Όνομα: Ράνια Σβορώνου
Ηλικία: 30
Επάγγελμα: Associate Design Director, IBM iX
Τόπος Κατοικίας: Νέα Υόρκη
Η Ράνια έχει διαγράψει μια ιδιαίτερη διαδρομή, ξεκινώντας από ένα συνοικιακό κατάστημα εκτύπωσης στην Αθήνα για να βρεθεί να δουλεύει σε design στούντιο και διαφημιστικές εταιρείες. Είναι, πλέον, επικεφαλής σχεδιαστής της IBM iX. Μεταξύ άλλων, ηγήθηκε του σχεδιασμού της BPme – μιας καινοτόμου εφαρμογής κινητής τηλεφωνίας που χρησιμοποιείται από περισσότερους από 350.000 ανθρώπους σε όλο τον κόσμο, καθώς και στο σχεδιασμό του “Instant Checkout”, ενός νέου διπλώματος ευρεσιτεχνίας που κατοχύρωσε η IBM, που σχετίζεται με το μέλλον του λιανικού εμπορίου.
Παρά το νεαρό της ηλικίας της, η Ράνια έχει στο ενεργητικό της σημαντικές διακρίσεις. Μεταξύ άλλων, βρέθηκε στη λίστα The Drum Top 50, κέρδισε το βραβείο WeAreTheCity Rising Star 2018 στην κατηγορία του design, ενώ παράλληλα έχει κερδίσει πολλά εσωτερικά βραβεία της IBM. Επιλέχθηκε ως TopTalent IBM UKI και ως Forbes Fellow Under 30. Έχει σπουδάσει Graphic Design στο Northumbria University και είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στο Interaction Design από το University of Arts London. Πιστεύει ότι στην Ελλάδα, στον ιδιωτικό τομέα, δεν υπάρχουν όρια και πως οι εργαζόμενοι δουλεύουν πολύ σκληρά, ότι οι Έλληνες είναι πιο ανθρώπινοι και αυθεντικοί από άλλους λαούς, και προτρέπει την ελληνική κυβέρνηση να επενδύσει στην ψηφιακή εκπαίδευση για να βοηθήσει το εργατικό δυναμικό της χώρας να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της ψηφιακής αγοράς.
Γιατί αποφάσισες να ασχοληθείς με το design;
Το design δεν ήταν ποτέ απλά μία επιλογή. Ήταν και είναι τρόπος ζωής. Νιώθω τυχερή γιατί είμαι από τις περιπτώσεις που το ταλέντο και αυτό που ήθελα να κάνω συγχρονίστηκαν σε πολύ μικρή ηλικία. Από τα 8 μου αγάπησα την τέχνη και άρχισα να ζωγραφίζω και στα 15 μου ήξερα ότι ήθελα να γίνω γραφίστρια.
Μίλησε μας για τη δουλειά σου και για μερικά από τα πρότζεκτ που έχεις κάνει μέχρι σήμερα.
Δεν μπορώ να αποκαλύψω τρέχοντα design projects, καθώς το μεγαλύτερο μέρος της δουλειάς μας είναι εξαιρετικά εμπιστευτικό, αλλά κάποια από τα πιο πρόσφατα πρότζεκτ μου ήταν με τα φετινά Grammy’s και ο ρόλος μου ως υπεύθυνη δημιουργικού για ένα μεγάλο κομμάτι της ψηφιακής εμπειρίας για τον ψηφιακό μετασχηματισμό και σχεδιασμό του “retail” της ΒP για Αγγλία, Ολλανδία, Μεξικό, Γερμανία, Αυστραλία και Βόρεια Αμερική.
