιες «αλγόριθμος» και «υπολογισμός». Ο χαρισματικός επιστήμονας ήταν καθηγητής της λογικής, κρυπτογράφος και θεωρητικός βιολόγος, δρομέας μεγάλων αποστάσεων, ευρηματικός με τρόπο που δεν μπορούσε να γίνει αντιληπτός στην εποχή του.

Παρά την καταδίκη του και την επιλογή από τον ίδιο της ορμονικής θεραπείας για τη μείωση της σεξουαλικής ορμής, αντί της φυλάκισης, δεν αποποιήθηκε τη σεξουαλική του ταυτότητα, υποστηρίζοντάς την κόντρα στην υπέρμετρη αυστηρότητα και τον συντηρητισμό της εποχής του.

Η εξέλιξη της τεχνητής νοημοσύνης είναι πια άμεσα αντιληπτή στην καθημερινότητά μας και μια θεατρική παράσταση αφιερωμένη στον Τούρινγκ και τη μηχανή του αποτελεί έναυσμα για την παρουσίαση και άλλων επιστημονικών προσωπικοτήτων του ίδιου πεδίου στο ευρύ κοινό.

Συντελεστές

Σκηνοθεσία-Διασκευή: Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος | Μετάφραση: Αντώνης Γαλέος | Σκηνικά-Κοστούμια: Όλγα Μπρούμα | Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος | Μουσική: Μαρίζα Ρίζου | Βοηθός σκηνοθέτη: Θάλεια Γρίβα | Φωτογραφίες: Ελίνα Γιουνανλή | Trailers: Άκης Πολύζος | Στον ρόλο του Άλαν Τούρινγκ ο Ορφέας Αυγουστίδης

Πληροφορίες

Τετάρτη και Κυριακή στις 19:00 | Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο στις 21:00 | Διάρκεια: 90 λεπτά | Θέατρο Βασιλάκου: Προφήτου Δανιήλ 3 και Πλαταιών, Κεραμεικός, τηλ. 211 0132002-005

Διαβάστε ακόμη στην αθηΝΕΑ:

6ο Διαδικτυακό Φεστιβάλ Εθνικής Λυρικής Σκηνής για Όλη την Οικογένεια

«Γυναικείες Ιστορίες» στο Θέατρο Vault

“Ο Τυχαίος Θάνατος Ενός Αναρχικού” στο Θέατρο Γκλόρια

 

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΣ
Drama Queen
Drama Queen

Η Δέσποινα (Ντέπυ) Κορεντίνη είναι απόφοιτος της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών με μεταπτυχιακό στις Επιστήμες της Αγωγής. Ως γνήσια Αρσακειάδα με παράδοση στη φιλολογία, η συγγραφική και καλλιτεχνική φύση της εκδηλώθηκε από πολύ νωρίς. Το θέατρο ήταν και είναι πάντα το alter ego της. Πιστεύοντας ότι το θέατρο ωφελεί σημαντικά την ψυχική υγεία, βλέπει την κριτική περισσότερο ως δημιουργική αποτίμηση της σκηνοθετικής σύλληψης και παραγωγής του έργου. Αγαπά πολύ τη διδασκαλία, το διάβασμα (κουβαλάει πάντα ένα βιβλίο μαζί) και φυσικά το θέατρο, ενώ στις ελεύθερες ώρες της χορεύει στους λάτιν ρυθμούς.

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

Τα σημαντικότερα νέα της ημέρας, στο inbox σου κάθε μεσημέρι!

ΕΓΓPΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER