Κάπα Εκδοτική: Μόνη μας «Πατρίδα» τα Προσωπικά μας Βιώματα

Τα προσωπικά βιώματα, οι υπαρξιακές ανησυχίες, το κυνήγι της ευτυχίας, οι δυναμικές που αναπτύσσονται ανάμεσα στο «μέσα» μας και στο «γύρω» μας, αποτελούν πάντα πεδία προβληματισμού, αναζητήσεων αλλά και αστείρευτης έμπνευσης για τους ανθρώπους των γραμμάτων και των τεχνών.

Από τον ευρύ κατάλογο των νέων εκδόσεων προτείνουμε τέσσερα βιβλία που πραγματεύονται αυτές τις έννοιες. Τα τρία, τις εκφράζουν με τη μορφή θεατρικού λόγου, ενώ το τέταρτο μέσα από στίχους. Όλα, όμως, με τρόπο ευφάνταστο, ποιητικό, γλαφυρό και όμορφα επιμελημένο και παρουσιασμένο από την Κάπα Εκδοτική.

Δημήτρης Μάνος | Έρχομαι Τάχυ

Βιώματα

Το θεατρικό έργο «Έρχομαι τάχυ» είναι μια μονωδία· μια ψυχική κατάδυση στον άδηλο κόσμο της εσωτερικής πραγματικότητας.

Η έλλειψη, ο χρόνος, το φάσμα της απώλειας, η μοναξιά, η ταύτιση ονείρου, ψυχισμού και αντικειμενικότητας οδηγούν στην αναβίωση της χαμένης ευτυχίας την «Κ», που προσπαθεί απεγνωσμένα να δώσει υπόσταση στον μύθο της με μοναδικό όργανο τη γλώσσα.

Το σώμα που φλέγεται, ο ίμερος που μαίνεται, ο Νυμφίος που αναμένεται, ο οίστρος που δεν τιθασεύεται δίνουν στον έρωτα τη μυθική διάσταση που η απομυθοποίηση των καιρών μας του αρνείται. Τα άλογα, ιδιοτελή κριτήρια, όμως, των άλλων, οι μηχανισμοί καταστολής, η βαρβαρότητα και η καταχρηστική τους εξουσία της κλείνουν κάθε οδό διαφυγής.

Μια ωδή πάνω στον έρωτα – το αίτιον του παντός!

Κώστας Ευκαρπίδης | Η Δίκη

ΒιώματαΚαλοκαίρι. Σε ένα ερημικό ξωκλήσι, στα ορεινά της Καβάλας, μεταβαίνουν δύο παιδικοί φίλοι. Το εκκλησάκι του Προφήτη Ηλία έχει οριστεί ως τόπος συνάντησης με τον κατά πολλά έτη ευεργέτη τους, τον οποίο όμως δεν είχαν συναντήσει ποτέ. Αρχικά εμφανίζεται ο φύλακας και ύστερα ο άγνωστος αποστολέας της πρόσκλησης.

Πολλές και σημαντικές έννοιες προσεγγίζονται πολύπλευρα στο έργο· από υπαρξιακές, όπως ο χρόνος, τόσο ως αναμονή όσο και σε σχέση με την αιωνιότητα, ο θάνατος, η αυτοθυσία, το ψέμα, η ελπίδα, μέχρι και κοινωνικοπολιτικές: η σχέση του ανθρώπου με τη φύση και οι επιπτώσεις στο περιβάλλον από την αλόγιστη συμπεριφορά απέναντί του, οι αρνητικές συνέπειες της μετανάστευσης στην ελληνική οικογένεια και ελληνική επαρχία κ.λπ. Πρόκειται για θέματα που αναλύονται μέσω των χαρακτήρων του έργου και των εμπειριών του καθενός από το παρελθόν του.