Παρά το νεαρό της ηλικίας σου έχεις καταξιωθεί σ’ έναν πολύ ανταγωνιστικό κλάδο και είσαι Associate Design Director στην IBM iX. Πόσο εύκολη ήταν η µέχρι τώρα πορεία σου;
Εύκολη δεν ήταν σίγουρα. Ξεκίνησα από ένα γειτονικό τυπογραφείο στην Αθήνα στα 21 μου, σε περίοδο κρίσης, το 2010 και μετά από 3 χρόνια βρέθηκα στο Λονδίνο και πλέον στη Νέα Υόρκη. Αυτό που συνήθως λέω είναι πως αν θες να έχεις “παράλογα” αποτελέσματα πρέπει να είσαι προετοιμασμένος/η για πολλές θυσίες και αλλαγές και να μην ακολουθείς το λεγόμενο “status quo”.
Η βασική διαφορά είναι πως οι γυναίκες (δυστυχώς) πρέπει να αποδεικνύουμε τις δυνατότητές μας σε μόνιμη βάση – δεν σταματάει αυτό. Γενικά έχει γίνει πολύ καλή πρόοδος τα τελευταία χρόνια, όμως έχουμε ακόμα πολύ δρόμο να διανύσουμε.
Υπάρχει κάποια στιγμή στη ζωή σου που να βίωσες την αποτυχία και πώς την αντιμετώπισες;
Πολλές φορές, και πιστεύω πως έτσι μαθαίνουμε και χτίζουμε χαρακτήρα, υπομονή και επιμονή. Ο τρόπος που αντιμετωπίζω όλες τις δυσκολίες είναι με το αρχαίο Ελληνικό ρητό “τα πάντα ῥεῖ”.
Τι είναι αυτό που σε γεµίζει στη δουλειά σου;
H πρόκληση και η ευθύνη, καθώς έχουμε μεγάλη ευθύνη ως designers στον κόσμο της τεχνολογίας και το πώς διαμορφώνουμε το μέλλον.
Υπάρχουν στιγµές που ένιωσες να θέλεις να τα παρατήσεις;
Σίγουρα θα υπάρξουν στιγμές που αναρωτιέσαι για όλες τις αποφάσεις που έχεις πάρει και αν βαδίζεις στο σωστό δρόμο. Μία από τις μέντορές μου, κάποτε, μου είχε πει: “Είναι ΟΚ αν έχεις κουραστεί και χρειάζεσαι μια παύση. Δεν είναι ΟΚ όμως κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες να τα παρατήσεις”.
Ένιωσες ότι η µέχρι τώρα επαγγελµατική σου πορεία σου πιθανά να ήταν πιο δύσκολη επειδή είσαι γυναίκα;
Φυσικά, και ακόμα είναι, ειδικά στον τομέα της τεχνολογίας. Η βασική διαφορά είναι πως οι γυναίκες (δυστυχώς) πρέπει να αποδεικνύουμε τις δυνατότητές μας σε μόνιμη βάση – δεν σταματάει αυτό. Γενικά έχει γίνει πολύ καλή πρόοδος τα τελευταία χρόνια, όμως έχουμε ακόμα πολύ δρόμο να διανύσουμε.
Θα αυτοµατοποιηθεί πλήρως πιστεύεις ο κλάδος σου τα επόµενα χρόνια;
Κάποια κομμάτια πιο αναλυτικά ναι – αλλά σε γενικές γραμμές ο κλάδος του design όχι. Η δημιουργικότητα του ανθρώπου αυτήν τη στιγμή συγκαταλέγεται στις τοπ 3 δεξιότητες για τα επαγγέλματα του μέλλοντος.
Έχει αισθητική η Ελλάδα;
Φυσικά. Η Ελλάδα έχει φυσική ομορφιά και πλούσια ιστορία, καθιστώντας την ένα από τα πιο μοναδικά μέρη του πλανήτη. Η αρχιτεκτονική και τα ιστορικά μνημεία συμβάλλουν στην ιδέα ότι είναι ένα από τα χαρακτηριστικά, από πλευράς αισθητικής, μέρη στον κόσμο.
