Η Ένωση Δικαιούχων Έργων Μουσικής (ΕΔΕΜ) συμπληρώνει 3 χρόνια λειτουργίας και προσφοράς στην υποστήριξη της μουσικής δημιουργίας και των δημιουργών. Σε ειδική επετειακή εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 12 Ιουλίου, το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΔΕΜ και η γενική διευθύντρια Λούκα Κατσέλη παρουσίασαν το όραμα και τις μελλοντικές προοπτικές της ένωσης, καθώς και στοιχεία από τη μέχρι τώρα δυναμική πορεία της.
Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν ο πρόεδρος του ΔΣ της ΕΔΕΜ Χρήστος Νικολόπουλος, η αντιπρόεδρος Λίνα Νικολακοπούλου, ο γραμματέας Παρασκευάς Καρασούλος, ο ταμίας Θάνος Φουργιώτης και τα μέλη του ΔΣ Φίλιππος Γράψας και Κώστας Καλδάρας, η αντιπρόεδρος του Εποπτικού Συμβουλίου Φωτεινή Λαμπρίδη, καθώς και τα μέλη του προηγούμενου ΔΣ Φοίβος Δεληβοριάς, Ελένη Γιαννατσούλια και Μαίρη Φασουλάκη.
Στον χαιρετισμό του, ο πρόεδρος της ΕΔΕΜ Χρήστος Νικολόπουλος τόνισε τη μεγάλη σημασία που έχει αυτή η επέτειος για την ΕΔΕΜ, την ουσιαστική δουλειά που έχει γίνει τα τελευταία 3 χρόνια και την εμπιστοσύνη του ΔΣ προς τους ανθρώπους της, που είναι η κινητήριος δύναμή της.
Η γενική διευθύντρια της ΕΔΕΜ Λούκα Κατσέλη επισήμανε στην παρουσίασή της ότι η ΕΔΕΜ έχει ως όραμα να λειτουργεί ως ένας έγκυρος οργανισμός διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων στην Ελλάδα, για την υποστήριξη της δημιουργίας και των δημιουργών μουσικών έργων. Με τη διασφάλιση της αποτελεσματικής διαχείρισης των πνευματικών δικαιωμάτων των μελών της και τη δίκαιη αμοιβή για τις χρήσεις των έργων τους, η ΕΔΕΜ λειτουργεί ως φορέας προστασίας, ανάπτυξης και ανάδειξης της μουσικής. Αυτό επιβεβαιώνεται από το γεγονός ότι η ΕΔΕΜ συνεχίζει να επεκτείνεται δυναμικά, εκπροσωπώντας πάνω από 3.500 δικαιούχους, ενώ από την αρχή της λειτουργίας της, από τον Ιούνιο 2020 έως σήμερα, έχει διανείμει 21 εκατ. ευρώ μικτά και 15 εκατ. ευρώ καθαρά δικαιώματα στα μέλη της, επιτυγχάνοντας κάθε νέα διανομή να είναι καλύτερη από την προηγούμενη.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα στατιστικά στοιχεία σχετικά με τις πηγές είσπραξης, τα οποία αποδεικνύουν ότι η αγορά των πνευματικών δικαιωμάτων έχει αλλάξει ριζικά και, ενώ η δημόσια εκτέλεση μουσικής και οι συναυλίες παραμένουν η μεγαλύτερη πηγή εσόδων με το εντυπωσιακό ποσοστό του 43,76%, αντίστοιχη ανοδική δυναμική παρουσιάζουν τα δικαιώματα από το ιδιωτικό αντίγραφο με ποσοστό 20,68% και από τη ραδιοτηλεοπτική μετάδοση με 19,44%.
Στο πλαίσιο της συνεχούς βελτίωσης της λειτουργίας και της εταιρικής διακυβέρνησης, η ΕΔΕΜ έχει συνάψει συμβάσεις εκπροσώπησης του ρεπερτορίου της με οργανισμούς του εξωτερικού, ανανεώνει τις στρατηγικές της και εισάγει νέες πρακτικές για να ανταποκριθεί στις ανάγκες των μελών της και σε αυτές της ευρύτερης κοινότητας της μουσικής. Στη συνέχεια, η κ. Κατσέλη αναφέρθηκε σε σειρά υποστηρικτικών υπηρεσιών που σχεδιάζει να παρέχει η ΕΔΕΜ στα μέλη της, όπως η δημιουργία Ταμείου Επαγγελματικής Ασφάλισης και η παροχή ομαδικού ασφαλιστικού προγράμματος υγείας.