«Το μοτίβο της ατέρμονης αναμονής της πρώτης πράξης παραπέμπει στο μπεκετικό δραματουργικό σύμπαν, ενώ η δεύτερη πράξη βρίθει αποκαλύψεων και αναγνωρίσεων των δραματικών προσώπων, οι οποίες θυμίζουν τις περίτεχνες πλοκές της αρχαίας τραγωδίας. Η γλώσσα του έργου είναι ποιητική, παραπέμποντας σε συρραφή στίχων, οι οποίοι δημιουργήθηκαν για να συνθέσουν τελικά μία λυρική δραματουργία», αναφέρει η επίκουρη καθηγήτρια του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ Κατερίνα Διακουμοπούλου στο επίμετρο της έκδοσης. 

Μαρία Δριμή | Ξέρξης

ΒιώματαΤέσσερις γυναίκες έχουν μαζευτεί στο σπίτι της μίας από αυτές για να γιορτάσουν τα γενέθλιά της. Η εορτάζουσα τους επιφυλάσσει ένα απρόβλεπτο δώρο: έχει αγοράσει για όλες τους από έναν δονητή, το «έξυπνο» μοντέλο Ξέρξης. 

Καθεμιά από τις γυναίκες κουβαλάει ένα παρελθόν με ακυρωμένα όνειρα και χαρές που έγιναν αναμνήσεις, όμως παραμένουν ζωντανές και έτοιμες για την πολυπόθητη αλλαγή, για μια νέα περιπέτεια, για ένα όνειρο που θα φωτίσει το παρόν και το μέλλον τους.

Ο ανδρικός χαρακτήρας με το πομπώδες όνομα Αλκιβιάδης Γεμιστός, ο πωλητής του Ξέρξη, είναι ένας μοναχικός άνθρωπος, τελείως διαφορετικός από την εικόνα που του έχει υπαγορεύσει η εταιρεία να πουλάει στις πελάτισσες. Η συνάντησή του με τις γυναίκες θα αλλάξει ανεπιστρεπτί και τη δική του ζωή.  

Το έργο πραγματεύεται θέματα όπως η φιλία, η γυναικεία σεξουαλικότητα στην ώριμη ηλικία, η μοναξιά, η φθορά. «Πρόκειται για μια κωμωδία χαρακτήρων με γλυκόπικρες αποχρώσεις», επισημαίνει η συγγραφέας.

«Οι ζωές τους στροβιλίζονται, πότε αρμονικά, πότε αγωνιωδώς, γύρω από μία κοινότοπη καθημερινότητα, εργασία, οικογένεια, ή ενδιαφέροντα· τα προβλήματα και τα άγχη τους μας είναι οικεία και οι άνδρες, όσο σημαντικό ρόλο κι αν διαδραματίζουν, αποτελούν παράπλευρο αφήγημα, διαφορετικό σε καθεμιά τους», αναφέρει η Κατερίνα Θεοδωράτου στο Επίμετρο της έκδοσης.

Σύμφωνα με τον Θανάση Τριαρίδη, πρόκειται για «ένα έξοχο έργο που πίσω από το εύθυμο θέμα και τέμπο του μιλάει για την (αλίμονο) παντοτινή αγωνία της μοναξιάς των ανθρώπων». 

Ειρήνη Γιαννάκη | Δόξα Έβρου

ΒιώματαΖω σε μια χώρα
αντικατοπτρισμό
στη θέση άλλης·
μα ποιος κατοίκησε ποτέ
τη μεταφορά. 

Τι έννοια μπορεί να έχει η πατρίδα σήμερα; Σε ποιο σημείο το προσωπικό βίωμα τέμνει το συλλογικό;

Η ποιητική ενότητα «Δόξα Έβρου», δομημένη σε τρεις γεωγραφικές όσο και αλληγορικές ενότητες (Δόξα Έβρου – Άπτερα – Ελεύθερνα) διασχίζει, σε μία κυκλική πορεία, τον χρόνο και την Ιστορία· με σημείο αφετηρίας και εφαλτήριο εκτίναξης τη φαντασία, ακολουθεί μια ζωή και μια χώρα που έχουν παραδοθεί στον ζόφο και στην οδύνη μέχρι να οδηγηθούν στην ελευθερία και την ανύψωση.  

