Άρωμα Ιταλίας στη Μεγάλη Οθόνη με «Ξηρασία» και «Περιπέτεια»

ιταλικο σινεμα

Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος, η Cinecitta, η πολιτιστική πρωτοβουλία της Πρεσβείας της Ιταλίας Tempo Forte και το Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών φέρνουν άρωμα Ιταλίας στη μεγάλη οθόνη. Έως τις 27 Οκτωβρίου, παρουσιάζουν όλες τις σύγχρονες κινηματογραφικές τάσεις μέσα από δώδεκα ολοκαίνουργιες ταινίες, που έρχονται απευθείας από τα μεγαλύτερα διεθνή φεστιβάλ με σημαντικά βραβεία και τιμητικές διακρίσεις στις αποσκευές τους.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει και τις νέες ταινίες του Paolo Taviani και του Marko Bellocchio, ενώ στο πλαίσιο του αφιερώματος θα πραγματοποιηθεί ειδική προβολή της ταινίας «Η Περιπέτεια» του Michelangelo Antonioni, φόρος-τιμής στην αξέχαστη ηθοποιό Monica Vitti, που πρόσφατα πέρασε στο πάνθεον των αθανάτων.

Ξηρασία | Paolo Virzì | Silvio Orlando, Valerio Mastandrea, Claudia Pandolfi, Monica Bellucci

[Ταινία Έναρξης του Αφιερώματος]

Μια δυστοπική και αποκαλυπτική κωμωδία, σε σκηνοθεσία Paolo Virzì και σενάριο του Paolo Giordano. Η ταινία περιλαμβάνει ένα πολύ δυνατό cast ηθοποιών, ανάμεσα στους οποίους βρίσκονται οι Monica Bellucci, Silvio Orlando, Valerio Mastandrea και η Sara Serraiocco.

Η Υπόθεση

Ξηρασία/ Αφιέρωμα στο Ιταλικό Σινεμά

Μια φοβερή ξηρασία που επικρατεί στη Ρώμη εδώ και τρία χρόνια σε συνδυασμό με την έλλειψη πόσιμου νερού αλλάζει δραματικά τη ζωή όλων των κατοίκων. Ενώ οι αυστηροί κανόνες και τα μέτρα που καλούνται να λάβουν οι αρχές αυξάνουν γεωμετρικά τη δυστυχία των ανθρώπων, στους δρόμους της πρωτεύουσας περιφέρονται κάποιες περίεργες φιγούρες. Οι παρίες, οι κερδοσκόποι, τα θύματα και οι παραβάτες αποτελούν μέρος της ίδιας τραγικής εικόνας και όλοι αναζητούν το ίδιο πράγμα: τη λύτρωση.

Η ταινία παρουσιάστηκε εκτός διαγωνιστικού, σε παγκόσμια πρεμιέρα στις 8 Σεπτεμβρίου 2022, στο 79ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας. Καταπιάνεται με το εξαιρετικά επίκαιρο περιβαλλοντικό θέμα της λειψυδρίας, που τα επόμενα χρόνια ίσως αποτελέσει υπαρκτή απειλή για το μέλλον της ανθρωπότητας. Ο Virzì σκηνοθετεί μια εντυπωσιακή ταινία portmanteau με σπονδυλωτή πλοκή παράλληλων ιστοριών. Όλοι οι ρόλοι ερμηνεύονται από μια πολύ δυνατή ομάδα πρωτοκλασάτων ηθοποιών και το σενάριο περιλαμβάνει άφθονα σατιρικά κοινωνικά σχόλια.

Μπροστά στα μάτια των θεατών, προβάλλει μια αγνώριστη Ρώμη. Ο ιστορικός ποταμός της Ιταλίας, ο Τίβερης, έχει μετατραπεί σε μια αχανή έκταση από χαλίκια και απορρίμματα, από την οποία προκύπτουν αρχαιολογικά ευρήματα. Η παροχή πόσιμου νερού είναι μειωμένη. Η μαύρη αγορά ανθεί, οι πλούσιοι γιορτάζουν χαρούμενα με σαμπάνια και μεταλλικό νερό και συνεχίζουν να κολυμπούν σε πισίνες. Την ίδια στιγμή, η πόλη δέχεται εισβολή από κατσαρίδες, ακόμα και στα πιο αριστοκρατικά σπίτια.