Γύρισες στην Ελλάδα το 2010 για να ξαναφύγεις για σπουδές και από τότε έμεινες έξω. Για ποιο λόγο;
Διότι έξω τα πράγματα, παρόλο που είναι πολύ ανταγωνιστικά, είναι παράλληλα αξιοκρατικά και σου δίνονται ευκαιρίες. Από εκεί και πέρα είναι στο χέρι του καθενός το πώς θα τις αξιοποιήσει.
Αν έκανες μια σύγκριση του επαγγελματικού χώρου της Ελλάδας με αυτό που βίωσες στο Λονδίνο και τώρα στη Νέα Υόρκη, ποια είναι τα θετικά και ποια τα αρνητικά;
Είναι τρεις διαφορετικοί κόσμοι, θα έλεγα. Στην Ελλάδα, στον ιδιωτικό τομέα δεν υπάρχουν όρια – δουλεύουμε πολύ σκληρά υπό πολύ απαιτητικές συνθήκες, αλλά είμαστε πιο ανθρώπινοι και αυθεντικοί. Στο Λονδίνο είναι πολύ ανταγωνιστικά και δε σου χαρίζεται τίποτα, αλλά υπάρχει αξιοκρατία και μεγάλος σεβασμός προς τον προσωπικό χρόνο. Τη Νέα Υόρκη, αν και βρίσκομαι εδώ 8 μήνες μόνο, την έχω αγαπήσει. Η βασική διαφορά είναι το μέγεθος της αγοράς όπου κινείσαι – δε συγκρίνεται. Η Νέα Υόρκη είναι όντως η πόλη των ονείρων και δεν έχει άδικα τον τίτλο “η πόλη που δεν κοιμάται”.
Θα γύρναγες στην Ελλάδα;
Αυτή η ερώτηση πάντα υπάρχει στο πίσω μέρος του μυαλού μου, καθώς είμαι μακριά από τη χώρα μου, την οικογένειά μου και τις παρέες μου από μικρή ηλικία, όμως δε θα άλλαζα με τίποτα τις εμπειρίες και τις ευκαιρίες που μου δόθηκαν. Ήρθα πρόσφατα στην Αμερική οπότε, προς το παρόν, είμαι πολύ χαρούμενη και έχω σκοπό να μείνω για κάποια χρόνια.
Αν είχες τη δυνατότητα να κάνεις µια πρόταση στην ελληνική κυβέρνηση, ποια θα ήταν αυτή και γιατί;
Να επενδύσει στην εκπαίδευση και δη στην ψηφιακή εκπαίδευση, καθώς είναι ακρογωνιαίος λίθος σε οποιαδήποτε συζήτηση περιστρέφεται γύρω από τον βασικότερο παράγοντα ανάπτυξης της χώρας, το ανθρώπινο δυναμικό. Η χώρα μας υστερεί ακόμα στις ψηφιακές δεξιότητες. Αυτό επιβεβαίωσε ο ΟΟΣΑ (Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης) στην ετήσια έκθεσή του το 2019, σημειώνοντας πως τα επόμενα χρόνια χώρες όπως η δική μας θα αντιμετωπίσουν σοβαρό ψηφιακό χάσμα στην αγορά εργασίας. Αρκετοί εργαζόμενοι δε θα μπορούν να ανταποκριθούν στις νέες απαιτήσεις στο χώρο εργασίας τους, λόγω του ψηφιακού μετασχηματισμού και της ευρύτερης χρήσης της τεχνολογίας.
Η συνέντευξη αυτή ανήκει στην εβδομαδιαία στήλη “Hellenic Stories” της αθηΝΕΑς, που παρουσιάζει αυθεντικές, ανθρώπινες, ελληνικές ιστορίες από όλον τον κόσμο.
Ο πρώτος θεματικός κύκλος των Hellenic Stories, με αντικείμενο συνεντεύξεις Ελλήνων του εξωτερικού που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της τεχνολογίας, είναι μια ευγενική χορηγία της βιομηχανίας υψηλής τεχνολογίας Raycap.