Ένα επτάχρονο κορίτσι ονειρεύεται μια πατρίδα που ξέρει πως υπάρχει κι ας μην τη βλέπει κανείς άλλος. Ένα χωριό κοντά στα σύνορα που είναι όλα τα χωριά όπου κάποτε είδαμε για πρώτη φορά τη θάλασσα κι ας μην είχε θάλασσα. Ένα σχολικό βιβλίο της ιστορίας γεμάτο ζωτικά ψεύδη. Μια χώρα που επιζητεί το δράμα και παρακαλά να αφανιστεί. Παιδιά θαύματα που καίγονται για να βρούνε τους χρησμούς τους οι κατοπινοί. Και το μάτι του ποιητή που υπερίπταται και καταγράφει τα πάντα από ψηλά.

Η Ειρήνη Γιαννάκη χαρτογραφεί με στιβαρότητα, τόλμη αλλά και αψεγάδιαστη γεωμετρία μια πατρίδα που εκτείνεται στο άπειρο, περιπαίζει εθνικούς μύθους και ξεθυμασμένες δόξες του παρελθόντος, ανασυνθέτει προσωπικές και συλλογικές τραγωδίες και αναψηλαφεί όψεις της νεοελληνικής ταυτότητας από την πλευρά των κοριτσιών που δεν γράφτηκε ποτέ η δική τους πλευρά της ιστορίας, για να αποφανθεί στο τέλος πως:

 Η ποίηση είναι η απέναντι στεριά
που βλέπεις μα ποτέ δεν φτάνεις
μόνο που είσαι ήδη εκεί
αλλιώς δεν θα ’χες αναρωτηθεί. 

  •  Τη φιλολογική επιμέλεια στα βιβλία υπογράφει η Σωτηρία Αποστολάκη, εκτός της ποιητικής συλλογής «Δόξα Έβρου», την οποία έχει επιμεληθεί ο Γιώργος Δομιανός. 
  • Ο σχεδιασμός έκδοσης όλων των βιβλίων έχει γίνει από τον Ιωάννη Κ. Τσίγκα.

 

Διαβάστε επίσης στην αθηΝΕΑ:

«Άπασα» η Sarah Kane από την Κάπα Εκδοτική

«Στέλλα, Κρατάω Βιβλίο!» | Βιβλιοπροτάσεις για Κάθε Είδους Ταξίδια

Κυκλοφόρησε Ολόφρεσκο E-Book Carpe Vinum Vol.12!

 

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΣ
Συντάκτρια | Thunder Road
Συντάκτρια | Thunder Road

H Μαρία Σπανουδάκη γεννήθηκε στην Αθήνα. Είναι μητέρα τριών παιδιών, πτυχιούχος του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθήνας (Τμήμα Οικ. Επιστήμης) και του Εθνικού Ωδείου Αθήνας (Πιάνο). Την κέρδισε η μουσική, με την οποία ασχολείται επαγγελματικά. Αγαπά τους ήχους, τις παύσεις, τη φωτογραφία, το τρέξιμο, το διάβασμα, τα ταξίδια, τη μαύρη σοκολάτα, τα βαμβακερά σεντόνια και κάποια ξεχωριστά τρυφερά χέρια. Προτιμά τις ανατολές από τα ηλιοβασιλέματα, το τσάι αντί του καφέ και στο μεγάλο δίλημμα «κιθαρίστας ή ντράμερ» διαλέγει «μπασίστας».

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

Τα σημαντικότερα νέα της ημέρας, στο inbox σου κάθε μεσημέρι!

ΕΓΓPΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER

+