Με αφορμή την ξηρασία, ένα πλήθος ετερόκλητων χαρακτήρων θα συμπορευτούν, θα συγκρουστούν και θα ξεδιπλώσουν τους κοινωνικούς τους προβληματισμούς. Ο Silvio Orlando προσφέρει μία από τις καλύτερες ίσως ερμηνείες της ταινίας, ενώ η Monica Bellucci αποτελεί σταθερή αξία, που καταφέρνει να μαγνητίζει τα βλέμματα του κοινού και των κριτικών.

Η Περιπέτεια | Michelangelo Antonioni | Gabriele Ferzetti, Monica Vitti, Lea Massari, Dominique Blanchar, Renzo Ricci

[Ειδική Προβολή]

Μια πολύ ενδιαφέρουσα ταινία μυστηρίου με φόντο τη Μεσόγειο, τη μανιασμένη θάλασσα και τα γραφικά χωριά της Σικελίας, σε σκηνοθεσία Michelangelo Antonioni. Πρωταγωνιστούν, μεταξύ άλλων, η Monica Vitti, προς τιμήν της οποίας προβάλλεται η ταινία μετά την πρόσφατη απώλειά της, ο Gabrielle Ferzetti, που βραβεύτηκε το 1990 με το Flaiano International Prize για το σύνολο της καριέρας του, και η Lea Massari.

Η Υπόθεση

Μια ολιγομελής παρέα ευκατάστατων Ιταλών πηγαίνει διακοπές με το σκάφος ενός φίλου σε ένα απομονωμένο ηφαιστειακό νησάκι κάπου στη Μεσόγειο. Η παρέα αποτελείται από την Anna και τον Sandro, που είναι αρραβωνιασμένοι εδώ και καιρό, και την Claudia, φίλη της Anna. Έπειτα από έναν έντονο καβγά του ζευγαριού με κεντρικό θέμα την πορεία της σχέσης τους, η Anna εξαφανίζεται. Ο Sandro με την Claudia προσπαθούν μάταια να τη βρουν. Κατά τη διάρκεια αυτής της αναζήτησης, που συνεχίζεται και μετά την επιστροφή τους στη στεριά, έρχονται τόσο κοντά οι δυο τους που τελικά γίνονται εραστές.

Η Περιπέτεια / Αφιέρωμα Ιταλικό Σινεμά

Η ταινία ξεδιπλώνεται σε αργό ρυθμό. Έχει εκπληκτική φωτογραφία, με τον φακό να εστιάζει κυρίως στο εξωτερικό περιβάλλον, στην ανάλυση των χαρακτήρων, αλλά και σε ένα ασυνήθιστο αφηγηματικό ύφος για τα δεδομένα της εποχής που γυρίστηκε. Η «Περιπέτεια», που χαρακτηρίζεται από τη διαχρονικότητά της, ήταν καινοτόμος ως προς τη δομή και την τεχνική της και κατάφερε να καταρρίψει τα κυρίαρχα κινηματογραφικά πρότυπα.

Αποτελεί το πρώτο μέρος της τριλογίας της αποξένωσης. Τα άλλα δύο μέρη αυτής της άτυπης τριλογίας είναι «Η Νύχτα» του 1961 και «Η Έκλειψη» του 1962. Μετά την πρώτη της συνεργασία με τον Antonioni, η υπέροχη Monica Vitti καθιερώθηκε στο κινηματογραφικό στερέωμα και έγινε στη συνέχεια η μούσα του.

Το 1960 έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ των Καννών και δέχτηκε τόσο έντονη αποδοκιμασία από τους θεατές, που ανάγκασε τον Michelangelo Antonioni και τη Monica Vitti να αποχωρήσουν από την αίθουσα. Ωστόσο, μόλις στη δεύτερη προβολή της ταινίας η αρνητική εικόνα ανατράπηκε εντελώς. Το Ειδικό Βραβείο που απένειμε η Κριτική Επιτροπή μετατράπηκε σε κλειδί που της άνοιξε ορθάνοιχτα την πόρτα του Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου.

Η ιστορία της ταινίας, από τον σχεδιασμό, τα γυρίσματα αλλά και την πορεία της στις αίθουσες, είναι γεμάτη από περιπέτειες και γεγονότα άξια να αναφερθούν. Τα γυρίσματα του πρώτου μέρους της πραγματοποιήθηκαν στο ηφαιστειογενές και βραχώδες νησάκι Lisca Bianca, που δεν διέθετε τρεχούμενο νερό και ρεύμα, στο οποίο, λόγω της θέσης του, επικρατούσαν ιδιαίτερα άγριες καιρικές συνθήκες, που έγιναν αιτία να αποκλειστούν κάποια στιγμή το συνεργείο και ηθοποιοί.