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στις προκλήσεις του αύριο λόγω των τεχνολογικών εξελίξεων και της τεχνητής νοημοσύνης, που καθιστούν ακόμη πιο σύνθετο το έργο της διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων, όπως επίσης και στην ανάγκη συνένωσης του ελληνικού ρεπερτορίου λόγω του κατακερματισμού και των δυσκολιών που δημιουργούνται στην αγορά από την ύπαρξη δύο Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης στην Ελλάδα.
Από την πλευρά της η αντιπρόεδρος Λίνα Νικολακοπούλου τόνισε τη σοβαρότητα και την αίσθηση ευθύνης που υπάρχει μεταξύ των μελών της ΕΔΕΜ και απηύθυνε κάλεσμα προς τους χρήστες για τη στήριξη των πνευματικών δικαιωμάτων, υπογραμμίζοντας ότι από το τραγούδι ζουν πολλοί χώροι και πολλοί άνθρωποι.
Στη συνέχεια, ο γραμματέας Παρασκευάς Καρασούλος επεσήμανε ότι οι δημιουργοί χρειάζονται κίνητρα. Υπογραμμίζοντας τη σημαντική συμβολή των μέσων μαζικής ενημέρωσης στην ευαισθητοποίηση του κοινού για τα πνευματικά δικαιώματα, ανέφερε ότι πρέπει να αναπτυχθεί και να υποστηριχθεί η κουλτούρα της προστασίας των πνευματικών δικαιωμάτων στην κοινωνία και ότι αυτό είναι καθήκον και της πολιτείας. Στον χαιρετισμό που απηύθυνε ο Φίλιππος Γράψας εξέφρασε την ικανοποίηση για την πορεία της ΕΔΕΜ, η οποία ήταν η συνειδητή επιλογή του, ενώ ο Κώστας Καλδάρας τόνισε ότι οι δημιουργοί ως «εργαζόμενοι του πολιτισμού» πρέπει να αμείβονται από τις χρήσεις των έργων τους και ζήτησε την αλληλεγγύη της πολιτείας για το θέμα αυτό.
Ο Θάνος Φουργιώτης, εκπροσωπώντας τον κλάδο των εκδοτών μουσικών έργων, ανέφερε ότι η ΕΔΕΜ έχει αναλάβει να αποκαταστήσει την εμπιστοσύνη των μελών προς τον οργανισμό και οφείλει να βελτιώνεται συνεχώς. Σχετικά με την πρόκληση της τεχνητής νοημοσύνης, η Φωτεινή Λαμπρίδη υπογράμμισε ότι σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να υποκαταστήσει το ανθρώπινο ταλέντο, ενώ αναφέρθηκε και στους αγώνες των δημιουργών μετά τη διάλυση της ΑΕΠΙ για να καταλήξουν στην επιτυχία του εγχειρήματος της ΕΔΕΜ.
Λαμβάνοντας τον λόγο, ο Φοίβος Δεληβοριάς, μίλησε για τις δύσκολες συνθήκες που είχαν να αντιμετωπίσουν οι δημιουργοί για την ίδρυση της ΕΔΕΜ και ότι, παρά τις αντιξοότητες αλλά και την πανδημία, η ΕΔΕΜ κατάφερε να ανταποκριθεί στον στόχο της και να πηγαίνει συνεχώς καλύτερα. Συνεχίζοντας την ιστορική αναδρομή, η Μαίρη Φασουλάκη τόνισε ότι η ΕΔΕΜ είναι ένας καθαρός οργανισμός που λειτουργεί σύμφωνα με τις διεθνείς προδιαγραφές ως προς τον κανονισμό διανομής, τα αμοιβολόγια και τις μεθόδους είσπραξης δικαιωμάτων. Τέλος, η Ελένη Γιαννατσούλια ανέφερε ότι η ΕΔΕΜ κέρδισε όλες τις μάχες του αθέμιτου ανταγωνισμού και κατάφερε να ανταποκριθεί στο έργο της υπέρ των δημιουργών.
Όλοι οι συμμετέχοντες αναγνώρισαν τα επιτεύγματα της ΕΔΕΜ στα 3 χρόνια λειτουργίας της. Ιδιαίτερη μνεία έγινε τόσο στη συμβολή των εργαζομένων όσο και στη στήριξη και ενεργό συμμετοχή των ίδιων των δημιουργών που, έχοντας πλέον οι ίδιοι λόγο στον οργανισμό που τους εκπροσωπεί, μπορούν να σκέφτονται δημιουργικά, αλλά και να διεκδικούν δυναμικά ένα καλύτερο αύριο για το ελληνικό τραγούδι.
Διαβάστε επίσης στην αθηΝΕΑ:
Είδαμε τον Mike Scott και τους Waterboys στο Ηρώδειο | Γιατί το Ροκ…
Spiral Trio | «Στην Αυτοσχεδιαστική Πράξη Υπάρχει Κάτι Ουσιωδώς και Θεμελιωδώς Επαναστατικό»