Στον πασίγνωστο συγγραφέα της αστυνομικής λογοτεχνίας και ιδιαίτερα αγαπητό στην Ελλάδα Andrea Camilleri* ανατέθηκε η μεταφορά στη σικελική διάλεκτο τμήματος του σεναρίου. Η εξαφανισμένη πρωταγωνίστρια του έργου, η Anna, στην ταινία διαβάζει το βιβλίο «Tender is the Night»** του F. Scott Fitzgerald, που κυκλοφόρησε το 1934, με πλοκή που μοιάζει αρκετά με την πλοκή του σεναρίου της ταινίας.

Η «Περιπέτεια» δέχτηκε ιδιαίτερα σκληρή λογοκρισία και ο σκηνοθέτης της κατηγορήθηκε για ανηθικότητα. Τουλάχιστον δύο από τις ερωτικές σκηνές της αφαιρέθηκαν, ενώ αρκετές άλλες δέχτηκαν έντονη επεξεργασία στο μοντάζ. Αργότερα, βέβαια, όλες αυτές οι κατηγορίες αποσύρθηκαν και μόλις δύο χρόνια μετά την πρώτη επεισοδιακή προβολή της στις Κάννες χαρακτηρίστηκε από τους κριτικούς η δεύτερη καλύτερη ταινία όλων των εποχών.

* Τα βιβλία του Andrea Camilleri κυκλοφορούν στα ελληνικά από τις Εκδόσεις Πατάκη.

** Το βιβλίο «Tender is the Νight» του F. Scott Fitzgerald κυκλοφορεί στα ελληνικά από τις εκδόσεις Μεταίχμιο, με τον τίτλο «Τρυφερή είναι η Νύχτα», σε μετάφραση Μιχάλη Μακρόπουλου.

→ Το 2ο αφιέρωμα Cinema Made in Italy/Athens θα πραγματοποιηθεί στις 21-27 Οκτωβρίου, στην κεντρική αίθουσα της Ταινιοθήκης της Ελλάδος, ενώ τρεις ταινίες θα είναι διαθέσιμες στο κοινό και μέσα από την πλατφόρμα της Ταινιοθήκης.

→ Το αναλυτικό πρόγραμμα του αφιερώματος και τις ώρες προβολών θα τα βρείτε εδώ και το σποτ του φεστιβάλ εδώ.

 

Διαβάστε επίσης στην αθηΝΕΑ:

Οι 8 Ταινίες που δεν Πρέπει να Χάσετε

«Ο Τυφλός που δεν Ήθελε να Δει τον Τιτανικό»: Μα τι Γίνεται με τους Φινλανδούς;

«Το Γεγονός»: Παράνομες Εκτρώσεις στη Γαλλία του Χθες

Η Δέσποινα Δημητριάδου εργάζεται επί σειρά ετών στο χώρο των εκδόσεων και των υπηρεσιών, έχοντας εξειδίκευση στους τομείς της Επικοινωνίας, του Μarketing, των Δημοσίων Σχέσεων και των Οικονομικών. Διαθέτει μακρά θητεία στο χώρο των πολιτιστικών και επιχειρηματικών εκδηλώσεων, ενώ μέσα από την πολυετή συνεργασία της με το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού έχει ασχοληθεί με τις Δημόσιες Σχέσεις Διεθνών Εκθέσεων Βιβλίου στην Φρανκφούρτη, τη Μόσχα και τη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε Marketing και Ευρωπαϊκό Πολιτισμό, ενώ έχει αποκτήσει μεταπτυχιακoύς τίτλους τόσο στο Marketing και την Επικοινωνία με Νέες Τεχνολογίες από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΟΠΑ), όσο και στο Creative Writing (Δημιουργική Γραφή) από το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (ΕΑΠ). Την χαρακτηρίζει το πάθος της για τα θέματα που άπτονται του πολιτισμού, λατρεύει τα κινηματογραφικά φεστιβάλ και αρθρογραφεί τακτικά ως Culture Editor για το βιβλίο, το θέατρο και τον κινηματογράφο. Είναι μέλος της Ένωσης Ευρωπαίων Δημοσιογράφων.

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

Τα σημαντικότερα νέα της ημέρας, στο inbox σου κάθε μεσημέρι!

ΕΓΓPΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER

+